TORDAI BENCE, a Párbeszéd képviselőcsoportja részéről: Köszönöm, elnök úr. Igazán megható ez a frissen támadt érdeklődés a fideszes és KDNP-s képviselő kollégák részéről a magyar oktatás helyzete iránt. Nem láttam önöket a tüntetéseken. Az a helyzet, hogy nem mernek kimenni az emberek közé… (Zaj.  Vitályos Eszter: Mi nem járunk szelfizni.) Igen, mert önökkel nem szelfizgetne senki ott szívesen, az a helyzet. (Közbeszólások a kormánypártok soraiból.  Vitályos Eszter: Nevetségesek vagytok!) Pontosan tudják, hogy maguk tették tönkre az oktatást, tehát maguk ellen tüntetnek, és velünk egyetértve mondják azt, hogy nagyon súlyos problémák vannak a magyar iskolákban. Azért is lehetett most áttörés, mert egyre több szülő ismeri fel, hogy az iskola, ahova beküldi a gyerekét, sokkal rosszabb állapotban adja neki vissza. Egyszerűen a gyerekek borzasztó lelkiállapotban vannak, a mentális egészségüket fenyegeti már az, amilyen helyzetet maguk teremtettek a magyar közoktatási rendszerben. (Zaj.  Rétvári Bence: Ne szidd már a gyerekeket!)

S épp amikor ezen gondolkodtam, jött szembe az a 300 óvoda- és iskolapszichológus által aláírt szakmai állásfoglalás, amely a következőképpen fogalmaz, csak idézeteket mondok: a gyermekek pszichés állapota aggasztóan romlik, az óvodákban a szorongás, a viselkedés- és figyelemzavar, az iskolákban ezek mellett a depresszió, pánik, önsértés vagy akár a súlyosabb mentális zavarok megjelenése rendszeresen előforduló jelenség lett. Az ENSZ gyermekjogi egyezményére hivatkoznak, amely szerint az oktatás egyik legfőbb célja, hogy elősegítse a gyermekek személyiségének kibontakoztatását, de emellett garantálni kell a pihenéshez, a szabadidő eltöltéséhez, a játékhoz és a szórakoztató tevékenységekhez való jogukat is.

Ehhez képest nyilvánvaló, hogy az önök által felépített közoktatási rendszer, gyakorlat nem felel meg ezeknek az elveknek. Idézem megint a pszichológusokat: hosszú távon súlyosan veszélyezteti a gyerekek lelki jóllétét; a probléma már egészen korán megjelenik; az óvodai korosztály legfontosabb szüksége a stabilitás és a kiszámíthatóság, amit egyre jobban ellehetetlenít a pedagógusokat érintő nagymértékű fluktuáció; a biztonságnak e hiánya hozzájárul a szorongásos jegyek, a viselkedésproblémák, a figyelemzavar egyre gyakoribb megjelenéséhez, az ismétlődő személyi változások pedig nehezítik a fejlődési elakadások korai felismerését. (Zaj a KDNP soraiban.)

De hasonlóan komoly a…  Miért beszélnek folyamatosan közben? (Rétvári Bence: Több tiszteletet a pedagógusoknak!  Hollik István: Megsérted a pedagógusokat!) Értem, hogy fáj az igazság. Értem én, hogy a felelősségüket érzik ebben a helyzetben. Értem, hogy nem tudnak mit kezdeni azzal, hogy ennyire tönkretették a magyar oktatás ügyét, és a mi gyerekeink isszák meg ennek a levét. Értem, hogy nem vállalják a felelősséget azért, mert 40-50 órát dolgoznak hetente a gyerekek; a tizedikes gyerekeknek 50 órás az átlagos heti elfoglaltsága.

Úgyhogy jó lenne, ha egy kicsit összekapnák magukat, és a XX. századból átjönnének a XXI-be, és a gyerekek érdekét figyelembe vevő oktatási rendszert dolgoznának ki. Köszönöm szépen. (Taps a Párbeszéd, az MSZP és a DK soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage