NOVÁK ELŐD, a Mi Hazánk képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Vége a szabadságharcnak, letérdelt a kormány Brüsszelnek. Sorra jönnek Brüsszelből azok a törvénymódosítások, azok a diktátumok, amelyeket itt a nemzeti önrendelkezésre is fittyet hányva keresztülnyomnak a magyar Országgyűlésen. Rendkívül megalázó ez, de mindegyik törvénymódosítást alulmúlóan a legnagyobb becsicskulása a jelenlegi magyar kormánynak az, hogy miután a képmutató, korrupciót fedező vagyonnyilatkozati rendszert júliusban egy még kevésbé átláthatóra cserélték, az uniós nyilatkozati rendszerre az uniós kritikák nyomán, ilyen értelemben ez akár egy pikáns trollkodásnak is volna nevezhető, de hát azért a jogalkotást talán nagyobb szakmaisággal kellene folytatni.

Mindezek fényében pedig különösen pikáns az, hogy néhány hónap elteltével uniós nyomásra képesek  az uniós európai parlamenti példát elvetve  ismét visszanyúlni a korábbi szabályozáshoz, amire most úgy hivatkoznak, mint a régi, jól bevált rendszer. De hát akkor júliusban azt miért dobták ki a kukába? Nem is akárhogy, hiszen megszüntették a jelenleg hatályos júliusi szabályozással a hozzátartozók vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségét, a képviselőknél pontos összeget nem kell feltüntetni, csak jövedelemsávot, nem kell nyilatkozni ugyebár a hozzátartozók jövedelméről, hitelekről, tartozásokról, ingatlanokról, nagy értékű ingóságokról, megtakarításokról. Tehát tulajdonképpen az a szégyen, hogy ezt jelenleg vagyonnyilatkozatnak lehet nevezni, ahol egyetlenegy szóval sem kell a vagyonról beszélni, legfeljebb a jövedelemről, de annak is csak egy sávjáról. De hogy milyen több száz milliós vagy akár milliárdos, sokmilliárdos vagyonnal rendelkezik akár egy kormánypárti vagy balliberális ellenzéki oligarcha, erről bizony egy szót sem kell ejteni, és ezt nem szégyellik vagyonnyilatkozati rendszernek nevezni a jelenleg hatályos, önök által néhány hónapja megszavazott rendszerben.

Természetesen mind az új, jelenleg hatályos, mind a régi és a jövőben várhatóan ismét hatályosuló szabályozás számos hibát tartalmaz. Példaként említeném, hogy nem kereshető; tehát ez finoman szólva nem egy XXI. századi elrendezés, hogy egyrészt tollal írt, sokszor olvashatatlan vagyonnyilatkozatokat láthatunk, mert megengedi ezt a jelenleg hatályos rendszer, másrészt az Országgyűlés elektronikus kitöltőrendszere úgy néz ki, hogy miután elektronikusan kitöltöttük, utána kinyomtatjuk, tollal aláírjuk, majd beszkennelik. De még csak nem is karakterfelismerten, mint ahogy azt tették meg már tíz évvel ezelőtt is a parlament honlapján lévő indítványoknál, hanem direkt még csak nem is karakterfelismerten, hogy véletlenül se találjanak rá, nehezebben keressenek benne akár a keresőmotorokkal vagy bármilyen informatikai eszközzel, szoftverrel próbálja is bárki ezt feldolgozni.

Természetesen a legfontosabb, hogy ha vissza is állítják a hozzátartozók vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségét, az elfogadhatatlan, hogyha azt lényegében titkosítják, és azt az Országgyűlés széfjeiben őrzik, mert ez volt az eddigi, korábbi rendszer, és ezt javasolják most ismét önök, ami elfogadhatatlan. A Mi Hazánk Mozgalom azt szorgalmazza, hogy a képviselővel egy háztartásban, egy vagyonközösségben élő személy esetében legyen nyilvános a politikus hozzátartozójának is a vagyonnyilatkozata, ne pedig titkosítva a parlament széfjében őrizzék.

Láttunk arra példákat, hogy kiskorú hozzátartozó nevére írattak ingatlanokat, és sorolhatnánk a trükközéseket, éppen ezért ennek véget vetve módosító javaslatot is nyújtunk be ismét, bár önök ezt leszavazták júliusban is, de most ismét próbálkozunk ezzel.

És van egy még pikánsabb javaslatunk, ami mellől nem tágítunk, ez pedig az, hogy az országgyűlési képviselők és családtagjaik esetleges egyéb, kettős vagy akár többes állampolgárságáról is nyilatkozni kelljen, hogy tisztán látható legyen, hogy ki milyen kötöttségekkel rendelkezik, valamint hogy mondjuk, ki épített ki magának egyfajta menekülő útvonalat, mondjuk, egy afrikai banánköztársaságba. Ugye, emlékszünk még a volt államtitkár, MSZP-elnökhelyettes Simon Gábor ügyére, aki nem csak több száz millió forinttal bukott le, amit a mai napig sem tudunk, hogy az az MSZP kenőpénze volt, vagy a személyes korrupciós bevétele, a mai napig sem tudjuk. Mint ahogy arra sem derült fény, hogy hogyan került ez az útlevél hozzá egy bizonyos afrikai banánköztársaságból, és mi célt szolgált. Ha tudnánk azt, hogy valaki egy ilyen állampolgársággal rendelkezik, az minimum elgondolkodtató volna, hogy miért is épít ki magának egy ilyen, mondjuk úgy, hogy menekülő útvonalat, vagy esetleg offshore vállalkozást nyilvánvalóan. Tehát ezt a javaslatunkat szeretnénk ismét módosító javaslatként az önök figyelmébe ajánlani.

És ha már diplomata-útlevelekről és MSZP-ről beszélünk, látom, nem tetszik itt az MSZP-s kollégáknak, de hát beszéljünk, hiszen volt itt… Vagy már csak DK-s kollégák vállalnak szolidaritást egykori pártjukkal? Nos, mindenesetre emlékezhetünk még Legény Zsolt elhíresült esetére is, aki szintén diplomata-útlevéllel… Országgyűlési képviselő már nem is volt, de valahogy a fideszes kormányzat még azért kiszolgálta őt egy érvényes diplomata-útlevéllel. Ezeket az összefonódásokat is érdemes volna egyébként kivizsgálni. Mindenesetre, bár nem járt volna neki diplomata-útlevél, az MSZP-s volt országgyűlési képviselő évekkel később lebukott, cigarettát csempészett, 11 ezer doboz cigit találtak a kocsijában, de hát ő ott sem volt, vagy hát ott volt, de nem tudott róla. Nagyon életszerű a magyarázat. Az ukrán határon csempészte ő a cigarettát a diplomata-útlevelének felhasználásával. Tehát azt gondolom, hogy igen, szükség volna ezeknek a kivizsgálására.

Aztán említhetnénk, hogy ne szaladjunk olyan messzire, innen az ellenzéki padsorokból Szabó Timeát is illették már nemegyszer a CIA-ügynökség vádjával, került már ő ilyen gyanúba. Mint ahogy legutóbb pedig a Jobbik elnökét, Gyöngyösi Mártont illette és nevezte CIA-ügynöknek a Jobbik utolsó ’56-os hőse, vagy hát, most már kitették a szűrét, távozott, Murányi Levente. Mindenesetre legutóbb ő nevezte CIA-ügynöknek Gyöngyösi Mártont, a Jobbik jelenlegi elnökét. Tehát sokakkal kapcsolatban fölmerült már az idegen érdekek elképesztő mértékű kiszolgálása. Vagy itt van például Márki-Zay Péter esete, azért egy utolsó példát hadd mondjunk (Nacsa Lőrinc: A DK miniszterelnök-jelöltje volt!), hiszen az ő külföldi állampolgársága, az ő kettős állampolgársága csak az előválasztás után, a miniszterelnök-jelöltté választása után derült ki. Tehát eltitkolta a választók elől gyakorlatilag a más állampolgárságát. (Nacsa Lőrinc: Dobrev Klára is kettős állampolgár!) Tehát ezt tisztán kellene látni, és azért pikáns is, hogy ő a magyar Alaptörvényre, alkotmányra soha nem esküdött fel, csak a kanadaira, ugye, hiszen beleszületett a magyar állampolgárságba; a kanadaira viszont felesküdött.

(16.30)

Tehát ez kérdéseket vet fel, és az a minimum, hogy ebben tisztán szeretnénk látni.

Tehát mi ezt a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség körébe sorolnánk, és ahogy kell nyilatkozni a hozzátartozók neveiről is, úgy kelljen nyilatkozni az állampolgárságról is. Szerintünk ez egy alapjavaslat, ez egy már-már vállalhatatlanul mérsékelt javaslat egyébként szerintem, mégis a Mi Hazánk álláspontja ez. Mondjuk, ha az izraeli példát nézzük, ugye, ott nemcsak nyilatkozni kell, hanem ha kiderül, hogy valakinek más állampolgársága van, akkor elveszíti vagy az egyéb állampolgárságát, vagy a parlamenti mandátumát. Tehát a mi javaslatunk meglehetősen mérsékelt, amelyik csak azt szeretné, hogy tisztán lehessen látni a képviselők esetleges egyéb állampolgárságával kapcsolatban. Egyfajta kompromisszumos javaslatként terjesztjük ezt be most önöknek, tiszteletben tartva, hogy önök különböző CIA-ügynököket és kettős állampolgárságokat megtűrnek a magyar politikában. Sajnos, ezt tapasztalva, az erőviszonyokat figyelembe véve most egyelőre csak azt követelnénk nagy tisztelettel, hogy az esetleges egyéb állampolgárság kapcsán legalább tisztán láthassanak a választók.

Végül egy jogtechnikai problémára is felhívnám a figyelmet, hiszen a törvénymódosító javaslatban valamennyi módosítás kiegészítésként jelenik meg anélkül, hogy legalább az ott megjelölt időponthoz kapcsolódóan a jelenleg hatályos rendelkezések hatályon kívül helyezését predesztinálná. Azt gondolom, ezzel kapcsolatban még lenne mit csiszolni a javaslaton, de ha csak az előbb említett két módosító javaslatunkat megfogadják, tehát a hozzátartozók vagyonnyilatkozatának nyilvánosságát  hiszen egy vagyonközösségről beszélünk politikusok esetében, egy háztartásban élő hozzátartozók vagyonnyilatkozatának nyilvánosságát szeretnénk , valamint a képviselők esetleges más állampolgárságáról való kötelező nyilatkozattételt, az előremozdíthatná az átláthatóságot, a politikusbűnözés visszaszorítását is. Köszönöm figyelmüket. (Taps a Mi Hazánk soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage