VITÁLYOS ESZTER kulturális és innovációs minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársak! Tisztelt Ház! Mivel a vitanap címe nemcsak a köznevelés, hanem az is, hogy gyermekeink jövőjéről, engedjék meg nekem, hogy egy picit távolabbról kezdjem, az oktatás más területeiről is beszéljek, és közelítsek a témához!

Amikor szakképzésről, felsőoktatásról, felsőoktatási innovációról beszélünk, akkor elkerülhetetlen, hogy beszéljünk az addig megtett útról is, tehát munkahelyteremtésről, családpolitikáról és a köznevelésről, méghozzá azért, mert ezek a folyamatok egymásra épülnek és ciklikusak. Ahhoz ugyanis, hogy sikeres felsőoktatásunk lehessen, sikeresnek kell lennünk a munkahelyteremtésben, a családpolitikánkban és a köznevelésben is. Ehhez stabil vállalkozásokra, munkahelyekre, magabíró családanyákra, családapákra, felkészült és elhivatott pedagógusokra van szükségünk.

Az elhivatott pedagógusok kapcsán engedjenek meg egy személyes történetet, most történt velünk. A kislányom új osztályfőnöke a mostani, mindenszentek napi időszakot, a saját szabadidejét azzal töltötte  az emlékezés mellett természetesen , hogy tőlünk, szülőktől kért jellemzést a gyermekeinkről (Sebők Éva: A szabadidejében!), hogy a saját benyomásai, tapasztalatai mellett a mi szemünkön keresztül is lássa és megismerje azokat a gyerekeket, akiket tanítani, nevelni, fejleszteni fog a következő években. Ez az elhivatottság, azt gondolom, tisztelt képviselőtársak. Hála és köszönet a pedagógusainknak.

És meg kell mondanom, hogy szükségszerű és időszerű volt, hogy a felkészült és elhivatott pedagógusaink bérét három lépésben, előbb 21, majd 25, végül pedig újabb 30 százalékkal emeljük, amint erre lehetőségünk van. A megbecsülés nem is lehet kérdés, hiszen a hatékony és úttörő családpolitika sikerességének köszönhetően egyre több vágyott gyermek születik meg a magyar családokban, akiket előbb-utóbb pedagógusaink, tapasztalt óvó és tanító kezébe adunk majd, mert nélkülük nem fenntartható az előbb említett körforgás.

Ezért itt és most arra kérem a baloldali képviselőtársakat, hogy ne tüntetéseket szervezzenek, hanem Brüsszelben az akadályozás helyett legyenek kedvesek a Magyarországnak, és így a magyar pedagógusoknak járó uniós pénzek kifizetését is támogatni. Fontos, hogy a felsőoktatásba érkező fiatalok beléphessenek ebbe az említett körforgásba, hogy a tanulmányaik elvégzése után szakmájukban munkát találjanak, megházasodjanak, otthont teremtsenek, majd pedig ők is gyermeket vállaljanak.

Abban, azt gondolom, egyetérthetünk, hogy ha a szakképzésünk és a felsőoktatásunk sikeres, akkor ez a ciklikus folyamat és annak részei is sikeresek. Márpedig, tisztelt képviselőtársaim, egyre többször és egyre többet hallhatunk a hazai felsőoktatási intézmények nemzetközi rangsorokban való előrelépéséről, a modellváltás hatékonyságáról és a tanulók kimagasló nemzetközi eredményeiről.

Miután ezekbe az intézményekbe a közoktatásból kerülnek be a diákok, és teljesítenek világviszonylatban is kiválóan, ezért szemben azzal, amit önök itt sulykolnak órák óta, nem lehet rendszerszinten azt mondani, hogy hibás a közoktatás, hiszen a magyar pedagógusok kiváló munkát végeznek, a magyar gyerekek okosak, tanulnak, és ez meg is látszik a felsőoktatásba való belépéskor. Ismét köszönet ezért a pedagógusoknak.

Ahhoz azonban, hogy a körforgás fenntartható legyen, az eredményekért meg kell dolgoznunk. Az elmúlt években a kormány létrehozott egymillió új munkahelyet, az adóemelések politikája helyett az adókedvezmények politikáját választotta, biztosítva ezzel a vállalkozások és a gazdaság fellendülését.

Eggyel továbblépve: olyan, Európa és talán a világ élvonalába tartozó családtámogatási rendszert vezettünk be, amelynek köszönhetően ma  szemben a baloldali kormányzással  az emberek anyagi létbiztonságban, tervezhető módon tudnak gyermeket vállalni és családot alapítani. Borzasztó álszent és hazug az a magatartás, amivel önök, kedves baloldali képviselők, most megpróbálják megtéveszteni a magyarokat.

Az önök kormányzása alatt  elhangzott már többünktől  381 oktatási helyen szűnt meg az oktatási tevékenység az országban. Az önök kormányzása alatt bocsátottak el 15 ezer tanárt. Az önök kormányzása alatt egyhavi teljes bért vettek el a pedagógusoktól. Tudjuk, tapasztaltuk, mit gondolnak, mit gondoltak önök a pedagógusokról. Voltak önök már kormányon, emlékszünk rá. Önöket csak az érdekli, hogy ha valahol balhé van, akkor odamehessenek, szelfizhessenek, hátha politikai hasznot húznak belőle, de nem dőlünk be önöknek, és a pedagógusok sem fognak bedőlni önöknek.

A felsőoktatásban tandíj bevezetésével próbálkoztak, amit 2008-ban határozottan visszautasítottak a magyar emberek a népszavazáson. Mi a felsőoktatás tekintetében világos célokat fogalmaztunk meg, stratégiát alkottunk, és megvalósítottuk az egyetemek modellváltását, az intézmények szenátusi tagjainak 87 százalékos támogatottsága mellett.

A magyar felsőoktatás teljesítménye ma a következő. A világ 28 ezer felsőoktatási intézménye közül 11 magyar egyetem a legjobb 5 százalékhoz tartozik, és ezekbe az intézményekbe jár a magyar hallgatók kétharmada. A felvett hallgatók 80 százaléka állami ösztöndíjas helyen tanulhat, nem kell fizetnie a képzésért.

(19.50)

2016-ban 15 százalékos, ’17-ben 27 százalékos, ’21-ben pedig 30 százalékos béremelés jelent meg a felsőoktatási ágazatban, csak a tavalyi évben pedig 8 ezer kollégiumi férőhelyet újítottunk fel. Magyarország államilag elismert felsőoktatási intézményeiben több mint 35 állami ösztöndíj segíti a hallgatókat, évente 71,4 milliárd forintot biztosítva több mint 170 ezer hallgató részére. Átlagosan 80 százalékos a diplomás bérelőny, és az oklevél megszerzését követően 30-60 napon belül el tudnak helyezkedni a felsőoktatásban végzők. A GDP-arányos kutatás-fejlesztési ráfordítás 2020-ban elérte az 1,6 százalékot. A kutatás-fejlesztést végző hazai vállalkozások ráfordítása tíz év alatt, 2020-ra háromszorosára, 584 milliárd forintra emelkedett. 2010-ben 35 ezer kutató volt az országban, számuk 2020-ra meghaladta az 50 ezret.

A szakképzés tekintetében is el kell hogy mondjak néhány fontos információt: 2010 előtt a képzési szerkezet növelte a lemorzsolódást. Széttagolt volt a szabályozás, emiatt nehezen voltak átláthatóak a képzési dokumentumok. Sem a képző iskolák, sem a tanulók nem voltak érdekeltek abban, hogy a helyi munkaerőpiac igényeinek megfelelő szakképesítéseket tanítsák, illetve tanulják.

2015-től létrehoztuk a szakképzési centrumokat. A második szakképzés megszerzése is ingyenessé vált a felnőttoktatás keretében, így megháromszorozódott a felnőttoktatásban tanulók száma. Korszak- és szemléletváltás történt a technikumok megjelenésével, emellett a megújult szakképző iskolákban három év alatt szerezhetnek piacképes, gyakorlatorientált szakmát a fiatalok.

Egyre nő a szakképzés népszerűsége a középfokú oktatásba jelentkezők körében is, az általános iskola 8. osztálya után a legtöbben a technikumot választják. A jelentkezők 34 százaléka gimnáziumban, míg 62 százalékuk szakképzésben folytatja tanulmányait.

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Mi hiszünk abban, hogy Magyarország jövőképessége az említett körforgáson alapszik, hiszünk a magyar vállalkozásokban, a magyar családokban, és hiszünk a magyar pedagógusokban, dolgozzanak akár a közoktatásban, akár a szakképzésben, akár a felsőoktatásban. Becsüljük meg őket, becsüljük meg azt, ami van, és építsük tovább a magyar jövőt! Ehhez a munkához kérjük a baloldal segítségét is, hogy ne csak a hangzatos felszólalásaikkal, hanem valóban, a való életben, a tettekkel is bizonyítsák, hogy támogatják az oktatás ügyét. Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage