DR. MARUZSA ZOLTÁN VIKTOR belügyminisztériumi államtitkár: Nagyon szépen köszönöm a szót. Konkrét kérdésekre szeretnék az elején reagálni. Szabó Timeának volt egy olyan kérdése, hogy miért nem költöttünk eddig uniós forrásokat bérre. Erre nagyon egyszerű a válasz. 2020 előtt ilyen lehetőség az Európai Bizottság részéről erre nem volt. Felmerült egyébként korábban is, hogy lehete, de ettől mindig elzárkóztak. Mindig csak projektek, különböző fejlesztési célok voltak, amelyek mentén forrásokat lehetett felhasználni, a ’14-20-as tervezés ennek mentén valósult meg.

Ahol ez átszakadt, az egyébként a járványkezelés után, illetve során, az egészségügyi stabilizáció megteremtése okán az egészségügyi dolgozók béremelése, ahol először járult hozzá az Unió ahhoz, hogy az RRF keretében, de elszámolásra kerülhessenek uniós támogatások.

Amikor elindultak a tárgyalások egyébként a Bizottsággal a ’21-27-es tervezésről, akkor egyébként az volt a fontos, legfontosabb kérésük, hogy csupa olyan projekttel álljunk elő, ami az országspecifikus ajánlásokra reflektál; mik a magyar köznevelés kihívásai, ezeket vettük végig.

A Bizottság részéről sorolták az utánpótlás kérdését, a bérezés kérdéskörét. Jeleztük, hogy ez azért nem szerepel a napirenden, mert bért sosem engedtek elszámolni. Azt ígérték, hogy megfuttatják, megjáratják ezt a kérdéskört, és lehet, hogy részükről lenne rá lehetőség. A következő alkalommal jelezték, hogy erre lenne lehetőség, így került az asztalra egyébként az, hogy béreket számoljunk el. Ez egy évvel ezelőtti történet. Azóta folyamatosak ezen a téren az egyeztetések, de korábban, amikor állítólag dőlt befelé az uniós támogatás, hogy miért nem költöttünk rá, ez volt a kérdés; ez az oka, ez a történet. Ebben nincsen semmi nagy titok.

Jámbor képviselő úrnak volt egy konkrét kérdése, hogy lesze négy top 100-as iskola Józsefvárosban. Ugye, minden top 100-as iskola azt feltételezi, hogy vannak mások, amelyek nem top 100-asok, és sok olyan kritika hangzott el, ami pont azt mondta, és pont azt vetette a kormány szemére, hogy nagyok a különbségek. Szerintem nem a top 100-as iskolák sorát kell gyarapítani, és pont nem egyes településeken koncentrálni őket. Minden általános iskola legyen egy jó általános iskola, ami jó alapot jelent a gimnáziumban vagy a szakképzésben való továbbtanulásra, jól megalapozza a lehetőségeket a későbbi felsőfokú tanulmányokhoz.

Barkóczi képviselő úr, amikor a beszédét tartotta, akkor szóba jött közben a diplomás-, illetve a pedagógus-átlagbér kérdésköre, és a pedagógus-átlagbérről azt mondta, hogy nem tudja, idén mennyi. Úgyhogy én ezt kérdésként átfogalmaztam, és mivel én tudom erre a választ a KSH-tól  egyébként nem nagy titok , 440 ezer forint az idei pedagógus-átlagbér.

Kunhalmi képviselő asszonynak volt még egy olyan kérdése, amire szeretnék reagálni. Azt kérdezte, hogy miért az oktatás vajon a gyújtópont most, az őszön. Ugye, nekem erről politikai véleményem van, ez pedig az, hogy nyilván gyújtópontokat keresni, kialakítani nagy rendszerekben lehet. Lehetne a felsőoktatásban, kultúrában, s a többi, de mindig a két klasszikus, amit általában az ellenzék támadni szokott, az oktatás, egészségügy, hiszen a legtöbb embert érinti, nagy rendszerekről van szó.

Mivel a járványügyi helyzetek kezelésére az egészségügyben azért végbe ment vitathatatlanul egy jelentős béremelés, ezért a köznevelés lett a kézenfekvő választás, hogy hol lehet és hol érdemes nagy rendszerben a bérezés terén gyújtópontot keresni. Egyébként abból a szempontból helyes az azonosítás, hogy valóban, ahogy az egészségügyben is, úgy itt is szükség van a béremelésre. Ezt a kormány is elismeri, és az ügyben tevékenykedünk, hogy ez minél nagyobb mértékben valósulhasson meg költségvetési forrásból és uniós forrásból is.

Érdekes volt egyébként a vita számomra, a szakpolitika szemével nézve a politikusok vitája mindig érdekes körülmény. A javaslatok előtt egyébként nyitva az ajtó. Az én hivatalom is nyitva van. Előfordult a korábbi években is bizony, hogy akár képviselők is egyénileg megkerestek, nem Facebook-élőzve, ajtót rátörve, ahogy szokták mondani, de mindig nyitva állt az ajtó, a telefonszámom is nyitva állt. Úgyhogy bármilyen javaslatra vagy indokolni tudjuk, hogy azt miért nem tartjuk jónak, vagy ha jó, istenbizony meg tudjuk fogadni.

Kritikát sokat kaptunk, javaslatot keveset. Ami javaslatként elhangzott, egyébként szeretném mondani, hogy nagyon sok olyan van közte, amit egyébként is csinálunk. Elhangzott a béremelés javaslata, ami történik. Elhangzott, hogy újítsuk meg az infrastruktúrát, amiről elmondtuk egyébként, hogy milyen infrastruktúra-megújítási program zajlott és zajlik. Elhangzott, hogy újítsuk meg a tanárképzést. Éppen nincs egy éve, hogy megtörtént ebben az új jogszabályok megfogalmazása.

Elhangzott, hogy legyen több gyógypedagógus, iskolapszichológus. Ezek számát növeltük az előző kormányzati ciklusokban is. Gyógypedagógusból 5700-ról 10 ezerre emelkedett, iskolapszichológusból is majdnem kétszer annyi van. Nőtt a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítők létszáma is.

A tanulók óraszámát, a tehercsökkentést is megfogalmazták. Éppen a sokat támadott 2020-as NAT éppen felülről korlátozta azt, hogy egyébként mennyi lehet a tanulókat érintő óraszám, hiszen a korábbiakban ilyen nem volt. Mi is tapasztaltuk, hogy ez problémát okozott, hiszen a csökkenő tanulólétszám mellett egy csomó iskola azon versenyzett, hogy minél több szolgáltatással, minél több órával tegye magát vonzóvá, és ez valóban okozott többletterheléseket. Pontosan ezért is az új szabályozásban ezt korlátoztuk. Úgyhogy a javaslatok terén, azt gondolom, hogy számos olyan javaslat érkezett, amit a kormány egyébként is végez.

Elhangzott az is kritikaként, hogy a kormánypárt oldaláról sok panel hangzott el, sokszor hasonló érvelések. Én azért ilyet az ellenzék oldaláról is tapasztaltam. Orosz Anna a legelején még abba is belefutott, hogy azzal vádolt, hogy nem hangzott el semmi a PISA-ról, majd aztán, miután előtte három perccel mondtam el, egyébként örvendetes módon korrigálta magát ebben a kérdéskörben.

A felvezető hozzászólás végén egyébként hét programpontot említettem, amikre készülünk. Ez volt az utolsó panel, ha lehet így fogalmazni. Megírt beszédeknek biztosan van hiányossága, de ezekre egyébként senki nem reflektált, tehát az egész vita során erre semmi sem hangzott el.

Szeretném jelezni. hogy azokat a javaslatokat, amiket elmondtam egyébként, 57 ezer pedagógusnak a kérdőíveinkre adott válaszaiból emeltük ki. Júniusban és szeptemberben is a kormány részéről a Belügyminisztérium megkereste a pedagógusokat, volt módjuk arra, hogy kérdőíveken fejtsék ki a véleményüket, hiszen azért rögzítsük: nem mindig a szakszervezet az, ami egyébként minden pedagógus véleményét meg tudja fogalmazni és közvetíti.

57 ezer kitöltött kérdőívünk van, ezek alapján szeretnénk továbbmenni. Figyelembe akarjuk venni az itt kapott véleményeket (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), és abban az irányban dolgozunk, hogy a köznevelés rendszere valóban megerősödve tudjon kikerülni ezekből a nehéz időszakokból is. Nagyon szépen köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage