BARKÓCZI BALÁZS (DK): Tudom, hogy a felsőoktatásról vitatkozunk itt meg azokról a módosításokról, de minden mindennel összefügg. Néhány adatot hadd mondjak! Bár legalább ma beszéljünk a közoktatásról is, hogyha megint gyermekek, tanárok, és szülők ezrei alkottak élőláncot, tiltakozva a mostani állapotok ellen Budapesten.

És amit mondtam, hogy minden mindennel összefügg, ezt valószínűleg önök is tudják, mert tudniuk kell, hogy 30 ezerrel kevesebben tanítanak ma a magyar közoktatásban, mint 1990-ben. 16 ezer ember hiányzik ebből a közoktatási rendszerből, és az álláshelyek 11 százaléka betöltetlen, amire, tisztelt képviselő úr, a második világháború óta nem volt példa.

Amikor előkerül egy ilyen, hogy akkor könnyítsük a diplomához jutást, de úgy, hogy kivesszük belőle a nyelvvizsga-követelményt, akk0r az emberben ott bujkál a kisördög, hogy ugye, itt van, hogy a munkaerő-hiányos magyar egészségügyben megkönnyítjük az orvosok, gyógyszerészek, fogorvosok bekapcsolását, és hogy akkor ezek szerint a munkaerő-hiányos magyar oktatásban pedig így szeretnék megkönnyíteni az esetleges jövőbeli pedagógusok bekapcsolódását. Mert azért mégiscsak, hogyha valaki pedagógusnak vagy tanárnak áll, az legalábbis egyszer jelentett valami rangot, amikor én elkezdtem tanítani.

Ugye, hiába hivatkozik arra, hogy kétszerese a nyelvóra a magyar iskolákban, hogyha a gyerekek nem tanulnak meg angolul vagy egy adott idegen nyelven a közoktatásban, hanem helyette megtanulnak a Netflixről. Ezt is említettem, tudom, amikor én tanítottam, akkor rendszeresen ez volt, hogy a gyerekek streameltek, és onnan tanulták meg a nyelvet. Eszük ágába sem jutott, hogy ők bármikor ezt a nyelvet el fogják sajátítani a közoktatás keretein belül. Nem azért, mert rossz nyelvtanáraik voltak, hanem mert vagy nem voltak, és most meg már pláne nincsenek, vagy olyan túlterheltek voltak, hogy nem tudták azt a minőséget biztosítani. Tehát nekem azért tűnik úgy, hogy mintha most egy szinttel feljebb tolnánk a problémát, tehát elismertük azt, hogy nem lehet megtanulni egy idegen nyelvet a közoktatásban, ez erről szól, és akkor most áttoljuk az egyetemekre.

És ahogy Szabó Szabolcs képviselőtársam is említette, mi lesz azokkal az egyetemekkel, nem egy, nem kettő jelentette be, hogy nem tudja kifizetni a rezsit. És tényleg majd a nyelvi lektorátust fogják fejleszteni, nyelvi laborokat építeni az egyetemeken vagy fejleszteni vagy odavinni, hogy a szaknyelvet el tudják sajátítani? Ezt ugye, önök sem gondolják komolyan?!

Most Szabó képviselőtársam beszélt arról, hogy az előmeneteli rendszer horribile dictu azért nem működik, mert nincsenek meg a megfelelő források. Tehát akkor hogy lesz meg a megfelelő forrás arra, hogy olyan kiművelt emberfők hagyják el az egyetemet, akik igen, ahogy ön is mondta, képviselőtársam, beszélnek egy idegen nyelvet? Ön történészként gondolom, latinul, németül is beszél az angol mellett; csak sejtem hogy így van. Nekem is van egypár bölcsészdiplomám, nyilvánvalóan ahhoz sem jön rosszul  tehát így. Köszönöm, ennyit akartam mondani.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage