DR. GURMAI ZITA, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Államtitkár Úr! Kedves Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő salátatörvény-javaslat 37 törvényt módosít, ebből 14-ben kerülnek átvezetésre az európai uniós jognak megfelelés értelmében az apasági szabadság, a szülői szabadság, a gondozói szabadság, valamint a rugalmas munkafeltételekre vonatkozó szabályok.

Bár a kormány látszólag egyeztetett a szociális partnerekkel a javaslat benyújtása előtt, de a tervezett módosítások véleményezésére összesen csak 30 órát adtak. Ez nem más, mint az együttműködést imitáló kormányzati színjáték. Az ilyen formában megvalósuló egyeztetés valójában csak látszategyeztetés. A törvényjavaslatban az EU-s irányelvek átültetésén túl olyan módosítások is szerepelnek, amelyek nincsenek szoros kapcsolatban a kötelező jogharmonizációval.

(18.00)

Ilyen például a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvények módosítása vagy a szövetkezetekről szóló törvényeké. A foglalkoztatási törvényt ráadásul már más, a parlament előtt lévő törvényjavaslatban is megnyitotta a kormányzat. Ilyen például a T/1623. számú törvényjavaslat, melyet 2022. október 18-án nyújtottak be az egyes felsőoktatással, szakképzéssel és felnőttképzéssel összefüggő törvények módosításáról. A kormány ezt akkor azzal indokolta, hogy a jelenlegi háborús helyzet okozta munkaerőpiaci kihívások kezelésére vonatkozó gyors beavatkozási képesség megteremtése a cél. A most előttünk fekvő törvényjavaslatot 2022. november 2-án nyújtotta be a kormányzat, vagyis a két törvénymódosítás között mindössze 15, vagyis 15 nap telt el, ráadásul mindkét jogszabály-módosítást a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter terjesztette elő.

Nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy a különböző salátatörvényekben történő jogszabály-módosítás milyen mértékben ássa alá Magyarország jogbiztonságát, és milyen jelentős nehézségeket okoz a jogszabályok alkalmazóinak. Ráadásul a törvényjavaslatban vannak olyan elemek, amelyekben még mikroszkóppal sem lehet felfedezni semmilyen kormányzati jó szándékot. Ilyen például az apasági szabadság és a szülői szabadság uniós irányelve szerinti módosítás, amelynek rendezésére három éve volt a kormánynak, de még a 2022. augusztus 2-ai végső határidőt sem sikerült betartaniuk. A kormány a vonatkozó törvénymódosítást csak idén novemberben nyújtotta be.

Tisztelt Képviselőtársaim! Önök úton-útfélen azzal dicsekednek, hogy ez a kormányzat mennyire családbarát, ez azonban nem igaz. Nem igaz, mert a Fidesz-kormány azzal, hogy három évig nem vette át az apaszabadságra vonatkozó uniós irányelveket, három évig minden megszületett kisgyermektől elvett öt napot, amit az édesapjával tölthetett volna, és megerősítem, amit Nacsa képviselő úr mondott, hogy igenis rendkívül fontos az, hogy a kisgyermek tölthessen minél több időt az édesapjával, amikor megszületik.

Önök állítólag azt akarják, hogy több gyerek szülessen, de három évig semmit nem tettek azért, hogy ehhez kedvező körülményeket teremtsenek. Micsoda álságos, hazug magatartás ez! Ráadásul a Fidesz-kormány most is csak az uniós irányelv szerinti lehető legkevesebb apaszabadságot kívánja biztosítani a magyar családoknak, évenként öt plusz öt napot. Ezen napok közül az első öt napra 100 százalékos munkabért ír elő a törvény szövege, a következő öt napra viszont önök már csak a munkabér 40 százalékát adnák az apáknak. A szülői szabadság idejére pedig mindössze 10 százalékos munkabért állapítanának meg úgy, hogy ebből még levonják a gyermekgondozási díjat és a gyermekgondozást segítő ellátás összegét.

Itt szeretném megemlíteni, hogy az apaszabadság intézményét a Medgyessy-kormány vezette be éppen 20 évvel ezelőtt. Akkor ez öt nap volt, és 100 százalék. A Fidesz-kormány ezt most csak azért emelte meg plusz öt nappal, mert ez most európai uniós kötelezettség. Ennyit arról, hogy önöknek mennyire fontosak a családok.

De nézzük tovább, hogyan szúr ki a Fidesz a magyar családokkal! A megemelt apaszabadnapot, apaszabadságot csak két részletben lehet kivenni. Eddig nem volt ilyen szabály. Az volt a gyakorlat, hogy egy napot kivettek a dolgozók akkor, amikor megszületett a gyermek, rögtön, közvetlenül a születéskor, aztán a többi négy napot pedig akkor, amikor a babát hazaadták a kórházból, hiszen addig, amíg az édesanya és a gyermek a kórházban vannak, minek legyen otthon az apuka. Az uniós irányelv szerint lehetőséget kell adni az apának, hogy az apaszabadságot akár a szülés kiírt dátuma előtt egy nappal igénybe vegye. Ez a magyar szabályozásban nem szerepel. Miért?

Egyébként csöndben megjegyzem: azzal, hogy két adagban lehet ezt kivenni, az első 100 százalék, a második csak 40, onnantól kezdve nem fogják igénybe venni ezt az öt napot, legalábbis jó eséllyel ez fog történni.

Az uniós javaslat szerint a gyermek 8 éves koráig négy hónap pluszszabadságot (Zaj a kormánypárti sorokban.  Az elnök csenget.) kellene adni, ezzel szemben a Fidesz-kormány a gyermek 3 éves koráig adna összesen 44 napot. Ennyire szereti a Fidesz a magyar családokat. Ráadásul ezt a 44 napot az édesanya sem tudja igénybe venni, mert Magyarországon a gyermekellátási időtartam eleve három év. Nem lenne így, ha ez a szabadság a gyermek 4 éves koráig járna, de önök láthatóan vigyáztak, hogy se az apa, se az anya ne kaphasson több szabadságot a gyermekével, bár lehet ezt még módosítani.

Ezért erre tekintettel módosító indítványban kezdeményeztem, hogy a kormány az apaszabadság idejére a most bevezetett plusz öt napon a 40 százalék helyett 100 százalékos illetményt, illetve távolléti díjat biztosítson az érintettek számára. A Vállalkozásfejlesztési Bizottság tagjai közös levelet kaptak a SZEF-től és a MASZSZ-tól, hogy támogassák ezt az indítványt. Én bizakodó vagyok… (Közbeszólás a kormánypárti sorokból.  Az elnök csenget.) Bizakodó vagyok, hogy ezt meg fogják tenni, van esély rá, hogy segítik ezt a módosítót. Ez egyébként egybeesik a magyar családok érdekével, a szakszervezetek követelésével, valamint még családbarát is lenne, ellentétben az önök hozzáállásával.

Ezenfelül az MSZP a legteljesebb mértékben egyetért a Magyar Szakszervezeti Szövetség kritikájával, amely szerint többek között az apasági szabadság legyen legalább 15 munkanap, ikrek esetében 20, és egy része pedig legyen már a szülés előtti napokban is igénybe vehető. Legyen összesen négy hónapos a szülői szabadság, járjon tisztességes díjazás a szülői szabadság és a gondozási szabadság tartamára.

Ugyanakkor amellett sem tudunk szó nélkül elmenni, hogy a törvényjavaslatban több furcsaság is felbukkan, például a köznevelésről szóló törvény módosítása kapcsán, illetve az, hogy a képzésre való tagállami jogszabályi kötelezés a kötelező pedagógus-továbbképzésről való tájékoztatási kötelezettségre nem terjed ki. Ez egyben azt jelenti, hogy a kötelező továbbképzések elmaradnak, illetve ahol ezt a munkáltató előírja, ott a munkavállalónak kell a képzés költségeit teljes mértékben megfizetnie. A korábbi gyakorlat szerint ezt a költséget a munkáltató teljes egészében vagy megegyezés alapján nagyobb részben átvállalta. Ez volt a reális, hiszen a kötelező továbbképzést törvény írja elő.

Kérdezem önöket, mi az oka ezeknek a kedvezőtlen változtatásoknak, miért akarnak önök szándékosan kiszúrni a családokkal, az apákkal, a pedagógusokkal. Érdeklődéssel várom a válaszukat. Köszönöm megtisztelő figyelmüket.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage