DR. ARADSZKI ANDRÁS, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Az előttünk fekvő két törvényjavaslat alapvetően technikai jellegű módosításokat tartalmaz, de azért alá kell húznom, hogy ezek a technikai módosítók fontos megoldások részletszabályait tartalmazzák, nevezetesen a tekintetben, hogy a magyar energiarendszerben vannak vagy lehetnek olyan tartalékok, amelyek elősegítik, hogy az elhibázott brüsszeli szankciós politika miatt fennálló energiaválságot jobban tudja a magyar gazdaság, a magyar energiaipar kezelni elsősorban a fogyasztók javára.

Ennek egyik fontos eszköze a villamos energiáról szóló törvényben annak biztosítása a MAVIR számára, mint az átvitelirendszer-irányító számára, hogy az átvitelirendszer-irányítás során az átviteli hálózati veszteség pótlására szükséges árammennyiség megvásárlásával, illetve a felesleges árammennyiség értékesítésével kapcsolatban kereskedelmi jellegű tevékenységet folytathasson, azaz értékesíthesse a felesleget, illetve megvásárolhassa ezeket a többletlehetőségeket, többletkapacitásokat. Ez hozzájárul annak a főszabálynak az erősítéséhez, amely az árszabályokban már nagyon régen, 2010 elejétől megjelenik Magyarországon, vagyis hogy a hálózatirendszer-irányító a legkisebb költség elve mellett köteles működtetni a rendszerét. Egyebek mellett a legkisebb költség elve biztosította számunkra annak a rezsicsökkentésnek a hátterét is, amelyet 2013 óta tartunk fenn, amikor 25 százalékkal csökkentettük az abban az időben érvényes energiaárat az egyetemes lakossági fogyasztók számára. Csökkentettük mind az áram, mind pedig a gáz árát, amely rezsicsökkentést az elhibázott brüsszeli szankciós politika ellenére is sikerül a mai napig is fenntartanunk azzal, hogy az átlagfogyasztásig változatlanok az energiaárak. Ezzel minden egyes magyar állampolgárnak minden egyes fogyasztási helyhez kötődően havi 180 ezer forint támogatást, kedvezményt tudunk nyújtani. Ennek a megalapozását, helyesebben erősítését, hozzáadott értékét jelenti ez a törvénymódosítás, amit ezúton is csak üdvözölni tudunk.

Fontosnak tartom megjegyezni, hogy a földgázellátásról szóló törvényjavaslat is abba az irányba mutat, hogy az innovációs elképzelések, az új energiaforrások, amely lehet a biogáz vagy például a hidrogén is, tesztüzemben való alkalmazását, annak a szabályozási jogkörét kapja meg a Magyar Energetikai Hivatal, ezzel biztosítva azt, hogy megalapozott döntések és lehetőségek nyíljanak meg az innovatív megoldások irányában is. Ezt nagyon fontosnak tartom, mert mind a biogáz-, mind pedig a hidrogénfelhasználás is egy olyan kapunyitási lehetőséget ad az energiarendszerben, amely előbbre viszi Magyarországot annak a célnak az elérésében, amit úgy fogalmaztunk meg, hogy 2050-re az energiatermelésünk 90 százaléka klímasemleges lesz. Tehát egy ilyen lehetőség biztosítása és annak az értékelése, a feltételrendszer megteremtése, mindenképpen előremutató, és a magyar ipar, a magyar gazdaság és a magyar lakosság érdekét tudja szolgálni.

Más további szabályozások inkább technikai jellegűek a földgáztörvény tekintetében is. Azoknak a krízishelyzeteknek a kezelését követi, ami az európai uniós szabályozásból ránk hárul, és aminek a bevezetése szükséges ahhoz, hogy részt tudjunk venni az európai szolidaritáson alapuló és a vészhelyzeteket kezelő gázellátási helyzetek megoldásában.

Összességében: a bemutatott törvényjavaslatok jelentősek, és az abban foglalt jogi megoldásokkal és célokkal egyetértve a KDNP támogatni tudja a benyújtott javaslatok elfogadását. Köszönöm a megtisztelő figyelmüket.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage