DR. FÓNAGY JÁNOS, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Köszöntöm pitymallatkor önöket. Visszatértünk.

A képviselő asszony megszólalása késztetett arra, hogy gombot nyomjak, és engedjék meg, hogy két dologgal foglalkozzak. Az egyik az energiahatékonyság, energiaracionalizálás részben a gazdaság területén, részben az ön által említett közlekedési területeken. Azon gondolom, még ebben a körben sem kell vitatkozni vagy más véleményre számítani, hogy a jelenleg meglévő háborús gazdasági helyzet és az Európai Unió által a tagországokra erőltetett hibás és sikertelen szankciók miatt a hazai kis- és középvállalkozásoknak jelentős energiaköltség-többlettel és -növekedéssel kell számolniuk és megküzdeniük.

A vállalkozások megsegítése érdekében a kormány elfogadta az energiaintenzív feldolgozóipari kisvállalkozásokat támogató programjának költségkereteit. Az új támogatási programra a kormány mintegy 200 milliárd forintnyi összeget különít el, ebből 100-100 milliárd forint kerül felhasználásra 2022-ben, illetve ’23-ban. Ezt a mondatot azért ajánlom szíves figyelmükbe, mert a válaszainkban esetenként a konkrétumokat hiányolják, a másikban az idősávot. Tehát ebben benne van a jelen és benne van a közeljövő.

A kormány idén 75 milliárd forintot biztosít a drasztikus energiaár-emelkedés okozta működésiköltség-növekedések kompenzálására, továbbá 25 milliárddal támogatja a kkv-k energiahatékonysági beruházásait, melyeket a kormány a beruházás összköltségének 15 százalékáig támogat a „Széchenyi Kártya” program keretében nyújtott kedvező kamatozású beruházási hitelekhez szükséges önerő egy részének átvállalásával. A program beruházásösztönzési elemének jövő évi részleteiről a kormány várhatóan a „Széchenyi Kártya” program 2023. évi folytatásának és feltételeinek megtárgyalásakor már a mostani támogatási program éves tapasztalatainak ismeretében fog dönteni.

A feldolgozóipari kkv-k energiaköltség- és beruházási támogatási programja 2022. október 1-jével indult el, feltételeit az e célra kialakított weboldalon elhelyezett terméktájékoztató tartalmazza, ugyanezen a felületen a regisztráció október 20-án megkezdődött. Kérem képviselőtársaimat, segítsenek abban, hogy választókerületeikben minél több kisvállalkozás legyen tájékozott és vegye igénybe ezeket a lehetőségeket.

A másik kérdés, amit képviselő asszony volt kedves felvetni, az a közlekedéssel kapcsolatos energiahatékonyság kérdése. Valóban tökéletesen igaza van, hogy az ország energiafelhasználásának egy jelentős részét a közlekedés, mind az egyéni, mind a közösségi közlekedés produkálja. A korábbi években soha nem volt köztünk vita ebben, csak emlékeztetőül mondom, hogy az egységes személyszállítási törvényt a korábbi, de nagyjában-egészében hasonló összetételű parlament emlékezetem szerint 2012-ben ritka, 97 százalékos többséggel fogadta el  mondhatni, angyal szállt át akkor a parlamenten  és ez a közösen elfogadott törvény olyan jól sikerült, hogy azóta is néhány európai uniós karácsonyfadísz ráakasztgatása mellett nem kellett módosítani.

E törvény alapvető célja az, és most is bízom az egyetértésükben, annak a meghatározása, hogy az igazi verseny nem az egyes közlekedési ágak között van, hanem az egyéni közlekedés és a közösségi közlekedés között. Ebben különös aktualitást ad az elmúlt három év, hiszen a Covid évtizedes eredményeket rombolt le, hiszen az emberek a Covidtól való félelem következtében jelentős mértékben visszaszálltak a kocsijukba, magyarul, és jelentősen megnőtt az egyéni közlekedésben részt vevők száma. Tehát ez a feladat megújult, és megint az a feladat, hogy egy jobb ajánlattal, egy jó menetrenddel, kényelmes, korszerű járművekkel, egy jó és megfizethető, jó rendszerű menetdíjjal, egy jó bérletrendszerrel a közösségi közlekedést elősegítsük.

Melyek ezeknek a legfőbb területei? Ebben sem volt vita, így nagyon remélem, hogy főleg e témák megtárgyalásában korábban részt vett és az önök soraiban is feltalálható kollégáim véleménye nem változott. Az egyik az, hogy tulajdonképpen három nagy, határozott és jelentős fejlesztési forrásokat igénylő területen kell lépni.

(6.40)

A legjelentősebb talán az elővárosi közlekedési rendszer. Ma már nemcsak Budapestnek van agglomerációja, hanem Miskolcnak, Debrecennek, Szegednek, Győrnek, Székesfehérvárnak, et cetera. Ezeknek is megvan a maga bevonzási körzete. Nyilvánvaló, hogy elsősorban reggeli és esti csúcsidőben, egy ütemes közlekedés biztosításával jelentősen lehet a közösségi közlekedést igénybe vevők számát növelni.

Ha a kollégáim reggel ilyenkor kinyitják a rádiót a kocsijukban vagy otthon a reggeli kávé ivása közben, akkor azt hallják, hogy a 3-as bedugult, a 11-esen sor áll, a 11-esen dugó van, az M0-son megvan az első karambol. Tehát lehet látni azt, hogy a főváros és agglomerációjának  ami gyakorlatilag Magyarország központi térsége, hiszen ez Budapest és gyakorlatilag egy 60 kilométeres körzet, egy Dunaújváros-Tatabánya, a másik oldalon Hatvan-Dunaújváros körre terjed ki , ennek a reggeli és esti hivatásforgalma nagyon jelentős. Hirtelen három évvel ezelőtti számom van. Úgy gondolom, hogy ez lényegében nem változott, ez mintegy 250 ezer ember naponta, aki ki- vagy beutazik Budapestre.

Az is nyilvánvaló, és most már hét évvel ezelőtt a főváros és a kormány között létrejött, akkor hároméves és azóta évenként megújított megállapodás tartalmazza, hogy a főváros közlekedését nem lehet az államigazgatási határoknál meghúzni. Nyilvánvaló, hogy a főváros közlekedése nem a fővárosnak a valamivel több mint másfél millió lakosát szolgálja ki, hanem az ország központi részének, gyakorlatilag 3 millió lakosának a napi hivatásforgalmát, hiszen akár a munkába menetel, akár az iskolába járás, akár az egészségügyi szolgálatok igénybevétele, de minden más ezt a forgalmat igényli.

Tehát meggyőződésem, hogy nem kell győzködni önöket arról, hogy az elővárosi közlekedés fejlesztése jelentős. Még a legrosszabb indulattal sem lehet azt eltagadni, hogy az elmúlt években több mint száz motorvonatot, az utóbbi két évben ezek között kétemeletes, európai szemmel mérve is rendkívül korszerű motorvonatot állítottunk be. Nem lehet eltagadni, hogy a korábbi éveknek a 40-50-60, legfeljebb 100 darabos autóbusz-fejlesztései mellett az elmúlt két évben 800-900, tehát közel 1000-1000 darab korszerű, alacsonypadlós, EU 5-ös EU  6-os motorral szerelt autóbusz állt be a forgalomba, amely már jól érezhető mind a főváros, mind a főváros környéki közlekedés közlekedésében. Nagyon fontos ehhez az egyébként egyeztetett menetrend, és nagyon fontos az egységes tarifarendszer, amelynek a szakmai kimunkálása folyamatban van.

A közlekedés energiamegtakarítása szempontjából az elmúlt években nagyon jelentős eredményt hozott nem a személyi közlekedés, hanem a teherszállítás területén a kamionok korszerűsítése. Tisztában vagyunk vele, és ebben megint, gondolom, közös a szakmai álláspont, hogy lehetőség szerint a Magyarországot érintő, illetve Magyarország földrajzi helyzeténél fogva rendkívül jelentős tranzitforgalmat elősorban kötött pályán, tehát vasúton kell lebonyolítani, s lehetőség szerint nem az egyébként örvendetesen gyarapodó gyorsforgalmi útjainknak a kamionforgalmát kell növelni.

Ezzel együtt a valóság az  és ebbe belejátszott a Covid is, belejátszottak a korábbi évek különböző migrációs folyamatai, és nem utolsósorban belejátszanak most a menekültügyi kérdések. Kérem, ne felejtsék el, hogy a MÁV és a Volán naponta mintegy 10-12 ezer ukrajnai menekültet szállít az ukrán határról az ország különböző pontjaira, illetve az általuk megjelölt másik határállomásokra. Ez nagyon jelentős forgalom, és ez most gyakorlatilag az elmúlt hat hónapban folyamatosan így történik és történik jelenleg is. Nagyon jelentős a kamionállomány műszaki kicserélése. Mind a fogyasztásban  a töredékét fogyasztják a korszerű kamionok , mind a mindnyájunk számára fontos környezetvédelem szempontjából ezek jelentősek.

Összegezve a képviselő asszony megszólalása által generált hozzászólásomat, a közösségi ágazat mint jelentős energiafelhasználó és mint a környezetre jelentős befolyással bíró tevékenység, fokozott figyelmet érdemel, az elmúlt években fokozott figyelmet is kap, és én személy szerint bízom benne, hogy ez a folyamat a jövőben is így lesz. Folytatódik a korszerű vasúti szerelvények, elsősorban az elektromos meghajtású szerelvények beállítása, folytatódik az elővárosi, az egyéni közlekedés tömegét átvenni képes vasúti elővárosi rendszerek fejlesztése, és mindazok a lépések, amelyek mind az effektív energiafelhasználást csökkentik, mind a környezetvédelmet a korábbiaknál lényegesen jobban figyelembe veszik. Ehhez kérem az önök segítségét és támogatását is. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage