SEBIÁN-PETROVSZKI LÁSZLÓ, a DK képviselőcsoportja részéről: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Egy olyan törvényjavaslatról beszélünk itt most a Ház falai között, amelynek a kormány által deklarált célja az lenne, hogy kevesebb legyen a korrupció ebben az országban, kevesebb legyen a lopás, ami alapvetően az uniós forrásokat érinti, illetve ha mégis ilyenbe ütközünk, akkor nagyon keményen, a jelenleginél vagy az eddiginél keményebben járjunk el. Ki az, aki nem támogatna egy ilyen típusú törekvést? Nyilván nincs sem itt, sem a Ház falain kívül olyan, aki ezzel nem értene egyet.

Csakhogy ez akkor lenne így, akkor beszélnénk így erről a javaslatról, ha nem ebben az országban éltünk volna az elmúlt 12 évben, és nem olyan körülmények között kerülne ez a javaslat ide, amilyen körülmények között történik ez. Miről is beszélek? Arról, hogy egy olyan kormány kéri ennek a javaslatnak a megtárgyalását és elfogadását, amely az elmúlt 12 évben mindenféle csatolt részeivel, hozzá közel álló vállalkozóhálózattal, oligarchákkal és kliensekkel ellopta az uniós források jelentős részét. 12 éve ezt művelik, most pedig belefutottak abba, hogy az Unió megelégelte ezt, hála istennek, és azt mondja, hogy most már tovább ezt így ne, legyen szíves a magyar kormány és a Fidesz tenni azért, hogy ez ne így legyen. S ebben a szituációban akkor valamiféle látszatmegoldást próbál a kormány kiizzadni magából azért, hogy ezáltal visszamehessen Brüsszelbe, és azt remélik, el tudják hitetni a brüsszeliekkel, hogy mostantól kezdve mindent megtesznek azért, hogy ne legyen itt korrupció és uniós pénzek lopása, hogy jöjjenek megint uniós pénzek, amelyeket önök természetesen újra és újra ellopnának, újra és újra a saját céljaik érdekében használnának föl.

Ez a javaslat valójában nem más, mint hogy a Fidesz hirtelen felfedezte a Fidesz által történt uniós pénzek lopását, és csinál erre mindenféle látszattevékenységeket, hivatalokat, hatóságokat, mechanizmusokat, amelyeknek az élére egyébként majd ő maga, a Fidesz nevez ki Fidesznek tetsző embereket, hogy ezáltal majd jöjjenek az uniós pénzek, amit aztán a Fidesz megint ellophat. Ez, kérem alássan, ennek a történetnek a kerete, ebben élünk, ez a javaslat ebben értelmezhető, nem máshogy. Deklaráltan nem az a célja, hogy jobb legyen ebben az országban élni, hogy ne legyen korrupció és ne legyen lopás. Az előbb fideszes vezérszónok képviselőtársam is elmondta, ez nem más célt szolgál, mint hogy Brüsszelnek megpróbáljanak megfelelni a pénzek érdekében. Nem akarnak önök kevesebb korrupciót, hanem el akarják hitetni, hogy kevesebb lesz a korrupció, hogy Brüsszelből jöhessen a pénz, amit önök újra ellophassanak. Tehát más a leányzó fekvése, kedves államtitkár úr!

Ha ezt nézzük, nincs önöknek hitele ezen a területen. 12 év lopás után idejönnek és azt mondják, hogy csináltunk egy remek jó javaslatot, ami miatt nem lesz majd lopás legközelebb vagy mostantól kezdve. Hát, semmiféle hitelességük nincs abban, hogy ilyet mondhassanak, hogy mi egy pici részét is elhiggyük ennek a javaslatnak, ami itt van. Mondják azt, hogy az a főigazgatóság, amely egyébként 2010 óta létezik, mostantól autonóm szerv lesz. Hát, ez remek jó! Megnéztem ennek a főigazgatóságnak a honlapját, és ott van egy olyan fül, hogy eddigi ellenőrzések. El nem fogják hinni, hogy mikor volt az utolsó ellenőrzés: 2017-ben volt utoljára ellenőrzés, vagy legalábbis a honlapjukon ez szerepel.

Milyen csoportba kerül be ez az autonómnak titulált szerv? Hát, abba a csoportba, ahol ott van jelenleg a Közbeszerzési Hatóság. Jobb lett a közbeszerzés az elmúlt 12 évben? Tisztább? Becsületesebb? Átláthatóbb? Hát, egy fenéket! Tudjuk, hogy nem. A brüsszeli kritikák egy része pont a magyarországi közbeszerzéseket érinti. Vagy odatartozik a Gazdasági Versenyhivatal. És a Gazdasági Versenyhivatal jól működött az elmúlt 12 évben? Átláthatóan és az állampolgárok érdekeit szem előtt tartva működött? Gondoljunk itt arra, hogy hogyan lehetett felvásárolni korábban állami cégeket, hogy saját ágazatokat vásároltak meg, hogy Mészáros Lőrincnek több mint ötszáz médiaportfólióba tartozó egysége van és erre a Versenyhivatalnak egy szava nem volt. Vagy ugyanabba a csoportba tartozik, ahova ez a főigazgatóság kerül, az Adatvédelmi Hatóság. Hát, meséljünk arról, akár órákon át, hogy az Adatvédelmi Hatóság mennyire működik pártatlanul? Hogy hogyan néz az ki, hogy a Pegasus szoftver használatakor nem tartották alkalmasnak arra a helyzetet, hogy nyilatkozzanak, majd a vizsgálat megállapította, hogy minden rendben volt? Ellenben ellenzéki pártok bármiféle politikai akciójánál, ha úgy tetszik, adatgyűjtésénél magától nyilatkozatot ad ki az elnöke, hogy ebben kifogást talál itt és amott, majd aztán természetesen nem talál semmit a hivatal a végén. Szóval, ebbe a körbe fogják beilleszteni ezt a főigazgatóságot, és azt mondják, hogy autonóm lesz. És ha autonóm lesz, akkor bizonyára nagyon függetlenül fog működni, és most már tényleg, de tényleg felderíti a korrupciót.

Értik, olyan hatóságról beszélünk, amelynek az elnökére Orbán Viktor tesz majd javaslatot, és Novák Katalin fogja majd kinevezni. Erről beszélünk, ilyen autonóm szervről! Az önök hatalomba jutása után, 2010-től az első néhány év azzal telt, hogy elfoglalják a teljes állami igazgatás, a hatóságok és hivatalok rendszerét, hogy oda a saját csókosaikat, a saját pártkatonáikat ültessék be. Láttuk ezt az Állami Számvevőszéktől kezdve az összesig bezárólag.

(Az elnöki széket Lezsák Sándor, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Szóval, csak azt akarom mondani a fő kereteként ennek a törvényjavaslatnak, hogy lehet itt szép szavakról beszélgetni  államtitkár úr ezt megtette az expozéjában , csak az a helyzet, hogy a valóság teljesen más. Ezért aztán nincs egy olyan élő ember ebben az országban  én merem állítani , aki elhiszi azt, hogy a kormánynak most az az őszinte szándéka, hogy itt ne legyen korrupció, és ne lopják el az uniós pénzeket  mondja ezt az a kormány, amelyik ezt tette az elmúlt 12 évben.

Ha ezen a problémakörön túlhaladtunk, akkor beszéljünk arról, hogyan lehetne mégis jól csinálni ezt, hogyan lehetne mégis kevesebb korrupció ebben az országban, és kevesebb uniós pénzek lopása. Azon a nagyon egyszerű mondaton, hogy ha nem önök kormányoznák ezt az országot, az megoldást jelentene, most túllépnék. (Dr. Répássy Róbert: Ezt a választók döntik el. Magyarországon még választások vannak!) Ennél többet tennék hozzá, ha megengedi, államtitkár úr.

(11.00)

Ebben a törvénycsomagban módosítják  immár ebben az évben talán harmadjára, negyedjére  a közbeszerzési törvényt. Hát, ez remek jó, csak megint csak a módosítások apró hozzányúlások, és nem vezetnek el ahhoz a célhoz, hogy a közbeszerzések bármilyen módon is átláthatók legyenek.

Hozzányúlnak az információs önrendelkezési törvénynek azon részéhez, ami még el sincs fogadva. Itt pár hete tárgyaltuk ennek egy részét, ugyanúgy államtitkár úr ült velem szemben, és hosszan beszéltünk a közadatok nyilvánosságáról, és arról, hogy mit szándékozik a kormány ebben tenni, és mennyire álságos az a javaslat. Most még ahhoz képest is tartalmaz módosításokat ez a törvényjavaslat. Tehát még el sem fogadtuk, már módosítani kell.

Mondhatnám, hogy az, ami a büntetőeljárások kapcsán szerepel benne javaslatként, tehát az, hogy korrupciós ügyekben egy külön eljárás vonatkozzon ezekre, és az legyen szigorúbb, remek jó, ez remek jó javaslat. De az a probléma, hogy lehet itt a törvényt átírni, de mégiscsak ott van egy Polt Péter az ügyészség vezetőjeként, akinek és az ő szervezetének aztán ott szerepe lenne abban, hogy ezekből eljárások legyenek. És ha ez nem elég, elfoglalták a bíróságokat, a Kúria elnökének egy olyan embert neveztek ki, aki hat évig korábban Polt Péter helyettese volt. Teljesen világosan ugyanazt a szisztémát alkalmazták, mint amiről beszéltem, hogy 2010 után az összes hatóság vezetőjét és a vezetését az önöknek kedvező emberekre cserélték le. Ebben a rendszerben várnánk el azt jogosan, hogy egy módosított törvényt majd a gyakorlatba átültetnek, és az a hivatalrendszer, amelynek az a feladata, hogy aztán alkalmazza azokat a törvénymódosításokat, amiket önök most itt beterjesztettek és a Ház esetleg elfogadja, hogy azok miatt majd tisztább lesz a közélet?! Hát, ez nonszensz, semmi esélye ennek nincs.

Mondhatnánk azt, hogy a felülbírálati indítvány ötlete sem ördögtől való. Vannak ennek szerintem jogi koherenciazavarai a rendszerben, de értem azt, hogy azért, mert magának ennek a szervezetnek a speciális helyzete indokolja ezt. Akár jó is lehetne. De ezt meg hogyan gondolják bevezetni, a részletszabályokba mit tesznek be? Azt, hogy 30 napon belül kellene bárkinek belépnie abba a perbe, abba a bizonyos eljárásba. Tehát 30 napon belül bármely állampolgárnak tudnia kellene, hogy ott lezárult egy szakasz, és neki belépési lehetősége van, kellene az összes információ birtokában lenni, netalántán dokumentumokkal rendelkezni, és aztán megírnia mindezt 30 napon belül, egy olyan szakmai anyagot, egy kezdeményezést, egy jogi iratot, amit még be is nyújt 30 napon belül. Ez nonszensz!

Természetesen itt is arról van szó, hogy ha már ki is találnak és be is raknak a törvényjavaslatba olyan pontokat, amelyeket szakmai alapon érdemes lenne megfontolni, még ott is olyan részletszabályokat alkalmaznak, és olyan részletszabályok vannak a törvényjavaslatban, amelyek lehetetlenné teszik annak az érvényesülését. Tehát megint csak el lehet mondani, hogy ezt és ezt, és ezt is megtennék azért, hogy tisztább legyen a közélet, de aztán az ugyanabban a paragrafusban hátrébb szereplő részletszabályokkal annyira leszűkítik annak az alkalmazását, ami lehetetlenné teszi annak az érvényesülését.

Egy szó, mint száz, hölgyeim és uraim, tisztelt államtitkár úr, itt van előttünk egy törvényjavaslat, egy őszintétlen, egy valójában az önök személyes politikai érdekeit szolgáló törvényjavaslat, amely sem politikailag, sem szakmailag nem állja ki azt a minimumot, ami ahhoz kellene, hogy a Demokratikus Koalíció ezt megszavazza. Nem fogunk igennel szavazni. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a DK és az MSZP soraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage