BAKOS BERNADETT (LMP): Köszönöm most már sokadszorra a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Mindig nagyon izgalmas, amikor egy ilyen átfogó, komplex salátatörvény tárgyalására kerül sor, és ezúttal valóban el tudtunk merülni szinte minden egyes pontjában, nagyon sok témát érintettünk itt, a szociális törvénytől kezdve az ügynökaktákon át a közút-vasút kérdéseit.

Tehát tényleg egy nagyon tartalmas vitában vagyunk most, és köszönöm mindenkinek a részvételt, egyrészt mindenkinek, aki technikailag lehetővé teszi azt, hogy ez az ülés így megtörténjen; a képviselőtársaimnak is, még a fideszes képviselőtársaknak is, hiszen ez mindenképpen előremutató, hogy most ezt csináljuk.

Tehát ha már említettem, közút és vasút szóba került. Itt azért megjegyezném, hogy mivel már Keresztes László Lóránt kollégám is említette a Budapest-Belgrádot, én kinyitnám ezt a képet egy picikét nagyobb képpé. Az egy általános tapasztalat, hogy ha a kormány infrastruktúrát fejleszt, annak általában nem az emberek kiszolgálása, hanem leginkább a nagytőke kiszolgálása a célja. Ezt látjuk a dél-budapesti régióban is, ahol egyrészt valóban érintettek vagyunk a Budapest-Belgrád kapcsán, de egyébként idetervezik a Galvani hidat és levezető útjait. Itt sem nagyon számít, hogy ott esetleg emberek élnek, kiserdőt kell kivágni, és egyáltalán, hogy itt még élhető kertvárosi területek vannak, és hogy a város szétfolyását tovább fogja ösztönözni ez a beavatkozás.

Szintén nem különösebben érdekli önöket a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér környékén fellépő lakossági panaszok összessége, pedig ezen a területen gombamód szaporodnak jelenleg a logisztikai központok, és egyre nagyobb a nyomás egyébként a repülőtér környezetében. A környezeti terhelés egyre nő.

Úgyhogy alapvetően azt gondolom, hogy igen, ez egy probléma, hogy alapvetően a nemzetközi áruforgalomra fejlesztik a dél-budapesti régiót. És ez azért probléma, mert hogyha nem az emberekre figyelünk, hogyha nem az ő érdekeiket vesszük figyelembe, akkor valóban itt élhetetlen városrészek fognak létrejönni.

Beszéltünk arról, hogy önök a kínai GDP-vel védik az ilyen jellegű városfejlesztést. Azért hozzátenném, hogy ezeknek a termékeknek az ökológiai lábnyoma is igen magas. Tehát a XXI. században, amikor minden törekvés arra mutat, hogy ezt mi csökkentsük, akkor ez egy picikét hibás felfogás, hogy csak azért, mert ez gazdaságilag egyébként jó üzlet maguknak  mert nyilván az ott élőknek nem az , ezért mi ezeket a lépéseket megtesszük.

De ha már közlekedés, akkor megragadnám a lehetőséget, hogy végre egyszer plenáris ülésen beszélhessek a klímabérletről, hiszen erre eddig nem volt lehetőség, ugyanis egyetlenegy hozzászólás nélkül leszavazták már a bizottsági szakaszban az előterjesztésünket.

Energiaválság van. Energiaválság idején mit szeretnénk? Spórolni az energiával. Spórolni az energiával  hogy lehet ezt megtenni? Például a közlekedési ágazatban a közösségi közlekedés támogatásával.

(6.20)

Ez az, amire, úgy látszik, hogy önök nem hajlandók, inkább a benzinársapkában látják a megoldást. Emellett a klímabérlet szociális intézkedés is lenne, hiszen 5 ezer forintba kerülne, és az egész országban minden közösségi közlekedési eszközre érvényes lenne. Ez azt jelenti, hogy a magyar emberek, a magyar családok nagyon-nagyon sokat tudnának spórolni a közlekedésen; de zöldintézkedés is, hiszen ösztönzi a közlekedésimód-váltást.

A XXI. századnak szintén nagyon nagy kihívása, hogy az autós közlekedés arányát csökkentsük, a közösségi közlekedés és egyéb zöldmegoldások arányát pedig növeljük. Úgyhogy alapvetően tényleg érthetetlen, hogy önök a jelenlegi helyzetben miért nem támogatják ezt az előterjesztést.

Ha már itt tartunk, az energiaválság kapcsán még szót kellene ejtenem a konzultációról. Ugye, önök is konzultálnak, mi is konzultálunk, csak alapvetően az a különbség a kettő között, hogy míg önök a valóságot szeretnék letagadni, addig mi valóban olyan kérdésekről konzultálnánk a magyar emberekkel, amik a jelenlegi helyzetre megoldást jelentenének. Ilyenek például a megújulók, ilyen például az energetikai korszerűsítés, és ilyen lenne a klímabérlet bevezetése is. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak; köszönöm szépen, hogy elmondhattam ezt itt. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage