ANDER BALÁZS (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársak! Három egyszerű mondat. Minden tanulónak joga van a zavartalan tanuláshoz. Minden tanárnak joga van a zavartalan tanításhoz. Mások jogait pedig tiszteletben kell tartani. Ez vonatkozik egyébként  és felelős konzervatívként mondom  az egyénre, vonatkozik a családokra, vonatkozik a pedagógusokra, és vonatkozik a mindenkori kormányzatra is. Ezeket a jogokat biztosítani kell, és ezeket a kötelezettségeket mindenkinek a részéről be kell tartani.

Emlékeztetném önöket, hogy mi a valóságból indulunk ki. Éppen ezért fogadtuk el annak idején itt, ellenzéki oldalról mi, a Jobbik frakciójának tagjai például az iskolaőri intézmény bevezetését is, mert tudtuk, hogy szükség van rá, ha tűzoltó jelleggel is, de szükség lehet rá, mert bizony van olyan helyzet, amikor az elsődleges szocializációs tér normái és a másodlagos szocializációs tér normái, az iskola normái összeütköznek. Ilyenkor kell rádöbbenteni egyébként arra adott esetben szülőt és diákot is, hogy az iskola nem ellenség, a tanár pedig olykor az utolsó esély, tulajdonképpen a barátja annak a diáknak a felemelkedéshez, a felzárkózáshoz.

Nos, megkaptuk itt a vádat az előbbiekben, hogy nem tudjuk definiálni, mit jelent az, hogy modernitás, mi az a modern oktatás. Dehogynem! Konzervatívként én soha nem mondom vagy nem fogom elfogadni azt, hogy nem kell a lexikális tudás, mert igenis kell, amihez oda tudjuk horgonyozni az ismereteinket, a tudást. Viszont azt mondjuk, hogy a modern oktatás része a problémamegoldó gondolkodás fejlesztése, a szociális kompetenciák fejlesztése, és az a helyzet, hogy sok esetben itt egy hatalmas nagy űrt látunk a mostani oktatás kapcsán, és ez nem a pedagógusok hibája, hanem magának a rendszernek a hibája.

Aztán megkaptuk azt, hogy elkényeztetett gyerekek vagyunk, akik nem tudjuk, hogy miről beszélünk egy ilyen oktatási vitanap kapcsán. Szeretném jelezni, hogy a mandátumom lejártát követően tulajdonképpen fél évet töltöttem el egy olyan vidéki szakképző iskolában, amit a diákok gyakorlatilag gladiátorképzőnek hívnak, kedves államtitkár úr, és akkor ehhez kapcsolódna a kérdésem. Szóval, nem nagyon beszéltünk arról, hogy mi folyik az ilyen iskolákban. Államtitkár asszony, a hátrányos helyzetű diákok arányszáma legalább tizenkétszer akkora a hagyományos szakmunkásképzőkben, mint mondjuk, a gimnáziumokban. Az összes SNI-s diák, középiskolai generációhoz tartozó diák 45 százaléka ide jár. Óriási pedagógiai problémákat és nehézségeket okoz mindez. Ha önök bevezették, mondom, joggal, mondjuk, az iskolaőri intézményt, akkor történte előrelépés annak kapcsán, hogy iskolai szociális munkásokkal, mentálhigiénés szakemberekkel is ellássák ezeket az intézményeket? Számokat szeretnék hallani erre vonatkozóan.

Aztán azt mondják, hogy nem tudjuk a statisztikákat, és szakmaiatlan néhány felszólalás. Akkor Kunhalmi képviselőtársam nevében kérem ezt ki! Nézzék meg, hogy mondjuk, 2010-hez képest hogyan zuhant be a felsőoktatásba jelentkezők aránya, száma: 22 százalékos csökkenést tapasztalhatunk. Ez horror! Hogyan lesz ebből így XXI. századi versenyképes Magyarország? Nézzenek önök is utána ezeknek az adatoknak! Köszönöm. (Taps a Jobbik padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage