RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Ön is utalt rá, tisztelt képviselő úr, hogy az új ügyeleti rendszer Hajdú-Bihar vármegyében már közel egy hónapja működik (Zaj.), az új, teljesen új ügyeleti rendszer. Tud ön egyetlenegy olyan esetet is mondani, amikor az új ügyeleti rendszerben valakit nem láttak el? Tud egyetlenegy esetet mondani, amikor valaki nem jutott el az ügyeletre? Tud egyetlenegy esetet is mondani, amikor valakihez nem ment ki az ügyeleti autó? (Varju László: Hogyne tudnánk?!) Tud egyetlenegy esetet is mondani, amikor valaki hívta a 1830-as számot, és ott nem kapott segítséget? Tud egyetlenegy ilyen esetet is mondani? (Varju László: Igen!  Dr. Komáromi Zoltán közbeszól.) A sajtóban, bárhol egyetlenegy olyan eset is előfordult, amikor az új ügyeleti rendszerben valamilyen beteg nem kapta meg azt az ellátást, amire szüksége lett volna? Nincs ilyen, tisztelt képviselő úr, mert önök úgy támadják ezt a rendszert, hogy semmifajta példájuk nincs arra az elmúlt három-négy hétből, hogy Hajdú-Bihar vármegyében bármilyen gond is lenne, de ennek ellenére önök támadják ezt a rendszert.

Ha megnézzük a számokat, amelyeket a mentőszolgálat már többször nyilvánosságra hozott, akkor az látható, hogy az orvosoknak általában óránként kevesebb mint egy beteget kell ellátniuk. Ön azt mondta, hogy milyen tumultus fog kialakulni, milyen várakozások. Tisztelt képviselő úr, miről beszél ön? Ha megnézi az ellátottaknak a számát akár a délutáni, esti időszakban, akár a hétvégi időszakban, azt láthatja, hogy körülbelül óránként maximum egy beteget kell ellátni. Teljesen nyilvánosak a számok, mindenki számára követhetőek, beszámolt róla az Országos Mentőszolgálat, nincsen semmi titok ebben, ez egy működő rendszer, tisztelt képviselő úr, önök mégis ezt kritizálják, és ez ellen hangolják az embereket, ami egy óriási felelőtlenség.

Ez mindenki számára egy sokkal biztosabb rendszer, az új ügyeleti rendszer, hiszen egyrészről nem kell bogarászni a telefonszámokat, hogy nálam mi az ügyeletnek a száma; ha több szám van megadva, abból melyiket hívom; ha felhívom, vajon felveszik-e; ha felveszik, vajon orvossal tudoke beszélni. Ez mind biztosított, hiszen a 1830-as számot kell csak megjegyezni, és azt kell megjegyezni, hogy ha nagy baj van, akkor a 112-t kell hívni, és akkor a mentő jön, hogyha kis baj van, akkor pedig a 1830-at kell felhívni, és ott egy rögzített telefonbeszélgetés indul el ugyanolyan minőségbiztosítási feltételekkel, mint a mentőszolgálatnak a minőségbiztosítása, tehát nem sokféle kis kft.-nek a hol jobb, hol gyengébb minőségű telefonközpontját  voltak ebből jól működőek, de voltak olyanok, amelyek nem működtek jól , hanem országosan egységesen egy telefonszámot; megbeszélik, hogy mi a helyzet, miért van szükség orvosi beavatkozásra; valóban arra vane szükség, hogy kimenjen egy ügyeletes autó, ön is láthatta, a sajtóban megjelent, hogy néz ki az ügyeletes autó, egy sofőr kiviszi az orvost oda, a beteghez, ahol ellátásra van szükség; vagy a beteg be tud menni az ügyeletre, ezt, ugye, este 10-ig megteheti; vagy mentőt kell hívni, mert annyira súlyos a helyzet; vagy nem súlyos a helyzet, és hogyha másnap reggel elmegy a háziorvoshoz, akkor az is elegendő az illetőnek.

Ez egy jól működő rendszer, tisztelt képviselő úr, önök mégis támadják. Semmilyen konkrét példát nem tudott felhozni ön sem, hogy az elmúlt hetekben, mióta ez Hajdú-Bihar vármegyében működik, azóta ezzel mi gondjuk van. Én látom, hogy itt egy politikai nyomásgyakorlásról van szó, és hiába vannak korábbi megállapodások akár az Orvosi Kamarával, akár másokkal, hirtelen az Orvosi Kamarának a véleménye is megváltozik, és ahogy ők fogalmaztak a hétvégi közleményükben, ők csak nyomásgyakorlásra használják azt, hogy a háziorvosokat igyekeznek távol tartani ettől az új ügyeleti rendszertől.

A háziorvosok eddig is ügyeltek, ezután is ügyelnek; eddig kevesebb pénzért ügyeltek, most több pénzért tudnak ügyelni; eddig nekik kellett a telefonálást vagy a térképet, sok minden mást kezelni, ezt most az Országos Mentőszolgálat a lehető legjobb színvonalon, rögzített telefonvonalon, amely intelligensen igyekszik fel is ismerni a hívónak a helyszínét (Zaj.  Az elnök csenget.), hogyha vonalas telefonszámról hív, így igyekszik segíteni.

Tisztelt Képviselő Úr! (Zaj.  Az elnök csenget.) Ön politikai támadást intézett, mert szakmai kifogásokat egyet sem tudott mondani. (Taps és közbeszólás a kormánypártok soraiból: Úgy van!  Arató Gergely közbeszól.  Mozgás.)

(Dr. Szűcs Lajost a jegyzői székben dr. Vinnai Győző váltja fel.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage