DR. SZEBERÉNYI GYULA TAMÁS, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A tisztelt Ház asztalán fekvő, az adó- és egyéb közterhekkel kapcsolatos nemzetközi közigazgatási együttműködés egyes szabályairól szóló 2013. évi XXXVII. törvény módosításáról szóló T/1305. számú törvényjavaslat célja az adózás területén történő közigazgatási együttműködésről szóló 2011/16/EU tanácsi irányelv módosításáról szóló 2021. március 22-ei 2021/514-es tanácsi irányelvből fakadó jogharmonizációs kötelezettség 2022. december 31-éig való teljesítése, amelyre a törvényjavaslatban szereplő jogszabály-módosítással kerülhet sor. Ezt a szabályozást természetesen, ahogy az eddigiekből kiderült, 2022. december 31-éig kell átültetni a magyar jogrendszerbe.

Az irányelv elsősorban azt írja elő a digitális platformok üzemeltetői számára, hogy a platformon keresztül értékesítő magánszemélyekről és vállalkozásokról, valamint ezen személyek platformon keresztül végzett ügyleteiről meghatározott információkat beszerezzenek, nyilvántartsanak, és azokat rendszeres időközönként, meghatározott formában, elektronikus úton továbbítsák saját adóhatóságuk felé. Az egyes tagállamok adóhatóságai ezeket az információkat információcsere keretében automatikusan kicserélik, megküldve a tudomásukra jutott, más tagállamban illetőséggel rendelkező értékesítőkre vonatkozó fontos információkat.

Tisztelt Ház! Az adatszolgáltatási kötelezettség kiterjed mind az uniós, mind a harmadik országbeli digitális platformokra. Az adatszolgáltatásra kötelezett platformüzemeltetők a következők: valamely tagállamban adóügyi illetőséggel rendelkeznek; vagy valamely tagállam jogszabályai szerint vannak bejegyezve; vagy a cég vezetésének székhelye valamely tagállamban található; vagy állandó telephellyel rendelkeznek valamely tagállamban. Ha az üzemeltető egyik feltételnek sem felel meg a fenti négy közül, de lehetővé teszi az úgynevezett érintett tevékenység elvégzését olyan értékesítők által, akik adatközlésre kötelezettek, vagy valamely tagállamban található ingatlan bérbeadásával bevételt realizálnak, akkor ezen platformüzemeltető is adatszolgáltatásra kötelezetté válik. Az érintett tevékenység a személyi szolgáltatáson és az áruk értékesítésén túl tehát az ingatlan, a parkolóhely és a közlekedési eszköz bérbeadását is jelenti.

A közigazgatási együttműködésről szóló irányelv legutóbbi módosításával tehát adatszolgáltatási kötelezettség alá esik az Amazon, az Airbnb, a booking.com és más multinacionális platformüzemeltetők is. A digitálisplatform-üzemeltetőknek, függetlenül attól, hogy hány országban érhető el az általuk nyújtott szolgáltatás, elég egyetlen tagállamban adatot szolgáltatni arról, hogy az értékesítők a digitális platform használatával mekkora jövedelemre tettek szert.

Azon platformüzemeltetőknek, amelyek egyetlen uniós tagállamban sem rendelkeznek adóügyi illetőséggel vagy telephellyel, elég egy uniós tagállamban nyilvántartásba vetetniük magukat és ott adatot szolgáltatniuk, biztosítva ezzel a tisztességes versenyt.

Tisztelt Országgyűlés! Az irányelv egyik újdonságaként az automatikus információcsere hatálya alá az eddigi jövedelmeken túl  mint munkaviszonyból származó jövedelem, vezető tisztségviselők jövedelme, életbiztosítási termékek, nyugdíjak, ingatlanból származó jövedelem  a jogdíjakból befolyt jövedelmek is bekerültek. Azon a területen ugyanis, ahol a szellemi tulajdonból származó jövedelmek keletkeznek, a mögöttes eszközök magas mobilitásának köszönhetően gyakori a nyereségátcsoportosítás, ami adócsalásra, adókijátszásra adhatna lehetőséget. Ezért az irányelv rendelkezik az érintett személyek adóazonosító számának kiadásáról is az automatikus információcsere keretében.

A szankciókat tekintve az adatszolgáltatási kötelezettséget érvényesítő érintett tagállamok kötelessége, hogy biztosítsák az átvilágítási eljárások és az adatszolgáltatási követelmények végrehajtását. Abban az esetben, ha az irányelv alapján elfogadott nemzeti rendelkezéseket a platformszolgáltató megsérti, a tagállamoknak saját nemzeti hatáskörben kell eljárniuk azzal a kitétellel, hogy azok hatékonyak, arányosak és visszatartó erővel bírnak. Mivel a digitális platformok több országon átívelő, széles földrajzi hatósugárban működnek, a tagállamoknak koordináltan, egymással együttműködve kell intézkedniük.

Tisztelt Képviselőtársaim! Felszólalásomban rávilágítottam a törvényjavaslat néhány fontos elemére, melyek elfogadása szükséges az irányelv átültetéséhez a hazai szabályozásba. Az elhangzottak ismeretében úgy gondolom, hogy az előttünk fekvő törvényjavaslat támogatandó rendelkezéseket tartalmaz, ezért kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy a Fidesz-frakcióhoz hasonlóan támogassák a törvényjavaslat elfogadását. Köszönöm. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage