DR. SZABÓ TÜNDE, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Az egyes állami sportcélú közfeladatokat ellátó és rendeltetésszerűen ellátásra kerülő törvényjavaslat (sic!) ténylegesen meghatározza azt, amit szerettünk volna az elmúlt időszakban is, és egy új állami sportirányítási koncepciót fog tudni létrehozni. Mint tudjuk, az elmúlt időben és években a kormányzat jelentős figyelmet fordított a sport területére  ez jelenleg is így van , és ezen belül is kiemelten a nemzetközi sporteseményeknek volt szerepe, hiszen ez meghatározta az utánpótlás-nevelést, az élsportot és egy-egy nagy esemény Magyarországra hozatalának a sportszakmaiságát is megkérdőjelezhetetlenül támogatta, és annak magas szintű megrendezése is sok szervezetet tudott támogatni.

Ennek köszönhetően 2010 után a sporttevékenységek folyamatos támogatásokban, infrastrukturális fejlesztésekben részesültek. Az így létrejött vagyon az állami sportlétesítmény üzemeltetésével foglalkozó, közfeladatokat ellátó költségvetési szerv, az NSK a nemzeti sportközpontok általi üzemeltetésbe került, amelynek portfóliójában jelenleg több mint száz sportingatlan szerepel, amelyek száma folyamatosan bővül.

Az elmúlt időszakban a kiemelkedő munkánknak és a kormány támogatásának köszönhetően utolértük  ahogy államtitkár úr is fogalmazott , sok esetben meg is előztük a környező országokat a sportinfrastruktúra-fejlesztések terén. Azonban a költséghatékony üzemeltetés csak akkor tud még erőteljesebben megvalósulni, ha figyelmet fordítunk a létesítményeink kihasználtságára. Kormányzati célkitűzés a stratégiai és az állami feladatellátáshoz közvetlenül szükséges ingó és ingatlan vagyonelemek állami tulajdonban tartása, illetve egy egységesített tulajdonosijog-gyakorlási rendszer létrehozása az állami tulajdonú ingatlanok tekintetében, amely alól csak meghatározott időtartamra vagy egyedi célhoz kötötten engedhető kivétel. Az olyan speciális ingatlanok esetében, mint az olimpiai központok, a kiemelt sportlétesítmények, a tanuszodák, egyértelműen megállapítható a hivatkozott egyedi cél.

Ez a javaslat azért támogatandó, mert az állami sportingatlan-kezelés, -fenntartás, -üzemeltetés és -fejlesztés területén tartalmaz költséghatékony módosításokat, s ennek érdekében került az benyújtásra. Alapvető célja az állami sportingatlan vagyon hatékony, gazdaságos, értékmegőrző, értéknövelő, egységes elveken alapuló kezelése és fenntartása úgy, hogy az a társadalmi igényeknek és elvárásoknak is megfelelően valósuljon meg.

A mindennapok nehéz kihívásai megkívánják, hogy az állami sportingatlan vagyon folyamatos működtetése, hasznosítása, fejlesztése minél hatékonyabb tudjon lenni. Az átalakítás legfontosabb eleme tehát az NSK által ellátott feladatkörök felülvizsgálata, az olimpiai központok, valamint a sportlétesítmények üzemeltetésének, fenntartásának, hasznosításának és a Nemzeti Sportinfrastruktúra Ügynökség működésének összekapcsolása egy egységes szervezetben.

Ahogy azt az előterjesztésben is olvashattuk, a törvény meghatározza a szabályozási körébe tartozó sportingatlanok körét, amely lefedi az NSK költségvetési szerv által jelenleg hasznosított, üzemeltetett, valamint a jövőben állami tulajdonba kerülő és a törvénnyel létrehozott ügynökség részére átadásra kerülő sportcélú ingatlanokat és létesítményeket. Az állami sportingatlan vagyon folyamatos működése, hasznosítása, fejlesztése érdekében ez a törvényjavaslat létrehozza a Nemzeti Sportinfrastruktúra Ügynökséget, melynek részére átadásra kerülnek a sportcélú ingatlanok és létesítmények. Az ügynökség ezzel átveszi az NSK által kezelt állami tulajdonú vagy december 31-éig más jogszabály alapján állami tulajdonba kerülő létesítményekkel kapcsolatos feladatokat. Amennyiben mindezen sportingatlanokat nézzük, akkor az előterjesztés összesen 153 állami sportingatlant tartalmaz, amelyek január 1-jétől az ügynökség tulajdonosijog-gyakorlása alá kerülnek.

Az új szabályozás alapelve, hogy az egyes állami tulajdonú sportingatlanok üzemeltetése, fenntartása, hasznosítása más szervezeti keretek között, ügynökségi modell alapulvételével történjen. Az ügynökség tulajdonosijog-gyakorlóként, a gördülékeny üzemeltetés feladatainak ellátásán túl megkönnyíti a felmerülő karbantartások, fejlesztések lebonyolítását, hasznosítási szerződések megkötését, az előterjesztések pedig pontosan fogják meghatározni, hogy az ügynökség a tevékenysége végzése során mentesülhessen egyes közteherviselési kötelezettségek alól.

A törvényjavaslat meghatározza továbbá a Nemzeti Sportinfrastruktúra Ügynökség szervezeti kereteit, és kinyilvánítja, hogy annak feladatait állami tulajdonban álló gazdasági társaság látja el. Az ügynökség a közfeladatok megvalósítása során az állam javára és nevében jár el. A működési költségek finanszírozásához szükséges forrást a költségvetés fogja biztosítani.

Az ügynökség közfeladatként látja el továbbá a sportingatlanokkal összefüggésben végzett általános ingatlanüzemeltetési tevékenységeket, az ingatlan hasznosításával kapcsolatos feladatokat, az ingatlan rendeltetésszerű működését és más törvény hatálya alá nem tartozó tevékenységeket, valamint az egyes beruházások előkészítői, építtetői feladatait.

Hangsúlyos pont, hogy a Nemzeti Sportinfrastruktúra Ügynökség a tulajdonosijog-gyakorlása alá tartozó állami vagyon tulajdonjogának átruházására, továbbá vételi jog, elővásárlási jog szerződéssel történő alapítására, annak biztosítékul szolgáló adására és más módon való megterhelésére nem jogosult. Ezen tevékenységek végzésére az állami vagyonról szóló törvény rendelkezéseinek megfelelően a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. a jogosult.

A törvényjavaslat célja tehát a nemzeti sportingatlan vagyon üzemeltetésével, hasznosításával kapcsolatos feladatok ügynökségi formában történő ellátásának biztosítása úgy, hogy létrehozásra kerül az önálló költségvetési forrással rendelkező Nemzeti Sportinfrastruktúra Ügynökség, amely feladatainak ellátására kijelölésre kerül egy százszázalékos állami tulajdonban álló gazdasági társaság. Az ismertetett koncepció legfontosabb stratégiai pillére, hogy a közösség érdekeit és a létesítmények hasznosságát, kihasználtságát tekinti a legfontosabbnak.

Fontos kiemelni, hogy ez a törvény a sport területét szolgálja azzal, hogy a jövőben minél kedvezőbb helyzetbe kerüljenek az állami sportingatlanok kezelési, fenntartási, üzemeltetési és fejlesztési lehetőségei. Az NSK ennek érdekében költségvetési szervként megszűnik, feladatait az ügynökség részére adja át, mely átalakulás jogszabályi feltételeit teremti meg ez a törvényjavaslat.

(19.30)

Összefoglalva, ennek az új indítványnak köszönhetően a jelen gazdasági környezetben a sportlétesítmény-állomány gazdaságos és hosszú távon fenntartható üzemeltetése biztosított lesz. Ezt a célt szolgálja a Nemzeti Sportinfrastruktúra Ügynökség létrehozása és az előttünk fekvő törvényjavaslat.

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Ennek alapján elmondható, hogy a törvényjavaslat előremutató rendelkezéseket tartalmaz, éppen ezért a Fidesz képviselőcsoportja a törvénytervezetet támogatja, és ezúton is tisztelettel kérem képviselőtársaimat, hogy a törvényjavaslatot szintén támogatni szíveskedjenek. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage