DR. DÁVID FERENC, a DK képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselők! Gazdasági válsághelyzetben kapkodva, tűzoltási céllal meghozott módosítások nem helyettesíthetnek egy átfogó adóreformot. Érdemi könnyítések helyett a javaslat alapvetően technikai egyszerűsítéseket, adminisztratív változásokat tartalmaz. Hozzászólásom második felében nem a beterjesztett törvényjavaslat paragrafusait boncolgatom majd, hanem a kkv-szektor és a munkavállalók terheinek csökkentése érdekében tett javaslatainkat fogalmazom meg.

Egyes vállalkozások esetében nem könnyítés, hanem a terhek növelése várható, például a kapcsolt vállalkozások ingatlanátruházásának illetékkötelezettsége. A munkabéreket terhelő adók és járulékok, vagyis az adóék lényegében nem változik, és továbbra is a harmadik legmagasabb Európában, 43 százalék feletti. Az iparűzési adó kiszabásának új szabályai, amelyek könnyítést jelenthetnek egyes vállalkozások számára, egyben rontják az önkormányzatok helyzetét, ugyanis csökkentik a bevételeiket, ehelyett az államnak kellene magára vállalnia a nehéz helyzetbe jutott vállalkozások támogatását, és nem az önkormányzatok további megsarcolásával kipipálni ezt a feladatot. Az állam kötelessége lenne, hogy a lehető legegyszerűbb adórendszert működtesse, teremtse meg az adózás átláthatóságát, és korszerű adózási szolgáltatásokat nyújtson. A bonyolult jogszabályok áradatával szemben egyszerűsíteni kell az adófizetést, elő kell segíteni az adózás egyre szélesebb nyilvánosságát.

A felesleges adminisztrációt meg kell szüntetni, ezeknek a követelmények a jelenlegi javaslat nem felel meg. A jelenlegi nem hatékony, igazságtalan, átláthatatlan adórendszerrel szemben méltányos, eredményes és növekedésbarát adózást kell megvalósítani. A fentiek eléréséhez többek között a következők szükségesek.

A mai adórendszer gyökeres átalakítása, arányosabbá tétele, jelentősen csökkenteni indokolt az adóéket, vagyis a bérekre rakódó adókat és járulékokat, vissza kell állítani a többkulcsos arányos személyi jövedelemadót, és csökkenteni szükséges az alapvető élelmiszerekre terhelt általános forgalmi adót.

És mint ígértem, rátérek a mondanivalóm második részére. Ezt azért tartom szükségesnek, mert október 24-én, a Gazdasági Bizottság ülésén előterjesztettünk olyan intézkedéseket, amelyek nem az adórendszer foltozgatását szolgálnák, hanem a vállalkozások és a munkavállalók terheinek csökkentését. Sajnos a bizottsági ülésen érdemi vita nem alakulhatott ki, ezt képviselő úr is tanúsíthatja, október 24-én ott ült, lesöpörték a javaslatot. Ezért én abban reménykedem, hogy államtitkár úr, aki nem a Gazdaságfejlesztési Minisztériumot képviseli, de a Pénzügyminisztérium államtitkáraként értő fülekkel hallgathatja, és én meg a szíves nyilvánossággal szeretném megosztani, hogy mit javasoltunk ezen a bizottsági ülésen a vállalkozói terhek csökkentése érdekében.

Először is az a program, amire Szeberényi képviselőtársam utalt, azt mondtuk és azt mondom, hogy ne csak a termelő ágazatokra, termelő vállalkozásokra vonatkozzon a kormány támogatási tevékenysége, hanem valamennyi kkv-szektor számára meg kell adni a támogatási lehetőséget, tehát magyarul: kereskedelem, vendéglátás, szálláshely-szolgáltatás. Ez ma nem így van.

Ugyancsak azt gondoljuk, hogy a kkv-szektor cégeinek energiaár-terhelését a ’21. évi energiaköltségük háromszorosának a mértékében kell korlátozni. Nem lehet rájuk engedni tíz-, hússzoros energiaköltséget, ezt korlátozni kell. A kormány által megcélzott három hónapos támogatási időszak nem lesz elegendő, a tél sajnos nem decemberig tart, hanem kitart az bizony március 31-éig. Azt gondoljuk, hogy minden vállalkozást hat hónapra kell bevonni az energiatámogatásba.

Nagyon fontos kritériumnak tartjuk, hogy be kell tiltani az energiaszerződések egyoldalú módosításának lehetőségét az áram- és földgázszolgáltató vállalatok számára, mert a mikro- és kisvállalkozások teljesen ki lesznek szolgáltatva nekik. A kis- és közepes vállalkozások megújuló energiára való áttérésének támogatását, a megújuló energiaberuházások engedélyezési eljárásait azonnal gyorsítani indokolt.

A napelemes cégeknél, kiserőműveknél a jelenlegi áramátvételi korlátot, ami 50 kilowatt, el kell törölni. Az úgynevezett energiaközösségek és a gazdasági szereplők közös energiaberuházásainak támogatását visszatérítendő és vissza nem térítendő források biztosításával kell elintézni. Az energiabiztonság megteremtése érdekében szükséges a magyar energiarendszer, a hálózati infrastruktúra modernizálása. A néhány nagy erőműre kialakított rendszert alkalmassá kell tenni a nagyszámú kis naperőmű által visszatáplált energia fogadására. Csökkenteni kell a villamos energia és a gáz értékesítésénél, valamint a napelemekbe, napkollektoros vízmelegítőkbe és hőszivattyúkba történő beruházásoknál alkalmazandó áfát a jelenlegi szintről nulla százalékra.

Azt gondolom, hogy a Pénzügyminisztérium számára is fontosak lehetnek ezek a javaslatok, nagyon sajnálom, még egyszer mondom, hogy a Gazdasági Bizottság ülésén ezeket a javaslatokat nem hallgatták meg, nem reagáltak rá, cinikus közöny fogadta valamennyi javaslatunkat.

A munkavállalók terheinek mérséklése érdekében is van javaslatunk. Adó- és járulékmentes munkáltatói rezsitámogatások állami ösztönzését javasoljuk a következő módon. Lehetővé kell tenni a munkáltatóknak, hogy adó- és járulékmentes rezsitámogatást adhassanak a munkavállalóiknak. Minden munkáltató adhasson maximum havi 50 ezer forint értékű nettó típusú adó- és járulékmentes rezsitámogatást a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalók részére. Szeretném hangsúlyozni, nem kötelezettségről beszélek, lehetőségről beszélek. Benne van az a lehetőség, hogy aki nem tud 50 ezret adni, az adjon 30 ezret, aki meg nem tud ezt adni, az próbálja másként segíteni a munkavállalóit. Semmiképpen nem gondolunk arra, hogy itt a jövendő béremelések rovására történjen ez a fajta kafetériaelem bevezetése.

Amennyiben egy vállalkozás viszont kötelezően elrendeli az otthoni munkavégzést, akkor ez már ne csak lehetőség, hanem kötelesség legyen. Ha egy cég kötelező home office-t rendel el a munkavállalójának, akkor az otthoni munkavégzés időtartamával arányosan kell támogatni a munkavállalói rezsikifizetést. Azt gondoljuk, hogy ezt a munkavállalói rezsitámogatást nem az idők végezetéig, de ahogy az előbb a vállalkozások esetében is azt mondtuk, hogy a tél végéig kell segíteni a vállalkozókat, úgy gondoljuk, hogy ezt a munkavállalói rezsitámogatási szisztémát 2023. március 31-éig lenne indokolt fenntartani.

(10.40)

Mivel a benyújtott törvényjavaslat érdemi, új és előremutató megoldásokat nem tartalmaz, a Demokratikus Koalíció frakciója nem támogatja elfogadását. Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket. (Taps a DK, a Momentum, a Jobbik és a Párbeszéd soraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage