CSÁRDI ANTAL, az LMP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Vendégek! De mégiscsak az az egyik legnagyobb probléma ebben a kérdésben, hogy önök hazudnak, hazudnak és hazudnak; hiszen hazudnak, amikor azt mondják, hogy nemzeti konszenzust szeretnének az oktatás megoldásával kapcsolatban. Mit is lehet mondani akkor, amikor egy vitanapon önök úgy alakítják ki a vita körülményeit, hogy a vezérszónoki felszólalásokon túl 3-4, 7-8 perceket lehet vitatkozni? Azt gondolom, hogy az ügy fontossága ennél sokkal többet érdemel.

Ugyanakkor akkor is hazudnak, amikor önök a pedagógusok tiszteletéről beszélnek, mert önök nem mutatnak tiszteletet a pedagógusok iránt. Nem mutatnak, és nemcsak azért, mert Bencsik András úgy fogalmazott, hogy söpredék lepte el a pedagóguspályát, hanem azt gondolom, hogy akkor sem tisztelik a pedagógusokat, amikor  már elnézést a kifejezésért  hülyének nézik őket.

A helyzet mégiscsak az, hogy hazudnak  és ez talán a legkézzelfoghatóbb , amikor azt mondják, hogy az európai uniós forrásoknak bármilyen köze van a pedagógusbérek rendezéséhez. Sem idén, sem tavaly, sem tavalyelőtt, és mondhatnám végig, nem volt része az uniós forrás a pedagógusbéreknek. A pedagógusbérek mindig a nemzeti költségvetésből voltak kigazdálkodva, és amennyiben önök ezt nem tudják megcsinálni, akkor nagyon nagy baj van. De én azt gondolom, hogy ez a pénz ott van elérhető módon a mindenkori költségvetésben.

Ha már tiszteletről beszéltünk, akkor azt gondolom, érdemes megnézni, hogy hogy nevezhetik önök tiszteletnek azt, amikor a pedagógusbéreket hozzákötik a 2014-es minimálbérhez. Azt gondolom, ez mindent elmond, hogy önök a hazai pedagógusok fizetését hozzákötötték a ’14-es segédmunkásbérhez. A minimálbérnél kisebb bért nem lehet adni. Azt gondolom, hogy meg is van az eredménye, hiszen ma egy 4-5 éve oktató pedagógus semmilyen végzettséggel sem tud többet keresni a garantált bérminimumnál. A dolog könnyen rendezhető lenne, amennyiben a vetítési alapot a mindenkori bérminimumhoz kötné. Igen, ez egy jelentős emelést jelentene, és azt gondolom, hogy valóban közelítené azt a fizetési mértéket, amit a pedagógusaink megérdemelnek.

Nagyon fontos, hogy beszéljünk arról, hogy mit is okoz ez az elhanyagoltság, amit önök mutatnak az oktatási rendszerrel kapcsolatban. Az összeomlás szélén van az oktatási rendszer. A közszolgálati állásportálon közel 800 hirdetést találtunk. Ennek kétharmada tanári állásról szólt. A legtöbb helyre matektanárt szerettek volna felvenni. Azt gondolom, hogy nem kell senkinek sem elmagyaráznom, hogy milyen fényes jövőt gondolhat egy mai fiatal, aki a pedagóguspályára adja a fejét. Ülnek itt közöttünk pedagógus végzettséggel, pedagógus gyakorlattal bíró képviselők a kormánypárti padsorokban. Nekem csak az az egy kérdésem van, hogy önök szerint az a fizetési mérték, ami a legplasztikusabban kifejezi a problémát, az rendben van-e. És komolyan gondolják, hogy 10 százalék elég lehet a probléma megoldásához?

Tisztelt Képviselőtársaim! Ebben az évben 20 százalék fölötti az infláció, 30 százalék fölött van jócskán az élelmiszerek árdrágulása, ehhez képest önök 10 százalékot szánnak a pedagógus honfitársainknak. Nagyon kérem önöket, hogy kezdjünk el komolyan és tisztelettel beszélni a problémáról, mert az biztos, hogy nem tisztelet, hogy a kormány megalakulása óta, tehát hat hónap alatt négyszer tudtak leülni a pedagógusokkal. Én azt gondolom, joggal várja el minden magyar állampolgár, diák, szülő és pedagógus egyaránt, hogy rendezzék a pedagógusbéreket.

(18.30)

Azt gondolom, hogy ennek a módja csak az lehet tisztességesen, ha a garantált bérminimumhoz kötik mint vetítési alap. Köszönöm szépen. (Taps az LMP soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage