DR. VEJKEY IMRE, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Már elöljáróban le kell szögeznünk, hogy Magyarország mindent megtett az Európai Bizottsággal való megállapodás érdekében. Az uniós pénzek lehívását lehetővé tevő 17 pontos vállalását Magyarország határidőre teljesítette. A magyar Országgyűlés 2022 szeptembere óta e 17 pont teljesítésén dolgozott. Magyarország a múlt szombaton hivatalos levélben tájékoztatta a brüsszeli testületet az elvégzett munkáról.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Ezen bevezető után engedjék meg, hogy néhány reflexiót tegyek Sebián-Petrovszki László képviselő úrnak a vezérszónoklatára. Vezérszónoklatát a vagyonnyilatkozati, mondhatni, jogfejlődésre helyezte, hogy miképpen változott a vagyonnyilatkozat az elmúlt időszakban, akár az elmúlt egy évben.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Azt kell látniuk, hogy Magyarországon európai szinten a legszigorúbb vagyonnyilatkozati törvények voltak. Ezt a legszigorúbb vagyonnyilatkozati rendelkezést Brüsszelből állandóan támadták. Azt mondták, hogy ez se jó, az se jó, semmi nem jó benne. Ekkor a magyar kormány úgy gondolta, hogy egy olyan előterjesztést terjeszt a tisztelt Ház elé, hogy ne legyen vita a jövőben Brüsszellel, ami teljesen megegyezik a brüsszeli vagyonnyilatkozattal, annak lényegében a fordítása, az adaptációja  és ez történt.

Ez történt, hogy ugyanazt a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséget vezette be Magyarország az országgyűlési képviselőkre, mint ami Brüsszelben az európai parlamenti képviselőkre vonatkozik. Ez kiverte Brüsszelben a biztosítékot, hogy hogy képzeli Magyarország, hogy a magyar képviselőkre ugyanolyan szabályok vonatkozzanak, mint a brüsszeli képviselőkre.

Tehát én úgy gondolom, hogy jó lenne véget vetni ennek a kettős mércének, és jó lenne, ha a képviselő úr is észrevenné azt, hogy Magyarország mindent megtesz, és mindig is mindent megtett az Orbán-kormány, a magyar jogállamiságért, és a jogállamiságot fejlesztette, de a kettős mércét mégse lehet hagyni.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A Magyarországgal szemben indított jogállamisági eljárással, kondicionális eljárással kapcsolatban viszont el kell gondolkodnunk azon, hogy könnyen túszává válhat az Unió a különböző politikai megrendeléseknek, így például az európai baloldal és az azt kiszolgáló magyar baloldal politikai megrendeléseinek, érdekeinek. Ezt pedig mindenképpen meg kellene előzni. Meg kellene őrizni ugyanis az Európai Unió egységét egy olyan időszakban, amikor Európa soha nem látott kihívásokkal áll szemben, ez különösen veszélyezteti. Magyarország elvárja partnerei szintén felelős európai hozzáállását, tehát hogy a Bizottság is bizony felelős hozzáállást tanúsítson, és végre olyan feladatokkal lehessen érdemben foglalkozni az Unióban, amelyek bizony az európai polgárok mindennapjait súlyosan érintik.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A törvényjavaslat a kormány és az Európai Bizottság közötti egyeztetés eredményeként pontosítja az európai uniós költségvetési források felhasználásának ellenőrzésével összefüggő egyes vagyonnyilatkozattal kapcsolatos törvények módosításáról szóló 2022. évi XXXI. törvénnyel bevezetett vagyonnyilatkozat-tételi szabályok átmeneti rendelkezéseit. Ennek értelmében az országgyűlési képviselőknek és mindazoknak, akik az OGY-törvény rendelkezései alapján vagyonnyilatkozati kötelezettséggel tartoznak, 2023. január 31-éig újra vagyonnyilatkozatot kell tenniük a 2022. november 1-je napján fennállott vagyoni állapotuk szerint.

(20.30)

Sebián-Petrovszki László képviselő úr ezt is kifogásolta, hogy egyszer így van, egyszer úgy van. Megjegyezném, hogy az Európai Parlamentben négyévenként kell vagyonnyilatkozatot tenni. Egy ciklusban egyszer kell vagyonnyilatkozatot tenni, és amikor annak a vagyonnyilatkozatnak a tartalma módosul, akkor kell csak azt módosítani, kiegészíteni.

Ezt vezettük be Magyarországon is, de valamiért az Európai Bizottság ezt megint csak kifogásolta, hogy ez nem jó, bár náluk egy ciklusra kell vagyonnyilatkozatot tenni, de nálunk akkor is évente tegyenek a képviselők vagyonnyilatkozatot. A törvényjavaslat egyidejűleg módosítja az Ogytv. 1. mellékletében foglalt vagyoni, jövedelmi, gazdasági érdekeltségi vagyonnyilatkozat formanyomtatvány második értelmező lábjegyzetét is akként, hogy a tárgybeli nyilatkozat A) rész 1. címe tekintetében nem kell feltüntetni azt az ingatlant, amelyet a nyilatkozatot adó, illetve családtagja életvitelszerűen vagy tartós jelleggel lakhatás céljából használ, ugyanakkor ez alapján legfeljebb egy ingatlan feltüntetése mellőzhető. Másrészt elhagyásra kerül a nyomtatványból a mezőgazdasági célú ingatlanokra vonatkozó külön táblázat. Megint azt tudom mondani, tisztelt hölgyeim és uraim, hogy a brüsszeli képviselőknek meg lényegében semmilyen ingatlanról nem kell ilyen tételes bevallást tenniük, hanem csak az értékéről, az általuk megbecsült értékről kell egy nyilatkozatot tenni.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A törvényjavaslat továbbá a NAIH-ot új feladatkörrel ruházná fel, amely alapján a hatóság az átláthatósági hatósági eljárás keretében, hatósági jogkörben eljárva ellenőrizhetné a központi információs közadat-nyilvántartás felületén való közzététel teljesítését. A hatóság hivatalból vagy bejelentés alapján járhatna el, jogsértés esetén pedig nemcsak annak megállapítására lenne lehetősége a hatóságnak, hanem a jogsértés megszüntetésére való felhívásra is. Ha pedig a kötelezettséget a jogsértő nem teljesítené, úgy a hatóság 100 ezertől 20 millió forintig terjedő bírságot szabhatna ki. A törvényjavaslat végül az Integritás Hatóság ellenőrzési jogosultságát rögzíti a vagyonnyilatkozat kapcsán.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A magyar kormány a kondicionalitási eljárás eredményes lezárását preferálja; a jelen törvényjavaslat is ezt a célt segíti elő. A KDNP parlamenti frakciója ezért támogatja a 2032. számú törvényjavaslatot. Kérem, támogassák önök is. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage