DR. KONCZ ZSÓFIA energiaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársam! Mivel az LMP kezdte meg ezt a felszólalást, ezért itt az LMP-vel kapcsolatban az elmúlt két év vagy talán az elmúlt öt év kapcsán nagyon sok fordulatra szeretném felhívni a figyelmet, ami az akkumulátorgyártással kapcsolatos.

A következő mondatot Szél Bernadett 2017-ben mondta: „A Lehet Más a Politika az elektromos autók, a megújuló energia, a zöldfordulat, az okoseszközök és az okosvárosok korszakának a nyerteseivé akarja tenni a magyar embereket.”

Schmuck Erzsébet 2018-ban azt mondta: „Az elektromos autózás megállíthatatlanul terjed, és a várakozások szerint tíz éven belül a globális autóértékesítés 20-25 százalékát adja majd. Ehhez képest mi mit teszünk? Bezárjuk magunkat a múlt struktúrájába.”

Ungár Péter képviselőtársunk pedig úgy fogalmazott: „A valódi rezsicsökkentés ugyanis az lenne, ha az állam több pénzt költene az elektromobilitás növelésére.”

Szeretném még kiegészíteni egy nagyon érdekes gondolattal, amit 2019-ben az LMP európai parlamenti választásilista-vezetője, Vágó Gábor mondott: „A világban elektromosautó-forradalom zajlik, amiből Magyarországnak és Európának sem szabad kimaradnia. Norvégiához és Pekinghez hasonlóan el kell érni, hogy 2030-tól már Magyarország útjain is csak elektromos vagy hibridhajtású járművek közlekedhessenek. Erre azért is szükség van, mert a jelenleg születendő gyermekek várható élettartamát három évvel rövidíti a légszennyezettség. A magyarországi autógyárak átállását is segíteni kell. Ennek elmaradása esetén ugyanis tíz év múlva Kínából vesszük az autókat, ami jelentősen visszavetné a magyar gazdaságot.”

Na, ehhez képest két héttel ezelőtt a következő nyilatkozatot hallhattuk már az LMP-s Hohn Krisztina részéről: „Ez a gyár nem készülhet el semmikor, sem most, sem három éven belül, sem azt követően.”

Hát, én szeretném megkérdezni, hogy mi történt az elmúlt időszakban, mert azt gondolom, hogy az LMP pont az elektromosautó-gyártás és az akkumulátorgyártás mellett szólalt fel, hiszen ez a két dolog összekapcsolódik. És azért azt is el kell mondani, hogy most alapvetően egy hitvitában vagyunk, hiszen itt arról van szó, hogy a jövő az elektromos autóké lesz. Az Európai Parlament most döntött amellett, hogy 2035-től már csak nulla kibocsátású új gépjárművet lehet az uniós piacon forgalomba hozni.

És ha mi ebben a nagyon komoly technológiai versenyben szeretnénk részt venni, akkor bizony szükség van akkumulátorgyárakra, és a magyar járműipar kifejezetten erős. Azt gondolom, ha mi nem hiszünk abban, hogy ebben a technológiai versenyben mi, magyarok részt tudunk venni, az egy nagyon-nagyon szomorú dolog, és az a helyzet, hogy az ellenzék részéről én pont ezt éreztem az elmúlt időszakban, hogy mintha nem gondolnák úgy, hogy a magyar szakértelem és a magyar emberek képesek arra, hogy ebben a technológiai versenyben részt vegyenek.

Természetesen a beruházásról beszélni kell, és azt gondolom, hogy azt ki kell emelni mindenféle szempontból, hogy a legszigorúbb környezetvédelmi engedélyezési eljárásra került sor, és a hatóság minden szempontot nagyon-nagyon szigorú határértékekkel vett figyelembe ezzel kapcsolatban.

Az elmúlt években az volt a baloldal visszatérő kritikája, hogy a kormány nem elég zöld, nem támogatja eléggé az innovatív megoldásokat; hosszú távon Magyarország le fog maradni a környező országokhoz képest, amelyeket a baloldali narratíva legtöbbször félreértelmezett vagy félremagyarázott adatok alapján leginkább „bezzegországként” emlegetett. Éppen ezért állunk most itt egy kicsit értetlenül, hogy az elmúlt időszak kommunikációját most egy teljes páli fordulat követte. Nem igazán értem, hogy ez hogyan történhetett meg. Én azt gondolom, hogy nekünk ebben a versenyben mindenféle szempontból részt kell venni, és a magyar járműiparnak pedig ezzel kapcsolatban egyértelműen fel kell venni a versenyt.

Azt is ki kell emelni, hogy 2016 óta összesen 5,29 milliárd euróval és több mint 13 ezer munkahellyel gyarapodott hazánk. Magyarország az akkumulátoripari befektetéseknek köszönhetően jelenleg a világ negyedik legnagyobb elektromosakkumulátor-gyártója. Az elmúlt két év során 19 hónapon keresztül az elektromos akkumulátor volt hazánk első számú exportcikke. Tehát ezekkel az adatokkal számolunk, és arra szeretném kérni az LMP frakcióját és képviselőtársaimat, hogy az akkumulátor és az elektromos autó kérdésében legyenek következetesek (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.), és azokat a dolgokat, amiket eddig állítottak, tartsák most is a maguk szeme előtt. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage