DR. MELLÁR TAMÁS (Párbeszéd): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Kicsit nehéz helyzetben vagyok, merthogy a két ember közül, akinek válaszolni szeretnék, egyik sincs itt. Nincs itt Banai Péter államtitkár úr és Windisch László elnök úr sem, de remélem, hogy el fogják majd neki mondani a fontos dolgokat.

Most, ugye, Banai államtitkár úr azt mondta, hogy nem volt itt túlfűtött gazdaság 2021-ben, hanem egy normális növekedés volt, merthogy az előző esztendőben volt egy 4,5 százalékos visszaesés, és ezért teljesen normális az, hogy magas növekedési ütem legyen. Ugye, 7,1 százalékos volt a növekedési ütem. Ha ezt komolyan vennénk, akkor azt kellene mondani, hogy az egyensúlyi kibocsátási ütem 7 százalék, ez nyilvánvalóan nonszensz, az valahol 2 százalék környékén van. Tudomásul vehetjük, hogy 2020-ban 4,5 százalékos visszaesés volt, ami azt jelenti, hogy ez gyorsíthatja a dolgot, de 4-4,5 százaléknál magasabb semmiképpen sem lehetett ez.

Ezt egyébként nemcsak ebből az okoskodásból lehet kideríteni, hanem sokkal inkább, ha valaki fellapozza a 2021-es MNB-s kiadványokat, különös tekintettel a konjunktúrajelentésekre, akkor láthatják azt, hogy visszatérően jött elő, hogy munkaerőhiány van, hogy bizonyos szektorokban jelentős munkaerőhiány van, különösen az építőiparban és a vendéglátásban, és jelentős mennyiségű kapacitáshiányok vannak. Tehát igenis túlfűtött volt az a gazdaság 2021-ben.

(14.40)

Nyilvánvalóan a kormányzat azért nem akarta ezt tudomásul venni, mert ráfordult már a választásokra, és 2021 második félévében már jelentős mértékű többletkiadásokat eszközölt.

A másik dolog, amit szintén Banai államtitkár úr mondott, hogy a folyó fizetési mérleg azért romlott 2021-ben  4,1 százalékos deficitbe fordult át , mert az energiaárak emelkedtek. Valóban volt energiaár-emelkedés, és ez egyébként úgy is tekinthető, hogy beismerés. Tehát Banai államtitkár urat majd figyelmeztessék, hogy ne nagyon mondja ezt itt, ebben a Házban, különösen ne a miniszterelnök úr előtt, mert a most menő narratíva az, hogy csak azért vannak energiaár-emelkedések, mert háború van, meg szankció van  ugye?

Tehát igaz, hogy 2021-ben is volt már energiaár-emelkedés  bátorkodtam ezt is elmondani , azért, mert egy nagy átalakulás előtt van az egész világgazdaság, tehát itt egy új energetikai platform jön elő, és ez bizony áremelkedésekkel jár, és ez már a háború és a szankciók előtt is jól látható volt 2021-ben, de azért teljes egészében a folyó fizetésimérleg-deficitet ez nem magyarázza. Nyilvánvalóan itt volt egy érzékelhető és tapintható exportvisszaesés is, ami a pandémiával kapcsolatos, és egy importnövekedés, ami viszont a gazdaságélénkítéssel kapcsolatos volt, tehát hogy ráfordultunk a választási időszakra.

A következő dolog, hogy Banai államtitkár úr mondta, hogy tulajdonképpen nem volt jelentősége annak, hogy a 2021-es költségvetést túl korán, 2020 júniusában állították össze  mert én hivatkoztam arra, hogy talán később jobb lett volna , mert ha később állítottuk volna össze, akkor is problémák lettek volna, mert a nyugati országokban is bizony sokat kellett módosítani ezeken.

Ez kétségkívül igaz, de nyilvánvaló, hogy egy bizonytalan eseményhez minél közelebb vagyunk, annál többet tudhatunk róla, és akkor azért annál megalapozottabb lehet a tényleges költségvetés összeállítása. Örömmel konstatálom egyébként, hogy a kormányunk tanult ebből a dologból, mert például az eredeti tervek szerint most lett volna az, hogy a ’23-as költségvetés módosítása meg fog történni, s most azt hallottam legutoljára, hogy ez majd csak a jövő év elején fog megtörténni, amit én egyébként helyeslek, mert akkor sokkal, de sokkal több infláció áll majd rendelkezésre, és remélhetőleg megalapozottabb lesz. Tehát ez is tulajdonképpen azt támasztja alá, hogy nem szabad és nem érdemes egy ilyen bizonytalan világban túl hamar összeállítani a költségvetéseket.

Aztán a korrupció szintjével kapcsolatban Banai államtitkár úr megint csak azt mondta, amin én  nevemből következően  nagyon tamáskodok, nehezen akarom elhinni, hogy 2021-ben Magyarországon átlagos volt a korrupció, tehát egyáltalán nem volt magasabb, mint más európai országban. Az a kérdés, hogy akkor az Európai Ügyészséget vajon miért nem lehetett volna már most bevezetni, mert akkor már a pénz is itt lenne, jönne a pénz. A másik pedig, akkor miért kellett ezt az Integritás Hatóságot is most nagyon gyorsan létrehozni, ha a korrupcióval minden rendben van.

Windisch László elnök úrral kapcsolatosan egyetlenegy dolgot szeretnék csak megemlíteni, de ez valóban fajsúlyos. Tehát ha én jól értettem, akkor Windisch úr azt mondta, hogy az ÁSZ-nak csak és kizárólag az a feladata, hogy azt vizsgálja, hogy az adatok mennyire hitelesek. No de könyörgöm, egy Állami Számvevőszéknek nemcsak azt, hanem azt is vizsgálnia kell, hogy a költések vajon célszerűeke, vajon megalapozottake, és hogy mennyire reálisak az előirányzatok. Én emlékszem rá, hogy én olvastam az ÁSZ-jelentésekben, ahol oda volt írva, hogy a bevételek 95 százaléka reális, és valószínűleg be fog következni a kiadások 98 százaléka. Akkor ez mit jelentett, tessék mondani, ha csak az adatokról van szó? Nem, az ÁSZ-tól nem azt várjuk el, hanem azt várjuk el, hogy valóban egy lényegi elemzést adjon arról, hogy vajon az a költségvetési terv, amelyik összeáll, mennyire reális, mennyire van annak létjogosultsága, és mennyire lehet már most róla látni, hogy vajon tényleg megalapozott vagy sem.

Tehát itt messze nem arról van szó, hogy az adatokat kell hitelesíteni, hanem sokkal inkább arról, hogy maga az összeállított terv mennyire konzisztens, mennyire összefüggő egymással, és hogy mennyire harmonizál azzal a gazdasági helyzettel és azzal a világgazdasági helyzettel is, amelyikben ennek működni kell, mert különben semmit sem ér az, ha azt mondja, hogy ez teljes egészében megalapozott, mint ahogy az elmúlt két-három esztendőben lehetett látni, hogy mindig elmondták, hogy 95-98 százalékig megalapozott, és aztán mindig igen jelentős eltérések voltak a makroszámok vonatkozásában.

Tehát én arra szeretném kérni vagy üzenem az ÁSZ-elnök úrnak, hogy változtasson koncepciót, és az ÁSZ-tól többet várnánk, azt várnánk, hogy valóban érdemi bírálatokat adjon a költségvetésről, mert akkor adhatna igazából segítséget mindannyiunk számára. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage