SZABÓ SÁNDOR, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Képviselőtársak! Valóban, egy nagyon hosszú, nagyon fontos törvényjavaslat kerül a Ház elé. Miniszter úr részletesen kifejtette valóban azt a 11 törvényjavaslatot, melyet összességében, mondhatjuk, a földsalátatörvény tartalmaz, amiből számunkra kiemelten fontos a vizek, vízkészletek megóvására irányuló törvényjavaslat, amely, azt gondolom, napjainkban valóban egy komoly probléma.

Az előttem szólt Mihálffy képviselő úr, szegedi képviselőtársam, de itt van államtitkár úr is közöttünk Csongrád-Csanád megyéből, valamint ha a Dél-Alföldről, akár Békés megyéről, Bács megyéről beszélünk, napjainkban, különösen a mögöttünk lévő időjárási viszonyokat tekintve valóban aggasztó kérdéssé vált, hogy hogyan lehet a vízkészleteket megoldani, illetve hogyan lehet a vizek pótlását megoldani. Úgyhogy azt gondolom, ez egy nagyon-nagyon fontos kérdés valamennyiünk számára, különösen, még egyszer mondom, Szegeden, Dél-Alföldön, Csongrád-Csanád megyében, így a víztartás kérdését kiemelten fontosnak tartjuk, hogy törvényi szinten szabályozzuk.

Halkan, illetve hangosan mondom, hogy nemcsak a törvényi szabályozásra kellene hangsúlyt helyezni a jövőben, hanem sokkal inkább a vízpótlást elősegítő intézkedési tervek kidolgozásán túl a gyakorlati megvalósításra is, legyen szó akár víztározók kiépítéséről, amelyek biztosítani fogják elsősorban, még egyszer mondom, azon területek vízpótlását vagy vízmegtartását, ahol ez indokoltnak számít.

Az erdőről, valamint az erdők védelméről szóló törvényben helyesnek tartjuk azt az irányt, hogy a kizárólag állami erdőben létesült, az erdészeti hatóság tulajdonában álló felépítmények tulajdonjoga rendezésre kerüljön, és az ezzel kapcsolatos ingatlan-nyilvántartási és velük kapcsolatos bejegyzések egy normális mederbe kerülhessenek.

A Nemzeti Földalapba tartozó földek hatékonyabb hasznosítására is kísérletet tesz a törvényjavaslat, de szabályozza a hegyközségi szervezetek választási rendszerével kapcsolatosan felmerült problémákat, a termelőszövetkezeti, földhasználati jog alatt álló földrészek tulajdonjogának a rendezését, az agrárgazdaságok átadásának szabályait, vagy éppen a földeken fennálló osztatlan közös tulajdon felszámolását is.

Engedjék meg, hogy ez utóbbiról beszéljek egy kicsit többet vagy hosszabban. Az újabb, osztatlan közös tulajdonban álló földrészletek keletkezésének megakadályozása, azt gondolom, egy teljesen méltányolható célkitűzés, és ezt alapvetően mi is tudjuk támogatni, de az örököstársak osztályos egyezségét nem kikényszeríteni kell, hanem inkább adó-, illetve támogatáspolitikai eszközökkel kell segíteni véleményünk szerint.

Az indítványban foglalt kényszerintézkedések alkalmazása a tulajdonjog indokolatlan korlátozását jelenti, melyek egyrészt sérthetik és sértik a tulajdon fölötti szabad rendelkezés szabadságát, másrészt jelentős értékvesztést okoznak a tulajdonosoknak, és tovább ronthatják a földhasználat szerkezetét is. Így aztán nem elfogadható az a törekvés, hogy ha majd az örökösök nem tudnak vagy nem akarnak osztályos egyezséget kötni, akkor a tulajdoni hányaduk nem jegyezhető be az ingatlan-nyilvántartásba. Különösen sok kárt okozhat az a tervezett jogszabályi rendelkezés, miszerint az osztályos egyezség elmaradása estén az örökösök öt éven belül az örökölt földet értékesíteni kötelesek. Ezek tulajdonképpen kizárják az olyan jogukat, mint hogy bérbe adják az örökölt földjüket, így biztosítva a lehetőséget a helyben lakó földműveseknek, akik például nem rendelkeznek kellő tőkével újabb földterületek megvásárlásához, csupán annak a bérléséhez.

Az intézkedés  egyeztetve gazdaszervezetekkel, szakmai szervezetekkel  az alkotmányossági aggályokon túlmenően vélhetően rontja a bérleti rendszerre kényszerített jogi személyek földhasználatát, lehetőségeit, és ezzel hátráltathatja a mezőgazdaság versenyképességét is. A termőföld öröklés esetén viszont haszonbérletbe adható, értékesítés ellenében a vevő az így megszerzett földet bérbe nem adhatja, hanem saját maga köteles művelni.

(10.00)

Összességében tehát elmondhatjuk, hogy az előttünk lévő törvényjavaslat jelentős mértékben támogatható, ugyanakkor az erre vonatkozó részhez, amit bővebben kifejtettem, amit egyébként a törvény 60. §-a tartalmaz, módosító javaslatot nyújtottunk be, még egyszer mondom, szakmai, illetve gazdaszervezetekkel egyeztetve, mely szerint kérjük, hogy ez a szakasz maradjon el.

Kérjük, hogy a kormány fontolja meg ezen módosító javaslatunkat, és amennyiben ezt a módosító javaslatunkat támogatni tudják, úgy azt tudom önöknek mondani, hogy mi is tudjuk támogatni teljes egészében a törvényjavaslatot. Köszönöm, hogy meghallgattak.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage