KANÁSZ-NAGY MÁTÉ (LMP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Örülök, hogy visszatérhettem a vitába. Beszéljünk egy kicsit a kilakoltatásokról valóban, mert egy súlyos állami, illetve önkormányzati, közösségi, egyéni, családi, ez mindenféle felelősséget érint, úgyhogy abszolút kapcsolódik ahhoz a vitához, amit itt folytatunk.

Szóba került Újpest. Egy picit megszólítva érzem magam, mert Újpesten a választásokig alpolgármester voltam, és egyébként pont ezt a területet irányítottam többek között, úgyhogy viszonylag pontos számokkal rendelkezem, és kicsit meg tudom világítani ezt a kérdést, hogy a baloldali önkormányzatok kilakoltatnak. Rétvári államtitkár úr  Orwell egyébként tényleg egy zseniális szerző  az ő műveiből arra következtetett Jámbor András beszédét követően, hogy a baloldali önkormányzati kilakoltatás jó, a jobboldali pedig rossz. Ez nem így van. Azt gondolom, hogy minden egyes kilakoltatás, hogy idáig eljut esetleg a dolog, egy eljárás, az alapvető kudarc, az mindenkinek egyfajta közös kudarca, amit meg kell akadályozni, és ez ellen tenni kell.

Ha Újpestről beszélünk, akkor ez egy közel százezres kerület, tehát közel százezer ember él Újpesten, 40 ezer háztartást jelent, 40 ezer lakást, körülbelül, amiből 2360 darab bérlakás van az önkormányzat tulajdonában. Ez vegyes portfólió, mert körülbelül felét közvetlenül az önkormányzat tulajdonolja, másik felét pedig az önkormányzat tulajdonában lévő vagyonkezelő tulajdonolja. De mondjuk, beszéljünk 2360 darab bérlakásról.

Valóban óriási különbség van az elindított eljárás és a megtörtént végrehajtás között, olyannyira, hogy ha megnézzük az elmúlt éveket  2019-ig menjünk vissza , 2019-ben 39 darab eljárás indult Újpesten, 6 darab kilakoltatás történt, mind a 6 darab kilakoltatás a választásokat megelőzően, még az előző fideszes vezetés alatt történt meg, ez 6 darab kilakoltatás. A 2020-as év  ez a Covid-időszak  speciális év, 30 darab eljárás indult, 5 esetben került sor lakáskiürítésre. 2021-ben 32 darab eljárás indult, nulla esetben került sor lakáskiürítésre, és itt van 2022, 32 darab eljárás indult ismét, és 6 darab esetben került sor kiürítésre. Itt azért az elmúlt évek, a Covid-időszak miatt valamennyire halmozódik.

Alapvetően azért itt azt kell elmondani, hogy Újpesten mindenképpen, de én az gondolom, azért máshol is arra az alapelvre törekszenek, hogy szociális okból kifolyólag nem történik kilakoltatás. Tehát ez azt jelenti, hogy ha valaki nem tudja fizetni a lakbér díját, a számláit, a rezsiszámlákat önkormányzati bérlakásban  ezt Újpest esetén százszázalékosan ki tudom jelenteni , ilyen esetben nem történhet kilakoltatás, mert a végsőkig segítünk, a végsőkig lenyeljük a tartozást, együttműködünk, bevonjuk az önkormányzati szerveket, civileket, hálózatalapítványt, és a többi. Igenis vannak olyan ügyfelek, akik sajnos milliós tartozást görgetnek maguk előtt, de foggal-körömmel, tényleg közösen próbálunk nekik segíteni.

Amikor kilakoltatásra kerül a sor, az csak és kizárólag rendkívül hosszú folyamat eredménye. Ezeket a folyamatokat meg kell előzni, és akkor nem fajulnak el. Pontosan ezért intézkedtem én magam is és az önkormányzat vezetésével közösen, amikor még Újpesten voltam hivatalban, hogy a kilakoltatást megelőző munkacsoport jöjjön létre, hogy együtt lehessen működni itt a különböző szervekkel annak érdekében, hogy megelőzhessük a kilakoltatásokat.

De vannak olyan esetek, amelyek olyan szinten fajulnak el, hogy egyes lakók vagy bérlők a közösségi együttélés szabályait nagymértékben megsértik, olyannyira, hogy a szomszédságuk életét lehetetlenítik el. Ezek jellemzően rendőrségi ügyekkel, akár bírósági ítéletekkel tarkított ügyek, de még egyszer, roppant kudarcos ügyek, hogy idáig eljutnak ezek, és ha időben, évekkel ezelőtt beavatkozott volna az önkormányzat  az még nem a mi vezetésünk volt , akkor ezen ügyeknek egy része egyébként elkerülhető lett volna.

Ha szociális biztonságról beszélünk, és ennek megteremtéséről, akkor egyébként pont, mondjuk, egy önkormányzati lakáspolitika vagy önkormányzati szociálpolitika az a terület, ahol megmutatkozik, hogy ez a rendszer mennyire széttagolt és dezintegrált, és mennyire nehéz a szociális biztonságot biztosítani vagy segíteni akkor, amikor itt a különböző szervek, akik feladatot látnak el, különböző intézmények, ezek nagyon különböző fenntartásban működnek. Tehát például ott van, mondjuk, egy szociális szolgáltatási rendszer, ez például egy decentralizált rendszer, önkormányzati fenntartásban működik, ott van, mondjuk, egy munkaügyi hivatal, ami már egy centralizált és alulról-fölülről szervezett rendszer tulajdonképpen, de az önkormányzaton belül is vannak szociális intézmények, van maga a hivatal, ami pedig a segélyezést biztosítja, tehát igazából a szerencsétlen családok, ügyfelek azzal szembesülnek, hogy ha bajba kerülnek, akkor nincs egy olyan egység, aki kezelné az ő problémájukat, hanem ezerfelé kell fordulni, akár még egy önkormányzaton belül.

Nyilvánvaló, hogy Rétvári Bence államtitkár és csapata az elmúlt évtizedben nagyon sokat gondolkodott ezen, hogyan lehetne ezen változtatni. Itt vannak azért jó nyugat-európai példák, hogyan segítik a szociális biztonságot. Mondjuk, ez az egyablakos ügyintézés  nevezzük így leegyszerűsítve , ha valakinek valamilyen problémája van, egy bizonyos szervhez fordul  ez Nyugat-Európában gyakran így van , és az a bizonyos szerv, legyen ez egy állami hivatal, legyen önkormányzati hivatal, igazából mindegy is, kezeli az ő problémáját, és ez rendeli meg számára azokat a szolgáltatásokat, amiket biztosítani kell. Ez a fajta ellátásszervezés, ez a rendszer a szociális biztonság erősítése céljából az egészségügyben egyébként Magyarországon sokkal magasabb szinten működik, mint a szociális ellátások rendszerében.

Volt még egy nemzeti szociálpolitikai koncepció, ez már talán több mint tízéves, még a 2010-es ciklus legelején készülhetett. Ebben  korábban itt a vitában megelevenedett  Czibere Károly volt államtitkár úr, egy nagyon kiváló szakember szintén részt vett ennek a koncepciónak a kialakításában. Ugye, ez az NSZK, nemzeti szociálpolitikai koncepció tartalmazta egyébként ezt a fajta elképzelést, hogyan lehet szolgáltatást szervezni, megrendelni egyablakos ügyintézéssel, olyan esetkezeléssel, hogy tényleg van egy esetmenedzsere a klienseknek, a családoknak, aki végigvezeti őket azon az úton, hogy kikerüljenek igazából a bajból.

(0.30)

Az egy nagyon nagy probléma, hogy itt hiába toldozgatják-foldozgatják a szociális törvényt most egészen elképesztő módon, az alapvető koncepción egyébként nem változtatnak, hogy ilyen irányba lépjenek, pedig ez igenis szolgálná a szociális biztonságot. Köszönöm szépen. (Taps az LMP padsoraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage