VAJDA ZOLTÁN, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Nagyon szépen köszönöm a szót, elnök úr. Máris beszélek a törvény tartalmáról, és kritikát fogok megfogalmazni tartalmilag, de először egy picit nézzük a törvény benyújtásának a formáját, mert szerintem az is egy érdekessége ennek a törvényjavaslatnak, hogy ezt nem a kormány, hanem a parlament Gazdasági Bizottságának az elnöke, Bánki elnök úr nyújtotta be. (Nacsa Lőrinc: A bizottság nyújtotta be!) A bizottság, de Bánki elnök úr mondta el az expozét. Tehát a bizottság nyújtotta be. Köszönöm a kiegészítést. Még friss képviselő vagyok, és nem fogalmazok pontosan, de mindenesetre nem a kormány, hanem a bizottság nyújtotta be.

Ezt csak azért mondtam el, mert a törvényjavaslat egyébként számtalan ponton módosítja az ÁSZ-ról szóló jelenlegi törvényt, így többek között a számvevők jogállását, bérezését, összeférhetetlenségi szabályait is. Azonban a javaslat indoklásában én sehol nem találtam utalást arra, hogy például ezen módosításokról előzőleg egyeztettek volna a munkavállalókkal vagy a szakszervezetekkel. Vélhetően a társadalmi, valamint a szociális partnerekkel történő érdemi egyeztetést kívánja ezzel a munkamódszerrel megkerülni a kormányzat, holott az Európai Unió egyik sarkalatos követelése a jelenlegi kormányzattal szemben pontosan az, hogy a törvények módosítását megelőzően történjen meg az érdemi szakmai és társadalmi egyeztetés. Hát, úgy tűnik, hogy a Fidesz vezette kormányzatnak a mindennapokban még mindig nem fontosak az EU-s támogatások, és tovább folytatják háborújukat a jogállamisággal, a szövetségeseivel és az Európai Unió intézményrendszereivel szemben. A törvényjavaslat indoklásában ugyanis, még egyszer mondom, még utalás szintjén sem került megemlítésre, hogy a jelen módosítást korábban egyeztették vagy sem, mondjuk, az ÁSZ vezető tisztségviselőivel vagy a munkavállalói érdekképviseletekkel.

De hogy tartalmilag is rátérjek a törvényjavaslatra: a törvényjavaslat egyik eredménye, hogy az ÁSZ elnökének a jogai tovább bővülnek. Az elnökkel való  hát, hogy is mondjam, idézőjelesen:  jó szakmai kapcsolat eredményezheti a magasabb bérezést is  ugye? , mert az elnök kezében lévő hatalom ezzel tovább bővül, míg a szervezet többi munkavállalójának a függése és kiszolgáltatottsága az elnöktől tovább nő. A törvényjavaslat a munkáltató számára egy  hát, idézőjelesen mondom megint:  rugalmas humánpolitikai rendszert hoz létre, ahol az ÁSZ elnöke egy személyben határozza meg a számvevők besorolási kategóriáját, munkakörét, a pótszabadságuk mértékét vagy alapilletményük eltérítésének a mértékét is plusz 60 százalék és mínusz 10 százalék közötti értékben. Sőt, az otthoni és távmunkaszabályok lehetővé teszik az elnök számára, hogy bármikor, például a szervezet működési költségeinek csökkentése érdekében a számvevők ne a munkahelyükről, hanem otthonról végezhessék a munkájukat. Ezzel a munkavállalók költségei nőnek, hiszen az otthoni infrastruktúrájukat fogják használni. Ez még akkor is többletkiadásokat jelent a munkavállalókra nézve, ha valamilyen kompenzációban részesülnek majd.

Végül az érdekképviseleti szervezet vezetőivel kapcsolatosan az eddigi összeférhetetlenségi szabályok megszüntetésre kerülnek. Az elmúlt, lassan 13 évük gyakorlata alapján óhatatlanul felmerül bennem a kérdés, hogy ezt az engedményt mely fideszes káder vagy mely fideszes pártkatona kedvéért teszi a tisztelt előterjesztő nevében a Fidesz, a kormány, vagy mit tudom én, pontosan kicsoda. Vajon milyen pártpolitikai érdekek húzódnak meg egy elvileg független és pártatlan intézmény további politikai megszállása mellett?

Végül szeretném megjegyezni, hogy az ÁSZ új elnökét, dr. Windisch Lászlót az Országgyűlés 2022 júliusában választotta meg laza 12 évre. A Fidesz-KDNP javaslatára jelölte a parlament a Gazdasági Bizottságban. A bizottság elnöke már akkor is  tisztelettel  Bánki Erik úr volt, fideszes országgyűlési képviselő, aki egyben a jelen törvénymódosító javaslatot is benyújtotta. 2010-ben még sokaknak meglepetést keltett a közéletben, hogy saját korábbi pártpolitikusaikkal foglalják el az addig független intézmények vezető posztjait a fideszesek, meg időnként a KDNP-sek. Hát, úgy látom, hogy azóta ez a rendes ügymenetük része lett.

Mindezek alapján teljesen nyilvánvaló, hogy a magam és a frakcióm nevében azt tudom mondani, hogy nem fogjuk támogatni ezt a módosítást. Köszönöm, hogy elmondhattam. (Taps a DK soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage