LÁZÁR JÁNOS építési és közlekedési miniszter: Igen tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőház! Tisztelt Képviselőtársaim! Köszönöm szépen a kérdést, illetve a lehetőséget, hogy néhány rövid másodperc erejéig néhány kérdésre néhány mondatban válaszolhatok. De szeretném tájékoztatni a képviselő urat és a parlamentet, annak ellenére, hogy nem új miniszter vagyok, kértem meghallgatási lehetőséget a Gazdasági Bizottságtól, ahol a közlekedés jelen van, hogy a közlekedéspolitikával kapcsolatos célkitűzéseinkről, illetve azok megújításáról értelmes és mélyebb párbeszédet folytassunk, hiszen az ön által föltett kérdés két percben nem válaszolható meg.

Én nem értek önnel egyet abban, hogy a kötöttpályás közlekedésre ne költöttünk volna jelentős összegeket. 1200 kilométernyi vasúti hálózat újult meg, és ahol a megújítások megtörténtek, és modernizációt hajtottunk végre, ott az utasforgalom teljes egészében igazolja a fejlesztések helyességét. Tehát nem igaz az az állítás, hogy ne fejlesztettünk volna, erőnkhöz mérten és lehetőségeinkhez mérten fejlesztettünk.

Ami pedig az autósokat illeti, Magyarországon inkább autósüldözés zajlik a szabályozás szintjén, senki sehol nem preferálja és nem védi az autósokat. Én pont az ő védelmüket is szeretném, mert Magyarország területföldrajzi adottsága olyan, hogy van, ahol nincs vasút, vagy nem elég a Volán, ezért naponta autóval kell ingázni. Azt kérem, ne folytassanak olyan politikát, amely az autósokat büntetné, mert az emberek Magyarországon nem hobbiból autóznak, hanem az ingázás, a munkába járás és az iskolába járás szükségeképpen.

Ami a bérletet illeti, szeretném azt elmondani, hogy 2012 óta, tíz év óta nem emelkedett a közösségi közlekedés díjtétele. Tíz év óta nem emeltünk árat. Ennél nagyobb közösségiközlekedés-támogatás nem létezik egy olyan országban, ahol az elmúlt évben 20 százalék volt az infláció.

A második megjegyzésem: hogy a német klímabérlet beválte, nem világos, mert a 9 euróról most emelték föl 49 euróra. Nekünk nem rövid és középtávú klímabérletet és klímacélokat kell kitűzni, hanem holnap reggel szociális problémákat kell kezelni. Arra utasítottam ma  amikor átvettem a MÁV-ot  a MÁV igazgatását és vezetését, hogy egy olyan díjtételrendszert és egy olyan kedvezményes rendszert tegyenek a kormány asztalára  (Az elnök jelzi az időkeret leteltét.) egy pillanat türelem, elnök úr, talán hasznos lehet a parlament számára , amely a megváltozott üzemanyagárak közepette is versenyképes lehet, illetve amely képes lesz arra, hogy a lakosságot a kötött pályára terelje az autóhasználatból, szociális okoknál fogva. (Taps a kormánypárti oldalon.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage