FEKETE-GYŐR ANDRÁS, a Momentum képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen. Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Kedves Képviselőtársaim! Ma egy olyan napon vagyunk, amely az új politikai generációnak egy fontos nap, ez  ahogy Hiller István képviselőtársam is említette  a magyar közoktatás napja, nekünk pedig nagyon fontos az, hogy a magyar jövő biztosítva legyen.

Ma egy olyan törvénymódosításról szavazunk, amely az energiaügyi minisztériumnak a felállításáról szól, és az első és legfontosabb kérdésem az államtitkár úrhoz az, hogy ami az energiaügynek jár, az az oktatásügynek miért nem jár. Én egyetértek önökkel abban, hogy szükség van vagy szükség lehet egy önálló energiaügyi minisztériumra akkor, amikor energiaválság van Európában és Magyarországon, akkor, amikor az áram árát önök a kétszeresére, a gáz árát a hétszeresére emelték, amikor a magyar önkormányzatoknak tíz-tizenkétszeres rezsikiadásaik keletkeztek, a csőd szélére kerülnek a magyar önkormányzatok, nagyon sokan nem tudják tovább finanszírozni 2023-tól a különböző létesítményeket, legyenek azok óvodák, uszodák, művelődési intézetek, és még sorolhatnánk. Tehát van egy energiaválság, de van egy oktatási válság is, és aki ezt nem látta az elmúlt két hónapban, az nem élt Magyarországon.

Az elmúlt két hónapban  lehet, hogy már még hosszabb időről beszélünk  magyar pedagógusok, magyar diákok és magyar szülők tízezrei voltak kint az utcákon folyamatosan, napról napra, hétről hétre. Egyházi iskolák is tüntettek, több mint 30 egyházi iskola több mint 300 tanára tüntetett körülbelül másfél héttel ezelőtt Budapesten. Folyamatosak ezek a tüntetések. Azért tüntetnek a magyar tanárok, diákok és a szülők, mert szabadságot akarnak, tanszabadságot akarnak többek között. Azért tüntetnek a diákok, mert úgy érzik, hogy elfogynak a tanárok körülöttük, mert 16 ezer magyar tanár hiányzik az iskolákból. Ezért tüntetnek többek között. Azért tüntetnek, mert olyan képességekre van szükségük, amelyek a XXI. században kisegítik őket például a munkaerőpiacon, a folyamatosan változó munkaerőpiacon. Ők jól akarnak megoldani problémákat, beszélni akarnak nyelveket, szeretnének tudni programozni, szükségük van európai uniós ismeretekre, pénzügyi ismeretekre  és még lehetne sorolni. Rengeteg mindenért tüntetnek Magyarországon a tanárok és a diákok, tehát van egy oktatási válság Magyarországon, ezért a kérdés az, hogy ami az energiaügynek jogosan jár, az a magyar oktatásügynek miért nem jár.

A XXI. század a globális gazdaság kora, ami azt is jelenti, hogy az a lány vagy fiú, aki ma egy veszprémi gimnáziumnak a végzőse, nemcsak a budapesti fiatalokkal fog versenyezni a munkaerőpiacon, hanem versenyezni fog egy német, egy szlovák vagy mondjuk egy szingapúri fiatallal is, és az önök ajánlata ezeknek a fiataloknak az, hogy ha majd ők felnőnek, akkor szereljék össze a német kortársuk autóját idehaza, vagy pedig mossák le a német kortársuk autóját vendégmunkásként odakint  ez jelenleg a Fidesznek az ajánlata. Pedig, még emlékszem, volt önöknek egy olyan molinója, hogy „Nem leszünk gyarmat!”, de itt van egy ellentmondás a molinó szövege meg a magyar valóság között, és ez nagyon sajnálatos. Merthogy a legjobb állásokat azok kapják, akik a legmagasabbra értékelt végzettséggel rendelkeznek. Magas fizetést mérnökök, programozók, elismert kutatók, orvosok, ügyvédek  és még lehetne sorolni  kapnak. Ezeknek az embereknek minőségi oktatásra van szükségük, ez pedig nemcsak az óvodával, de már a közoktatással kezdődik el.

Mindeközben a magyar iparpolitika egy időzített bomba, ugyanis a betanított munkákat már ma is gyakran a gépek végzik az emberek helyett, és ez a jövőben csak fokozódni fog. A tudást fizetik meg Magyarországon a munkaadók, kedves képviselőtársak. Ma kétszer annyit keres egy diplomás, mint az, akinek középfokú végzettsége van.

(13.10)

Tehát nekünk, az új politikai generációnak az a kérésünk és az a feladatunk, hogy a magyar közoktatást helyezzük, emeljük nemzetstratégiai szintre. Ha az energiaügy érdemel egy külön minisztériumot, akkor bizonyára az oktatás is.

És azért mondom ezt, mert habár a választók szerintem nem annyira érdeklődnek aziránt, hogy milyen minisztériumok vannak, de mi tudjuk azt, hogy egy kormány prioritását az tükrözi a legjobban, hogy milyen minisztériumokra osztja a feladatokat. Az önök prioritásai között az oktatás a legutolsó helyeken van az elmúlt 12 évben  a legutolsókon! A tanárok, a diákok jövője és a jelene a legutolsó helyen van.

Arról nem is beszélve, hogy a tanárok fizetésemelése csak mindenki után jöhet el; még el se jött, de önök az Európai Unióra mutogatnak. Orbán Viktor fizetését előbb emelték meg önök, mint a tanárokét. Fürjes Balázs államtitkári fizetését előbb emelték meg önök, mint a tanárokét, és ez szerintem szégyen, és ez szerintem gyalázat!

Ezért mi arra kérjük önöket, és ha önök ezt nem teljesítik, akkor pedig mi vállaljuk, hogy az első polgári európai kormány, amelyik önök után létrejön, a korszakváltás kormánya, létre fog hozni egy önálló, autonóm oktatási minisztériumot, és a magyar oktatást szabaddá fogja tenni, digitálissá fogja tenni. Egy olyan oktatást fogunk elhozni, amiben minden magyar fiatal a felemelkedés lehetőségét fogja megtalálni, és versenyképes tudásra fog szert tenni ebben a globalizált gazdaságban és ebben a globalizált világban. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage