RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Olyan szépen alakult, kár volt a végén a vizitdíjra rátérnie, tisztelt képviselő úr. Úgyhogy muszáj ezzel kezdenem.

Teljes mértékben elutasítjuk továbbra is, megdöbbentő azonban, hogy a baloldal most is kiáll a vizitdíj mellett és nyilván a kórházi napidíj mellett, mert ez a fizetős egészségügyre való áttérés. Hadd idézzem önnek az elmúlt napok, hetek vitáját, amikor önök a baloldalon állnak fel itt és azt mondják, hogy az emberek fizetik a tb-járulékot, így azon kívül már ne fizessenek semmit, mert abban az egészségügyi és szociális ellátás benne van, ne kelljen még külön fizetni azért, ha valaki ezeket a szolgáltatásokat igénybe veszi. Most pedig ön ismételten hitet tett amúgy a vizitdíj mellett.

Nekünk ez elfogadhatatlan, szerintünk távol tartja a betegeket, és amúgy a fizetős egészségügy felé fontos lépés volt az önök részéről, és ez a kockázatközösségre épülő társadalombiztosi elvekkel, amelyekre az egészségügyet építjük, szerintünk szembemegy. Egyrészt ott volt a kórházak működtetésének privatizációja, másrész a vizitdíj. Ezt továbbra is ellenezzük, azért is hozunk ilyen-olyan módosításokat, hogy működjön jobban az egészségügy, de teljes mértékben kerüljük el a vizitdíjat. De legalább a magyar emberek számára egyértelmű és nyilvánvaló  ha jól emlékszem, ön ráadásul árnyékminiszter is az árnyékkormányban , hogy ha az árnyékkormány kerül hatalomra (Dr. Komáromi Zoltán: Ezt nem mondtam), akkor ott folytatja, ahol 2010-ben abbahagyta (Dr. Komáromi Zoltán: Ezt nem mondtam!): újra visszatér a vizitdíj. Semmi nem változik, mert árnyékminiszterként most is azt mondja, hogy milyen jó a vizitdíj. (Dr. Komáromi Zoltán: Nem azt mondtam!)

Visszatérek a mi javaslatunkra, hogy érintsük az ön felszólalásának első 14 jobb percét. Egyetértünk abban, ön is, én is, hogy mennyire fontos, hogy a háziorvosi praxisokat, az alapellátást megerősítsük. Mennyi volt a háziorvosi praxisok bevétele átlagosan 2010-ben? 867 570 forint. Most mennyi? Ha 2022 első félévét nézem, ez 2 931 900 forint. Ez egy érezhető növekedés. (Dr. Komáromi Zsolt: Egy orvos fizetése!) Mit teszünk azért, hogy minél több embernek legyen saját háziorvosa? Többek között pontosan azt, hogy 860 ezerről közel 3 millió forintra emeltük a praxis átlagos bevételét.

A háziorvos eldöntheti, hogy ebből a saját jövedelme több, több alkalmazottat vesz fel kisebb bérért, kevesebbet magasabb bérért, nekik többet fizet, kevesebbet fizet, tehát hogy miként szervezi meg a praxisát ebből a közel 3 millió forintból, ami bevételként van, ebből mennyi lesz a saját része, mennyi lesz a mások része. Illetve ön is tudja, hogy volt letelepedési pályázat szintén azért, hogy azokon a településeken, ahol régóta nincs saját háziorvos, hanem helyettesítéssel oldják meg, ott legyen. Ugye, mindenhol van háziorvos, mert ahol nem önállóan, ott helyettesítéssel oldják meg. 505 ilyen praxist sikerült letelepedési pályázattal betölteni 9,9 milliárd forintból, praxisok vásárlásához pedig 428 esetben 2,2 milliárd forintot adtunk pontosan azért, hogy az orvos, akinek praxisjoga van, érezze, hogy ennek van értéke, és a későbbiekben, aki nem tudná ezt megvásárolni, annak is adjunk támogatást arra, hogy megvásárolja, így a praxist korábban gyakorló háziorvos számára is a praxisjog átadásánál, eladásánál meglegyen az értéke.

Az önkormányzatok jelöljék ki a praxiskörzethatárokat vagy ez egy állami nagyobb rátekintésben történjen? Mi azt mondjuk, hogy nagyon sok népességmozgás történt az elmúlt években. Voltak olyan praxisok, amelyek egy háziorvos számára kifizetődők voltak, mert ezelőtt  nem tudom  15 évvel, 20 évvel vagy 25 évvel olyan lakosságszám volt, ami mellett egy háziorvosnak megérte oda elmenni, de ma már ilyen-olyan lakosságmozgások miatt azok az emberek más részén élnek az országnak, egy nagyobb városban vagy másik országrészben, ezért a háziorvos nem fog odamenni. Ha választhat egy olyan háziorvosi praxis között, amelyből nagyobb bevétele van, mert nagyobb lakosságszám van, meg kisebb bevétel van és kisebb lakosságszám, akkor általában a nagyobb lakosságszámút, nagyobb bevételűt fogja választani. Ez teljesen racionális, ő is szeretne nyilván többet keresni, ha erre lehetősége van.

Éppen ezért kell ezeknek a körzeteknek is háziorvos. A korábbiakban elhangzottak a konkrét számok, ön azt mondta, hogy 1200-nál szakszerűtlen, mi meg azt mondjuk, hogy mégiscsak van egy olyan rész, ami optimális egy körzet betöltésére, és ehhez legyen tényleg egy méltányos bére a háziorvosnak, azzal pedig, ami a népességmozgásban történik, nem csinálunk mást, csak lekövetjük az emberek mozgását. Nem átalakítjuk ilyen szempontból, hanem hozzáigazítjuk az emberek döntéséhez, hogy kiköltöztek sokan, mondjuk, az agglomerációba, vagy egyes településekről jobban elmentek, máshol jobban megjelentek az emberek. Ehhez igazítjuk.

Nyilván sajnos Magyarország lakossága is kisebb, mint 30 évvel ezelőtt, mert a nyolcvanas évek kezdete óta kevesebb gyerek születik. Tehát sok minden változás történt, amúgy is sajnos csökkentünk, bár hála istennek, a gyermekvállalási kedv az utóbbi tíz évben nőtt, de azért a születésszám sajnos a nyolcvanas évek óta csökkent. Tehát ehhez is hozzá kell igazítani, meg a belső mozgásokhoz is. De bízunk benne, hogy így egy jól vihető praxisméret mellett egy arányosabb ellátás lesz országszerte, és mondom, a lakosság mozgásához igazítjuk ezt.

Törvényi vagy rendeleti szint? Mi azt mondjuk, hogy amit gyakrabban kell módosítani, igazítani, az legyen minél inkább rendeleti szinten, és ne csontosodjon meg adott esetben törvényi szinten, ha azon módosítani kell.

„Egy orvos, egy ápoló, egy rendelő” rendszer. A praxisközösség ebben egy nagy váltás volt, hogy több orvos álljon össze, mert mondjuk, egy gasztroenterológus egy háziorvosi praxist nem tudna fenntartani, de ha többen összeállnak, lehet, hogy oda tudják hívni bizonyos számú órában és el tudják látni a betegeket ebben is. Tehát volt korábban egy kísérlet erre, és utána, amikor jól sikerült ez a praxisközösség-kísérlet, akkor terjesztettük ki országosan, és pályázati formában is lehetett rá támogatást nyerni a „Három generációval az egészségért” pályázat keretében. Tehát van ebben valóban egy minőségi előrelépés. Kompetenciabővítésben, szerintem ezt Takács államtitkár úr is elmondta, ezt a Bokros-csomag örökségének tartja, az akkori spórolásnak volt ez a része, hogy a háziorvosok nem utalhattak be bizonyos ellátásokba betegeket, hiába volt meg a szakvizsgájuk. Ott most egy jobban működő rendszerhez visszatérünk, de ebben, úgy látom, konszenzus van a kormány és az ön álláspontja között, hogy akinek van kompetenciája más területeken is háziorvoson kívül, azt alkalmazhatja.

Utolsóként pedig az informatikai részre térnék ki. Emlékeim szerint 2017. november 1-jén tértünk át az EESZT-rendszerre az e-receptekkel és a kórházakkal, tehát a kórházak és a patikák akkor léptek be ebbe a rendszerbe. Akkor pontosan az volt a lényeg, hogy az az informatikai felület, amit használtak, mindenkinek maradhatott a korábbi, mert, ahogy ön is mondta, azt szokta meg. De mindegyik ilyen speciális kórházi rendszerre vagy patikák által használt rendszerre kifejlesztettük, hogy a központi EESZT mindegyikkel kompatibilis. Nem kellett megváltoztatni a felületet. Ez volt eddig is az irányunk és ezután is az irányunk. Mindenki az eddig megszokott felületén viszi be, olvassa le az adatokat, tölti fel az diagnózist, vagy nézi meg a korábbi betegségeket, a korábban felírt gyógyszereket, gyógyszerérzékenységeket. Tehát a korábbi felületét használja, de az rácsatlakozik a központi, állami EESZT informatikai rendszerre.

Az a többlet még a háziorvosoknál, hogy megvettük a miniHIS rendszert, amely egy állami rendszer, egy állami cég fejleszti, nem egy magáncégnél van, hanem állami rendszerben van, és aki kéri, teljesen ingyenesen megkapja. Tehát aki megszokott egy régi informatikai felületet, azt használja, aki pedig nem akar pénzt költeni rá, hogy saját informatikai rendszert vegyen, azok számára pedig ezt az állami ingyenes rendszert adjuk át, ami teljesen kompatibilis nyilvánvalóan a nagy EESZT-háttérrel. Így igyekeztünk a legzökkenőmentesebben áttérni. Ez 2017-ben bejött, hiszen óriási receptforgalom van nap mint nap, de erre egyik napról a másikra sikeresen sikerült átállni.

(2.20)

A járványban már nagyon jól jött, hogy a felhőben volt a recept és nem kellett elmenni a háziorvoshoz, és más is kiválthatta a patikában. Ez is egy fontos áttörés volt, s jó, hogy azóta is fennmaradt, hogy az ember elmegy, bediktálja a tajszámot, viszi a személyigazolványát, és a szüleinek vagy másnak kiválthatja a gyógyszerét. Szerintem ezt mindnyájan használjuk, és ez egy jó rendszer. Így próbálunk itt is továbblépni. Az egészségügyi informatikának ezen a részén Magyarország komoly lépéseket tett. Magam is voltam a Magyar Tudományos Akadémián egy nemzetközi találkozón, ahova más országokból jöttek el az ottani egészségügyi vezetők, és kérdezték, hogyan is működik Magyarországon a digitális egészségügyi rendszer, az EESZT-rendszer, mert egyes részeit ők is átvennék. Nyilván önöknek is és több mindenkinek van ismerőse, aki orvosként dolgozik Nyugat-Európában, Németországban és máshol, és elmondják, hogy az itteni EESZT, a digitális egészségügyi rendszer az általuk használthoz képest fejlettebb.

De azt hozzátehetjük, hogy ahhoz képest, amit az államigazgatás más részein használunk, illetve amit a bankok vagy a rendőrség használ a digitális háttérben, viszont még van mit fejleszteni az egészségügyben. Itt azért öles léptekkel szeretnénk előrehaladni a következő években. Ezért is érintjük ezt a kérdést a mostani csomagban is, hogy minél inkább valóban digitális alapra tudjunk helyezkedni, mert ez gyorsítani tud. Szabó képviselő úr és más is mondta, hogy vannak gyorsításra szoruló területek. Bízunk benne, hogy ezekkel a digitális fejlesztésekkel előre tudunk lépni, és sok minden másban, az ügyeletben a telemedicina sokkal nagyobb mértékben tud segíteni, mint korábban.

Örültem, hogy nagyon sok olyat mondott a képviselő úr, aminél ha egy kamarai állásfoglalás is születik bizonyos kérdésekben, amit ön is mondott, akkor talán lehet közösen előrelépni a kormányzattal, mert a sok rendeleti szint is fontos. De amit a vizitdíj és a kórházi napidíj kapcsán mondott, azzal viszont ez a kormányzat ameddig az ország ügyeiért felelősséget vállalhat, az önök fizetős egészségügyi modelljével  amit Gyurcsány Ferenc is megvédett ezelőtt pár hónappal, és amit ön is dicsért  mi nem fogunk tudni egyetérteni. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage