KANÁSZ-NAGY MÁTÉ (LMP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Kormánypártok! A kormány az elmúlt 12 évben elhibázott, autóközpontú közlekedéspolitikát folytatott. A közúti közlekedést túlzottan támogatta, a közösségi közlekedés számára viszont nem nyújtott megfelelő forrásokat. Vasútvonalak korszerűsítése helyett autópályák épültek, vonzó közösségi közlekedési tarifarendszer helyett hatósági üzemanyagárat vezettek be.

Egyre nyilvánvalóbb ugyanakkor, hogy az ársapka nem is működik. A kereslet közel 50 százalékkal nőtt az egy évvel ezelőtti szinthez képest. A MOL egyedül képtelen kiszolgálni az igényeket, és nem éri meg üzemanyagot behozni az országba. A 2000 hazai töltőállomásból 500-ban tapasztalható hosszabb-rövidebb ideig készlethiány, ráadásul már nem is csak a kis kutakról van szó.

Ha a kormány nyáron elfogadta volna az LMP klímabérletre vonatkozó javaslatát, akkor most nem lenne ilyen súlyos a helyzet. Az ország összes tömegközlekedési járatára érvényes, havonta 5 ezer forintba kerülő bérlet rengeteg embert csábítana át autóról közösségi közlekedésre. Mivel a közösségi közlekedés energiafelhasználása sokkal hatékonyabb, ezzel az üzemanyag iránti kereslet is csökkenne, megszűnne a hiány.

Palkovics László korábban úgy nyilatkozott, hogy a klímabérlethez hasonló, német mintájú, 9 eurós bérlet hatalmas siker, és hatalmas siker lehetne ez Magyarországon is, ennek ellenére a kormány nem tett semmit a klímabérlet bevezetése érdekében.

Szeretnénk ismét rákérdezni arra, hol tart a klímabérlet bevezetése, milyen döntéseket hozott a kormány eddig ezzel kapcsolatban. Mikor fogják bevezetni Magyarországon is a klímabérletet, mikor fogják támogatni a fenntartható, zöld közösségi közlekedésre való átállást? Köszönöm szépen.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage