DR. HARANGOZÓ TAMÁS (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. A törvényjavaslat valóban alapjaiban támogatható részeket tartalmaz. A villamos energiáról szóló törvény például lehetővé teszi, hogy az átvételi hálózati veszteség pótlásával összefüggésben a MAVIR, a szervezet a villamosenergia-piacon ne csak vásárolhasson, hanem értékesíthessen is, a földgázellátásról szóló törvény tekintetében pedig kifejezetten előremutató lehet az a megoldás, ami a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal energetikai szabályozási tesztkörnyezetét működtető hatáskörének törvényi feltételeit teremti meg. Az új szabályozás célja, hogy ösztönözze és támogassa olyan energetikai innovációs teljesítmények elterjedését, piacra lépését, amelyek elősegíthetik a földgáz-infrastruktúra fenntarthatóságának, költséghatékony működtetésének, a fogyasztói igényeknek megfelelő ellátását vagy az ellátásbiztonság növelését, továbbá a hidrogén betáplálását a működő földgáz-infrastruktúrába, valamint a tisztahidrogén-hálózatoknak a működő földgáz-infrastruktúrán alapuló fejlesztését, fejlődését. A továbbiakban átültetik a hazai joganyagba az európai uniós gázellátás biztonságának érdekében a föld alatti gáztárolók feltöltési szintjére és a gázkereslet csökkentésére vonatkozó európai uniós előírásokat is.

Kevésbé támogatható, sőt kifejezetten furcsa, főleg a története miatti, szabályozási pont, az FGE Zrt. jogászainak hibás jogértelmezéséből következő jogsértő gyakorlat miatt az FGE Zrt. által elbukott munkaügyi per miatti pontosítás, ami a törvénybe bekerült. Az FGE Zrt. miatt az operatív irányítást ellátó személy fogalmának a meghatározását és a személyek munkaviszonyának megszüntetésére vonatkozó előírásokat módosít a törvény. Ha valakinek nem lenne ez tiszta, ez megint egy név szerinti jogalkotás, tehát egy olyan ügyről van szó, ahol egy korábbi kolléga távozása utáni munkaügyi pert a cég elbukott, és ennek örömére akkor most a törvényt átírják, hogy több ilyen ne fordulhasson elő.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ami a törvényjavaslatban  ezt leszámítva  benne van, az alapvetően támogatható lenne, de miután mégiscsak a földgáz- és az energiaellátásról szóló törvényeket módosítjuk, muszáj vagyok elmondani, hogy mik azok, amik nagyon hiányoznak ebből a törvényjavaslatból, és amiket ma itt, novemberben, 2022-ben ennek az Országgyűlésnek ezen törvények megnyitása során szerintünk igenis tárgyalniuk kéne. Most mondom képviselőtársaimnak, hogy nem demagóg felvetések lesznek, legalább gondolják meg, hogy ha már megnyitják ezt a törvényt, akkor ezekről a kérdésekről valamit mondjanak.

Ilyen az, hogy nem tartalmazza azokat a garanciákat a törvény, hogy a lakóhelyén mindenki hozzáférjen a létfenntartáshoz szükséges áramhoz és gázhoz. Nem tartalmazza annak a lehetőségét, amit számtalanszor elmondtunk  ha már megnyílt ez a törvény , hogy az önkormányzatok, költségvetési szervek, kis- és középvállalkozások és közhasznú civil szervezetek kerüljenek vissza a védett ellátási körbe. Nem tartalmazza a törvény az ingyenes, előrefizetős mérőórák felszerelésének és ellátásba történő ingyenes visszakapcsolásának a szabályait, amire nagyon-nagyon sokan számítanak; még többen fognak a következő hónapokban. Nem tartalmazza a palackos PB-gázok általános hatósági árszabályozás alá vonását, hiszen önök is tudják, hogy a szolgáltatók egyszerűen becsapják az embereket, és egy rossz szabályozásnak köszönhetően húzzák le a bőrt nap mint nap azokról a honfitársainkról, akik esetleg PB-gázzal főznek, ne adj’ isten, fűtenek.

Nem tartalmazza ez a törvényjavaslat, egyik része sem azt az alapvető, általunk javasolt módosítást, hogy az egyetemes szolgáltatásoknak mind az áram, mind a földgáz esetében az áfakulcsát 5 százalékra le kéne szállítani. Az nem normális dolog, ahogy az imént említettem, hogy a tegnapi nap kijön az adat, hogy mind az áram, mind a földgáz esetében 60 százalékos inflációt mér a Központi Statisztikai Hivatal, és az ilyen szinten megemelt többletköltségekben a 27 százalék áfa továbbra is ott van benne. Elképesztő mennyiségű pluszpénzt szednek be az emberektől, még egyszer mondom, nemcsak az alapdíj megemelésével, hanem az arra pluszban rárakódó, közel egyharmados áfával is. Ha tényleg segíteni akarnának ma, az energiaválság idején a lakosságnak, a cégeknek, hogy ne menjenek tönkre, az önkormányzatoknak és akár a közintézményeknek, hogy ne fagyoskodjanak benne az emberek, akkor ez egy nagyon nagy előrelépés lenne.

Nem tartalmazza azokat a részletszabályokat, amelyeket megígért a kormány a rezsicsökkentés megszüntetésekor, a bejelentése után. Kormányinfón is elhangzott, ha jól emlékszem, Gulyás Gergely szájából, hogy fognak külön szabályokat hozni azokra, akik kizárólag áramot használnak, és azzal világítanak és fűtenek is; megígérték, nem tették meg. Nagyon sok olyan ember van az országban, aki most kétségbeesetten néz ki a fejéből, hogy vele vajon a következő időszakban mi fog történni.

És nem tartalmazza végezetül, hogy őszinte legyek, magához a földgáz- és áramellátáshoz direktben szabályozási szempontból nem kapcsolódó, de az energiaválságot alapjaiban megszüntető vagy csökkentő  bocsánat  azon javaslatunkat, amit évtizedek óta mondunk, sőt az MSZP-kormány ebben komoly lépéseket is tett, azt a lakásszigetelési programot, ami a legjobb és leghosszabb távú megoldás lenne. Az el nem használt energiánál olcsóbb energia nincs. A panelprogram leállítása óta, gyakorlatilag 12 éve ebben semmilyen előrelépés az országban nem történt. 1,4 millió úgynevezett Kádár-kocka van a falvainkban, kisvárosainkban, és közel 1,4 millió társasházi, szövetkezeti lakás van, amelyben élőknek valóban 30-40 százalékos folyamatos és fenntartható költségcsökkenést jelentene, ha erre a programra a kormány akár az általam már egyszer a mai napon említett több ezer milliárdos pluszáfa- és egyéb más bevételből azonnal valamilyen programot elindítana.

Arról nem beszélve, tisztelt képviselőtársaim, önök is tudják, hogy az építőipar a válság hatására az összeomlás szélére került, kerül, munkahelyeket teremthetnének, munkát adhatnának itt, az építőiparban dolgozó saját honfitársainknak, és a végeredmény minden egyes állampolgár tekintetében kisebb rezsiszámla lenne, és magasabb értékű ingatlan lenne.

Sajnos, miután ezek a javaslatok nem kerültek bele, mi azt gondoljuk, hogy az energiaválság tekintetében a kormány nem veszi komolyan a valóban fontos problémákat. Amint említettem, egyébként a törvényjavaslat személyre szóló részén kívül a benne lévő javaslatok legalábbis egyszer majd hosszú távon még akár hasznosak is lehetnek, de meg nem közelítik azokat a tényezőket, amiket az előbb felsoroltam, és hiányoznak belőle. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage