HOLLIK ISTVÁN (KDNP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Kezdjük a legfontosabbal: Magyarországon a környezetvédelmi és biztonsági szabályok szigorúak. Jórészt egyébként európai uniós szabályok, de vannak olyan magyar környezetvédelmi szabályok, amelyek szigorúbbak, mint az európai uniós. (Dr. Apáti István: …Gödön.) Tehát bármilyen beruházás jön létre Magyarországon, ezeket a szabályokat be kell tartani. Látható, hogy önöket ez nem nagyon hatja meg (Varga Zoltán: Nem.), és éppen ezért nem a valóságról beszélnek.

Ahogy azt is látom, hogy úgy tesznek, mintha lenne a világon és Európában egy vita arról, hogy a jövő ipara hogyan fog kinézni, és mintha még lenne egy vita arról, hogy a jövő iparában az elektromobilitás szerepelni foge vagy sem. De, tisztelt képviselőtársaim, ez a vita, ha volt is, már lezárult, nem tudom, önöknek feltűnt-e. És igen, nagyon úgy néz ki, hogy a világon, de Európában egészen biztosan létrejött egy karbonsemlegességi konszenzus. Azt mondtuk, el kell érni azt, hogy Európa karbonsemlegessé váljon. És ebben a mobilitásnak az elektromobilitássá való átállítása az egyik legfontosabb pillér lesz. Tehát ez a vita lezárult.

Az a következő rossz hírem az önök számára, hogy az elektromobilitást és az akkumulátorgyártást nem lehet kettészedni. Ha elektromobilitást akarunk, elektromos hajtású autókat akarunk, akkor akarnunk kell az akkumulátorgyártást is, tekintettel arra, hogy az elektromos járművek értékének 30-40 százalékát az akkumulátorok teszik ki. Tehát megállapíthatjuk, ha elektromobilitást akarunk, akkor akkumulátorgyártást is akarnunk kell.

Ez a vita tehát Európában eldőlt, ahogy itt már többen utaltak rá. Ugye, az Európai Parlament elfogadta azt, hogy 2035-től már nem lehet az Unió területén újonnan gyártott, belső égésű motorral hajtott személygépjárművet és kisteherautót értékesíteni. És ezt az uniós szabályt kik szavazták meg? Gyöngyösi Márton, Jobbik; Cseh Katalin, Momentum; Ara-Kovács Attila, DK; Dobrev Klára, DK; Rónai Sándor, DK; Ujhelyi István, MSZP. (Varga Zoltán: De oda volt írva, hogy Debrecenben épül fel?) Tisztelt Képviselő Úr!

Még egyszer elmondom. Amikor önök az elektromobilitásra mondanak igent, akkor az akkumulátorgyártásra is igent mondanak. Úgy, ahogy tette ezt Frans Timmermans is. Frans Timmermans, az önök európai szövetségese egyértelműen elmondta, hogy Európában tömegesen akkumulátorokat kell gyártanunk. Azt is állította, hogy először is az európai munkavállalókat, akiknek most nincs munkája, azokat kell átképezni, akár, mondja Timmermans úr, 50 és 55 év felettieket is, mert ma már, szemben az egykori szénbányák bezárásának időszakával, megvan a lehetőség arra, hogy ezeket az embereket az iparágban lehessen tartani.

És számtalan példát hoztak már képviselőtársaim arra, hogy zöldpolitikusok Németországtól Svédországig hogyan üdvözlik az akkumulátorgyártást, mint a karbonsemlegességhez vezető út nagyon fontos állomásait. Én még eggyel színesítem ezt a kavalkádot: Steffi Lemke szövetségi környezetvédelmi miniszter azt mondja, hogy az akkumulátorok a sikeres energetikai átállás központi elemei, enélkül nem képzelhető el, az elektromos autók, az elektromos készülékek vagy napelemek otthonában tárolják az energiát. Tehát ez a vita lezárult, és teljesen egyértelmű, hogy Európa ebbe az irányba halad.

De az is látszik, erről is őszintén kell beszélnünk, hogy itt van egy nagy verseny. És igen, ebbe a versenybe az Európai Unió relatíve későn kapcsolódott be, hiszen láthatjuk, a világ akkumulátorgyártásának döntő többsége egyébként Kínában van. De ennek ellenére Magyarország piaci pozíciója igen kedvező. És ráadásul Magyarországon rengeteg olyan fejlesztés van folyamatban, ami előnyös az efféle befektetéseknek: itt van jelentős számú autógyár, a ZalaZONE tesztpálya és számos kutató-fejlesztő cég, amely kedvező környezetet teremt az akkumulátorgyártásnak.

Az, hogy az itt gyártó autómárkák közvetlenül kaphatják az akkumulátort, az ráadásul nagyon környezetkímélő, mert ha jól értem önöket, önök akarnak elektromobilitást, de nem akarnak akkumulátorgyártást. Na most, az a helyzet, hogy idehozni az akkumulátort Kínából vagy Indiából, az alkatrészt tankerhajókon, és beszereltetni majd a Debrecenben gyártott elektromos BMW-kbe, aze a környezetszennyezőbb vagy az, hogy átfuvarozzák őket a debreceni iparterületen egyik helyről a másikra. (Varga Zoltán: Ezt, ugye, most nem mondod komolyan?)

Ráadásul, tisztelt képviselőtársaim, a magyar szabályozás, ahogy ezt már említettem, de még egyszer ki kell hangsúlyozni, szigorúbb, mint a német. A debreceni akkumulátorgyár tehát csak úgy épülhet fel, hogy minden ilyen normának teljes mértékben eleget tesz.

Arról is beszéltünk, de fontos még egyszer leszögezni, hogy az akkumulátorgyár 70 százalékban úgynevezett szürkevizet használ fel. Tehát ez a debreceniek által már elhasznált víz.

(0.20)

Az a helyzet, hogy azért mondtam el mindezt, mert az a verseny, amiről beszéltem, ma is zajlik, ez éles. Többen, államtitkár úr is említette, hogy Románia, Szlovákia, tehát a környező országok is szeretnének ebbe a versenybe benevezni, és szeretnének jobb pozíciókat elérni. Tehát valóban vannak olyan szereplők, vannak olyan országok, vannak olyan nagyvállalatok, amelyek ellenérdekeltek abban, hogy Magyarország ilyen jó pozíciókat tud kiépíteni, ezért nem lehet kizárnunk azt az eshetőséget sem, hogy akik itt ma mindenfajta konkrét, validált adat nélkül az akkumulátorgyár ellen beszélnek, azok ezt megbízásból teszik, azok megbízásából, akik ellenérdekeltek abban, hogy Magyarország az akkumulátorgyártás terén ilyen erős pozíciókat építsen ki.

Ha megengedik, akkor fölhoznék még egy szempontot. Hogyha azt mondjuk, hogy az elektrifikáció lesz a jövő, tehát nemcsak az elektromobilitás a közlekedés területén, hanem egyébként a jelenlegi energiaválság, amelyben ma élünk, az is abba az irányba fogja tolni a lakosságot, hogy a lakossági energiafelhasználás is inkább az elektromos áram irányába fog menni, akkor még inkább igaz az az állítás, hogy akkumulátor nélkül a jövőben nem tudunk létezni. A gazdaság nem fog tudni működni, nemcsak azért, mert a telefonjainkban az van, hanem azért, mert ma, amikor ma valaki napelemes rendszert épít be a házába, oda is tennie kell akkumulátort.

Tulajdonképpen a modern gazdaságok nem tudnak működni akkumulátorok nélkül. És hogyha ez így van, márpedig így van, akkor ez egy szuverenitási kérdés, hogy egy ország képese előállítani a saját gazdasága számára szükséges akkumulátort, vagy sem. Ha igen, ha ebben jó pozíciókat építünk ki, akkor ebben a tekintetben tényleg a saját lábunkon tudunk állni. Ha nem, akkor ebben a helyzetben, ebben a kritikus infrastruktúrában, tekintsünk erre inkább így, ki leszünk szolgáltatva. Tehát ez egy szuverenitási kérdés is.

Amiben egyébként érdemes meghallgatni a türingiaiakat, hiszen ott épült már egy ugyanolyan gyár, mint ami fog Debrecenben, volt kint múlt héten egy stáb, és ez a stáb több ott élővel is interjút készített, ebből szemezgetnék a baloldali képviselőtársaimnak. Azt mondja az egyik járókelő: „Arnstadtnak ez nagyon jó, mert az akkumulátorgyár által rengeteg új munkahely jön létre, emellett a város is sokat fejlődhet.” Azt mondja egy másik járókelő: „Azt gondolom, hogy ez a gyár egyáltalán nem környezetszennyező, ettől nem tartok.” Egy másik járókelő azt mondja: „Muszáj megvédeni a környezetet a szennyeződésektől, a károsanyag-kibocsátástól, ezért nagyszerű, hogy ez a gyár környezetbarát technológiával épült, és lehetőséget ad az új tapasztalatok és korszerű tapasztalatok megismerésére.” Ezek az ottani járókelők és az ott élők tapasztalata úgy, hogy az a gyár már működik. (Varga Zoltán: Egy hónapja!) Tehát a gyakorlatban megtapasztalhatták azt, hogy milyen annak a gyárnak a működése.

Röviden, még egyszer: van egy világszintű tendencia, hogy hogyan épül ki a jövő ipara, ebben az akkumulátorgyártás rendkívül fontos helyet foglal el, ezért érdemes abba a versenybe benevezni, amely a jövő technológiájának és a jövő iparának a kiépítéséről szól. Viszont nagyon határozottan mi azt képviseljük, és ez az elvárásunk egyébként minden magyar hatósággal szemben, hogy a lehető legszigorúbb környezetvédelmi szabályokat tartsák be. Azt gondolom, hogy ha ez így lesz, az meg tudja nyugtatni mindazokat, akiknek egyébként jogos félelmük van ezekkel az új beruházásokkal kapcsolatban, hiszen eddig ilyet még nem láttak.

Tehát én azt javaslom, hogy ne szalasszuk el ezt az előttünk álló lehetőséget, ne hallgassunk azokra a külföldről finanszírozott pártokra, amelyek külföldön egyébként igent mondanak az akkumulátorfejlesztésre, belföldön viszont érdekes módon nemet akarnak mondani rá. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage