OROSZ ANNA (Momentum), a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! Először is engedjék meg, hogy a karzaton figyelő diákokat, szülőket és pedagógusokat köszöntsük, akik az elmúlt hónapokban, sőt sokan az elmúlt években nem kevés személyes kockázatot és áldozatot vállalva álltak ki nyilvánosan azért, hogy elmondják, az iskoláink helyzete tarthatatlanná vált. (Taps a Momentum padsoraiból.) A mai vita róluk szól és értük van, ezért kormánypárti képviselőtársaimat arra szeretném kérni, hogy a felelősség hárítása helyett érdemi válaszokat adjanak a kérdéseinkre, a diákok, a szülők és a pedagógusok követeléseire.

A magyar oktatás válságos helyzetben van. 2021-ben a magyar pedagógusok bére a diplomásátlagbér 60 százalékát érte el, ami a legalacsonyabb az OECD-tagállamok között. Az anyagi és szakmai megbecsülés teljes hiánya miatt ma 16 ezer pedagógus hiányzik a magyar oktatási rendszerből, a betöltetlen álláshelyek száma 2,5-3-szorosára nőtt öt év alatt az óvodákban, az általános iskolákban, nem beszélve a szakképző intézményekről, ahol ez a szorzó akár 8-10-szeresére is emelkedett.

De mégis hogyan is ne emelkedett volna tömegével a pályát elhagyó pedagógusok aránya, és miért jelentkeznének többen a pedagógusképzésbe ilyen körülmények mellett? Pintér Sándor oktatásért felelős belügyminiszter és minden kormánytag azzal hárít, hogy az Európai Unión múlik a tanárok bérének rendezése. Önök egyébként folyamatosan a nemzeti szuverenitásunkért vívnak állítólagos szabadságharcot, és kikérik maguknak, hogy az Európai Unió bármilyen belügyébe beavatkozzon Magyarországnak. (Közbeszólások a kormánypártok padsoraiból: Ez így van!) Akkor kérdezem önöktől, mégis miért az Uniótól teszik függővé a bérek emelését, amikor ez teljes mértékben belügy, és amikor ezért a magyar adófizetők már sokszorosan befizették adóforintjaikat az elmúlt években.

De nemcsak a pedagógusok béreiből látszik az, hogy mekkora a baj a magyar oktatásban, hanem az iskolai teljesítményekből is. A bevezetőből, gondolom, nem véletlenül, de elmaradt a PISA-eredmények ismertetése, amelyek szerint 2009-hez… (Nagy zaj a kormánypárti oldalon.  Közbeszólások: De ismertette!  Nacsa Lőrinc közbeszól: A többiekre is figyelni kellene!  Az elnök csenget.), amelyek szerint a 2009-es eredményekhez képest mind a három mutatóban súlyos teljesítményromlás következett be. Köszönjük szépen, hogy egyszer az életben hivatkoztak ezekre a statisztikákra. (Derültség, taps a kormánypártok padsoraiból.)

Egy olyan kérdésem lenne, hogy mit várnak, mitől lenne jobb a magyar iskolák teljesítménye (Rétvári Bence: Nem a Momentumtól!), ha önök olyan államtitkárokat és minisztereket ültetnek az oktatás élére, akik szerint  és most idézek  „a gyereket irányítani kell, igenis meg kell neki mondani, hogy mi a jó és mi a rossz, néha a köré rendelt korlátokkal igenis frusztrálni kell őt”. Nem a középkorból idéztem, hanem a NER első oktatásért felelős államtitkárától, Hoffmann Rózsától. S ami a legrosszabb: hogy a hiányzó tanárok, az elavult tanterv, az elavult infrastruktúra következményeit a gyerekek fizetik meg, nekik nincs lehetőségük korszerű készségeket elsajátítani, ők azok, akik rendkívüli mértékben túlterheltek, akik szoronganak, és akik sokkal nehezebben fognak boldogulni az amúgy is nagyon bonyolult és nehéz világunkban. A szülők pedig, már aki meg tudja ezt fizetni a jelenlegi válságban és a 20 százalékos infláció mellett, különórákkal próbálják kompenzálni a felelőtlen kormányzásuk árát.

Ezen problémák miatt fogalmazta meg a pedagógusok, a diákok és a szülők szervezeteit tömörítő Civil Közoktatási Platform a következő követeléseket, amelyeket mi határozati javaslat formájában is az Országgyűlés elé terjesztettünk. Érdemi és nyilvános párbeszédet követelnek az oktatás megújításáról. Szüntessék meg a pedagógusok lejáratását, az oktatási szereplők megfélemlítését! A kirúgott vagy leváltott tanárokat azonnal helyezzék vissza! Érdekérvényesítő sztrájkjogot a pedagógusoknak! Felelős, hozzáértő oktatásirányítást, önálló oktatási minisztériumot! Csökkentsék a diákok és a pedagógusok irreális leterheltségét! Esélyt teremtő oktatást mindenkinek az óvodától az egyetemekig bezárólag! Versenyképes és értékálló bérezést az oktatásban dolgozóknak! Minőségi, XXI. századi környezetet a tanuláshoz és a tanításhoz! Végezetül: szakmai szabadságot és támogatást az oktatásban, korszerű Nemzeti alaptantervet, szabad tankönyvválasztást!

Az oktatás helyzete miatt tiltakozók aggodalma több, mint jogos. Kérésük pedig mindössze annyi, hogy az a kormány, amely folyamatosan a nemzeti érdekekre és szuverenitásra hivatkozik, ismerje fel végre, hogy nincs fontosabb nemzeti ügy az oktatásnál, és hogy annak megalázó helyzetéért saját magukon kívül senki mást nem hibáztathatnak, sem az Európai Uniót, sem a szankciókat, sem az ellenzéket, sem bármelyik másik kitalált ellenségképüket. Éppen ezért cselekedni is csak önök tudnak azért, hogy az iskolarendszerben azonnali és átfogó reformok történjenek. Köszönöm. (Taps a Momentum padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage