BAKOS BERNADETT (LMP): Köszönöm szépen. Tisztelt Államtitkár Úr! A kormány az elmúlt 12 évben elhibázott, autóközpontú közlekedéspolitikát folytatott. A közúti közlekedést túlzottan támogatta, a közösségi közlekedés számára viszont nem nyújtott megfelelő forrásokat.

A vasútvonalak korszerűsítése helyett autópályák épültek, a vonzó közösségi közlekedési tarifarendszer helyett pedig hatósági üzemanyagárat vezettek be. Nem csoda, hogy a közlekedési kibocsátások vészesen nőttek: 2013-2019 között az üvegházhatású gázok kibocsátása az ágazatban 46 százalékkal nőtt, jóval meghaladva az EU-ban ugyanezen időszakban tapasztalt 8 százalékos növekedést. A benzinfogyasztás újabb és újabb rekordokat dönt jelenleg is.

A közösségi közlekedés fejlesztésével hatékonyan lehetne csökkenteni az energiafogyasztást és a környezetterhelést is. Ennek egyik eszköze a klímabérlet bevezetése lenne, amivel havonta 5 ezer forintért minden közösségi közlekedési eszközzel utazhatnánk. Palkovics miniszter úr korábban úgy nyilatkozott, hogy a klímabérlethez hasonló, német 9 eurós bérlet hatalmas siker. A Technológiai és Ipari Minisztérium pedig vizsgálta a klímabérletet, de a kormány a mai napig nem hozott döntést a hazai bevezetésről. Azok, akik vizsgálták a klímabérletet, mára távoztak a kormányból. A közlekedési ágazat zöldszempontú korszerűsítése szempontjából Vitézy Dávid jelentett még némi reményt, de már ő is távozott.

A kérdésem: államtitkár úr milyen elvárásokkal él az új, közlekedésért felelős miniszterrel szemben, mit vár tőle a közösségi közlekedés fejlesztése és a közlekedésimód-váltás elősegítése érdekében? Illetve mi az álláspontjuk a klímabérletről? Hogyan értékelik a Technológiai és Ipari Minisztériumban elvégzett vizsgálatot, és támogatjáke a klímabérlet bevezetését? Válaszát előre is köszönöm.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage