DR. SZEBERÉNYI GYULA TAMÁS, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az elmúlt időszak az európai gazdaságpolitikában az energiahordozók szerepének növekedéséről szólt. A gazdasági szakembereket és a laikusokat is az foglalkoztatja a legjobban, hogy lesze és milyen áron szükséges energia a gazdaság működtetéséhez, illetve a lakossági igények kiszolgálásához. Ennek megteremtése, feltételeinek biztosítása minden kormányzat elsődleges feladatává vált. Az előttünk fekvő törvényjavaslat egyik célja ennek biztosítása, az ágazatban tevékenykedők segítése, illetve Magyarország energiabiztonságának szavatolása.

Fontos megújuló energiaforrása hazánknak a geotermia. A termálvíz-kitermeléssel történő geotermikus energia kinyerésének és hasznosításának engedélyezése a bányafelügyelet hatáskörébe kerül, ezért a vízgazdálkodásról szóló törvény egyes rendelkezéseit módosítani szükséges, ezzel kiküszöbölve a jogalkalmazás bizonytalanságát, és a jogszabályok közötti kollíziókat is sikerül elkerülni.

Szükséges megállapítani a bányafelügyelet geotermikus energia kutatására, kinyerésének és hasznosításának engedélyezésére vonatkozó hatáskörét.

(13.00)

A javaslat elfogadása után egyetlen hatóság végzi az engedélyezést, ami a jogalkalmazás egységességét biztosítja.

A kitermelt víz visszasajtolási kötelezettsége is változik, az új szabályozás a földtani és technikai lehetőségekhez képest kívánja meg a teljes visszasajtolást, tehát van mozgástér, továbbá a vízgazdálkodásról szóló törvény módosításával a vízkészletjárulékból a visszasajtolásra fordított költségek leírhatók.

A vízgazdálkodásról szóló törvény 15/C. § (8) bekezdése csak az adóévben felmerült visszasajtolási költség beszámíthatóságát biztosítja a vízkészletjárulék mértékéig. A visszasajtolással kapcsolatos legmagasabb költség a visszasajtoló kút létesítésével merül fel, amely költség lényegesen meghaladja a visszasajtolás megkezdését követő egy adóévben fizetendő vízkészletjárulék mértékét. A visszasajtolás ösztönzését az jelentené, ha a visszasajtoló kút és kapcsolódó létesítmények létesítésével kapcsolatos teljes költség beszámítható lenne. Így, bár több évre elosztva, a visszasajtolással kapcsolatos költségeket a bányavállalkozó visszakaphatná. A teljes visszasajtolás elérése, így a felszín alatti vízkészletek megőrzése fontosabb cél, mint a viszonylag kis összegű éves vízkészletjárulék költségvetési befizetése.

A tervezet a fogyasztónak biztosít bejelentési lehetőséget a szolgáltatás, illetve a bányavállalkozó nem teljesítése esetén. A szabályozás biztosítja a bányafelügyelet számára, hogy teljeskörűen vizsgálja a bejelentés megalapozottságát, és csak a bányavállalkozó felróható magatartása esetén, más intézkedési lehetőség hiányában éljen a szerződésfelmondás lehetőségével.

A módosítás lehetővé teszi, hogy a szénhidrogénre megállapított bányatelek jogosítottja zárt területen, ha azt geológiai vagy termelési szempontok alátámasztják, koncesszió nélkül kutatási engedélyt kaphasson, ha a bányatelkét vertikálisan, illetve horizontálisan bővíteni szeretné legfeljebb egy kutatási blokknyi területtel. Bányavállalkozói igényként fogalmazódott meg a költséghatékony szénhidrogén-kutatás, -kitermelés biztosítása sajátos esetekre, amikor azonos lelőhely tekintetében rendelkeznek különböző bányavállalkozók bányászati jogosultsággal.

Foglalkozik a jogszabály a nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól szóló 1999. évi XLII. törvény módosításával is. A törvény a dohányzási célú gyógynövénytermékek definícióját kiegészíti úgy, hogy abban a hevítéssel történő fogyasztás is szerepeljen, ezzel is megteremti az összhangot a dohányzás definíciójával.

A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény módosításában a reklámozási tilalmat kiterjeszti a dohányzási célú gyógynövénytermékekre.

A jogszabálytervezet foglalkozik a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény módosításával is. A javaslat legfőbb célja az egységes szabályozás megteremtése és ezáltal az eredeti cél érvényesítése: a fiatalok minél kisebb számban váljanak a dohányzás rabjává. A törvény tárgyi hatályát kiterjeszti a hevítéssel fogyasztható dohányzási célú gyógynövénytermékekre annak érdekében, hogy azok forgalmazására csak a dohánytermék-értékesítési helyeken kerülhessen sor. A törvénycsomag célja világos. Ezt a termékkört a már szabályozási körbe tartozó ártalomcsökkentett termékek helyettesítőjeként kezelik a fogyasztók anélkül, hogy azok tényleges egészségügyi hatásai, kockázatai megállapíthatók lennének, részben azért, mert a szabad hozzáférés miatt a fogyasztók és a fogyasztás volumene nem ismert. A nikotint tartalmazó hevítőrudak a fogyasztók függőségi hajlamának erősítésében is közrejátszanak.

Nagyfokú látenciáról lehet beszélni, ami nemcsak az egészségügyi kockázatokat illeti, hanem a fogyasztói réteget is. Azáltal, hogy a termékek bárki által bárhonnan, például webshopból, benzinkúton, hírlapboltban beszerezhetők, így piacra kerülési előnnyel bírnak, és torzíthatják a dohánytermékek piacát. A fogyasztói kör életkora hitelt érdemlően nem igazolható, így fennáll a fiatalkorúak védelmét célzó törekvéseink sérelme. Kiemelendő, hogy a szabályozás hatálya alá bevonni tervezett nikotintartalmú termékek nem tekinthetők dohányzásról leszokást támogató eszköznek, sőt azok inkább a függőség kialakulását és fenntartását szolgálják. Ezen kockázatok kezelésére való felkészülést a legjobban az szolgálja, ha a forgalmazás minél előbbi szabályozásával a fogyasztók köre és a fogyasztott termékek mennyisége ismertté válik. A szabályozási igény éppen a látenciából fakad, a jogalkotó az elővigyázatosság elvére tekintettel kíván normát alkotni a dohányzási célú gyógynövénytermékek beemelésével a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló törvény valamennyi érintett szakaszába.

Tisztelt Képviselőtársaim! A most benyújtott törvényjavaslat tovább erősíti Magyarország energiabiztonságát, a megújuló energia és a szénhidrogénmentes energia arányának növekedését, illetve tovább erősíti azon törekvéseinket, amivel az ország fiatalkorú lakosságát szeretnénk megvédeni a dohányzás ártalmaitól. Mindezekre figyelemmel kérem a javaslat támogatását. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage