DR. JUHÁSZ HAJNALKA, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Nagyon szépen köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Mind a T/1790-es, mind pedig a T/1837-es törvényjavaslat kiemelten fontos.

A T/1790-es a kiegészítő jegyzőkönyv az igazságszolgáltatás céljainak előmozdítása, valamint az elítélt személyek társadalmi beilleszkedésének elősegítése érdekében az elítéltek átszállítását az elítélt hozzájárulása nélkül is lehetővé teszi két esetben, így az ítélkező államból megszökött elítéltek, illetve a kiutasított vagy kitiltott elítéltek esetében. A jelenlegi módosító jegyzőkönyv ratifikálásának az az alapvető célja, hogy korszerűsítse és továbbfejlessze magát a kiegészítő jegyzőkönyvet, ezáltal gyorsabbá és rugalmasabbá tegye az együttműködést a részes államok között.

(18.30)

A kiegészítő jegyzőkönyv az ítélkező államból megszökött, elítélt személyre vonatkozó szabályokat terjeszti ki azokra az esetekre is, amikor a jogerősen szabadságvesztés büntetésre elítélt önként hagyja el az ítélkező állam területét, és tér vissza állampolgársága szerinti államba, tudva arról, hogy ellene büntetőeljárás van folyamatban, vagy pedig jogerősen elítélték.

A nemzetközi, valamint az európai uniós bűnügyi együttműködésről szóló törvények ismerik az úgynevezett specialitás szabályát. Ez a látszólagos alaki halmaz, a kiküszöbölésére szolgáló garanciális büntetőjogi alapelv azt jelenti a gyakorlatban, hogy a kiadatással érintett személlyel szemben a kiadatása előtt elkövetett, a kiadatás alapjául szolgáló bűncselekménytől különböző egyéb bűncselekmény miatt nem indítható büntetőeljárás, a terhelt nem ítélhető el, és egyéb módon sem fosztható meg szabadságától. A jelenleg hatályos kiegészítő jegyzőkönyv szerint a kiutasított vagy kitiltott személyeket védi a specialitás szabálya a végrehajtó államban, kivéve, ha az ítélkező állam engedélyezi az átszállítást megelőzően elkövetett cselekmény miatti büntetőeljárás lefolytatását, az elítélést és a letartóztatást.

A módosító jegyzőkönyv újdonsága ezzel szemben, hogy 90 napos határidőt szab az ítélkező államnak az engedély megadása tárgyában a döntéshozatalra, továbbá 30 napra csökkenti azt az időtartamot, amelyen túl már nem illeti meg a specialitás szabálya nyújtotta védelem az elítéltet, ha a végleges szabadon bocsátását követően ezen időtartamon belül nem hagyja el a végrehajtó állam területét, vagy miután azt elhagyta, oda ismét visszatér. Ezzel lehetőség nyílik a kiadatási eljárásoknak a felgyorsítására, valamint a nemzetközi bűnüldözés hatékonyságának a növelésére.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! A módosító jegyzőkönyvet eddig az Európa Tanácsnak hét tagállama, illetve a Vatikán ratifikálta, Magyarország részéről erre 2021-ben került sor. Az új szabályok mielőbbi életbe léptetése érdekében Magyarország a módosító jegyzőkönyv 5. cikkelye alapján úgy nyilatkozott, hogy annak hatálybalépését megelőzően ideiglenesen alkalmazza a módosító jegyzőkönyvnek a rendelkezéseit.

Fontos kiemelni a T/1837. törvényjavaslat kapcsán  és igyekszem nem visszaélni képviselőtársaim türelmével , hogy nyolc büntetőjogi tárgyú, valamint további egyéb ágazati törvények módosítását tartalmazza. A változtatások szükségességét a jogalkalmazó szervek visszajelzései, alkotmánybírósági döntések, illetve európai uniós és nemzetközi kötelezettségek indokolják.

Az alábbiakban szeretném röviden áttekinteni a legfontosabb jogszabályváltozások lényegi elemeit és sajátosságait. Egyrészt a büntető törvénykönyvet érintő módosítás a normavilágosság Alkotmánybíróság által jelzett követelményének való megfelelés érdekében  ahogyan államtitkár úr ezt részletesen bemutatta  a kábítószerek, valamint az egyéb pszichotrop anyagok körülhatárolása terén vezetett be pontosításokat.

A gazdálkodás rendjét sértő bűncselekményekkel összefüggésben, kitérve a Magyar Nemzeti Bank által lefolytatott piacfelügyeleti eljárások tapasztalataira is, sor kerül a jogosulatlan pénzügyi tevékenység tényállása által védett jogtárgy kibővítésére is, miáltal újabb jogellenes tevékenységek pönalizációja is megvalósul.

A Btk. kapcsán a módosítás az életfogytig tartó és felfüggesztett szabadságvesztések végrehajtását illetően is tartalmaz kiegészítéseket. Fontos megemlíteni a büntetőeljárási törvényt érintő módosításokat. Egyrészről az eljárásban részt vevő személyek jelenlétének biztosítása érdekében az elektronizáció támogatását szolgálják. A büntetőeljárási célok érdekében az elektronikus elérhetőségeken keresztül a hatóságok jóval könnyebben léphetnek kapcsolatba az érintett személyekkel, és biztosíthatják rendelkezésre állásukat az eljárás lefolytatásához. Ezek az újítások az eljárásban részt vevő személyeket is kedvezőbb helyzetbe hozzák, hiszen ezáltal a bíróságok ritkábban kényszerülnek súlyosabb jogkorlátozó intézkedések alkalmazására, amivel pedig költségmegtakarítás is elérhető.

Ugyancsak módosításra kerülnek a fellebbviteli büntetőeljárásban a tényállás kiegészítésének, helyesbítésének a kérdései, ezáltal egyértelműbbé válik a kiegészítés, helyesbítés, illetve az eltérő tényállás megállapításának a különbözősége.

A törvényjavaslat emellett  szintén államtitkár úr ezt részletesen bemutatta  a magánvádas és pótmagánvádas eljárások terén olyan koherens szabályozás kialakítását célozza meg, ami egységes elvek szerint szabályozza a magánvádló, a pótmagánvádló, illetve a képviselőjük magatartásához köthető jogkövetkezményeket.

A büntetés-végrehajtás tárgyú módosítások elsősorban a büntetés-végrehajtási szervezet tevékenységének ellátása során kiemelt jelentőséggel bíró biztonsági elemeknek a megerősítését szolgálják.

És végül a nemzetközi bűnügyi jogsegélyről és az Európai Unió tagállamaival folytatott bűnügyi együttműködésről szóló törvény módosítása egyrészről a kiadatási, illetve átadási eljárás keretében történő fogva tartás beszámításainak szabályait illetően vezet be újításokat.

Ezen túlmenően a módosítás rendezi azokat a külföldi bűnügyi, jogsegéllyel kapcsolatos esetköröket is, amikor egy harmadik államból valamely tagállam területén keresztül kell az adott személyt Magyarországra átszállítani.

Ezek fontos módosítások, a KDNP támogatja mindkét törvényjavaslatot. Nagyon szépen köszönöm a megtisztelő figyelmet.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage