BAKOS BERNADETT (LMP): Köszönöm a szót. Általában nem szoktam belemenni árnyékbokszolásba, de azért ma elhangzottak itt olyan súlyos, szakmaiatlan állítások, amelyeket nem annyira lehet reakció nélkül hagyni. Az egyik kedvencem volt, amikor azt kérték számon, hogy az elektromos autók mellett szólaltunk fel, és ezek az akkumulátorgyárakat jelentik szó szerinti idézetben, tehát mi össze vagyunk zavarodva. Most az az igazság, hogy szerintem nem mi vagyunk itt összezavarodva, és egészen érthetetlen, hogy energiaügyekért felelős államtitkár hogy nem lát alapvető összefüggéseket. Soha nem szólaltunk fel amellett, hogy Magyarországon minden településre lassan építsenek akkumulátorgyárakat, és soha nem állítottuk azt sem, hogy az elektromos autók megoldják a klímaválságot és egyébként minden problémánkat, merthogy nem így történik.

A klímaváltozást úgy nem fogjuk megoldani, hogy az elkövetkező tíz évben, mondjuk, több autót gyártunk, mint az elmúlt tíz évben, csak éppen elektromosat. Úgy fogjuk megoldani, hogyha átalakítjuk a mobilitásunkat, és ennek szerves része kell hogy legyen az autózás részarányának a csökkentése és a közösségi közlekedés részarányának növelése, valamint a mobilitási kényszerek csökkentése. Őszintén érdekelne, hogy abból, hogy szükség van mobilitásra, elektromobilitásra, hogyan következik az, hogy tényleg mindenhová akkumulátorgyárakat kell építeni. (Nacsa Lőrinc: Ezt mondtátok!) Ilyet biztos nem mondtunk.

Önök azzal hencegtek, hogy Magyarország jelenleg a világ negyedik legnagyobb akkumulátorgyártója, és az akkumulátor elsődleges exportcikk lett, és most ezt növelnék tovább. Itt is a mérték és a lépték a kérdés. De ha még el is fogadnánk azt, hogy az a megoldás, hogy minden autót le kell cserélni elektromosra, a képlet akkor sem jön ki, merthogy ezek az akkumulátorok valóban exportra készülnek, ahogy önök is hangsúlyozták, tehát ezek a német és a francia autókba fognak kerülni.

Nem azért van rá szükség, ahogy Hollik István mondta, hogy mi a saját igényünket ki tudjuk szolgálni, ezek nem magyar gyárak lesznek, hanem külföldi gyárak, külföldre termelnek akkumulátorokat. Tehát azért kell vízzabáló gyárakat telepíteni az elsivatagosodó Alföldre, merthogy a francia és a német elektromos autókba jusson. Tehát a centrumországoknak jusson az elektromos autózással járó kényelem, nekünk pedig jutnak a negatív externáliák, ahogy arra is utaltak többször, hogy a technológiai versenyben szeretnének részt venni. Csakhogy önök az elektromobilitás terén is, ahogy az autógyárak terén is, kizárólag a szennyező és alacsony bérezésű gyártást hozták hazánkba, és a magas hozzáadott értékű kutatás-fejlesztést egyáltalán nem. Tehát milyen technológiai versenyben tudunk úgy részt venni, hogy lehetőségünk sincs saját innovációra, és gyakorlatilag a kiszolgáltatott végei vagyunk ennek az egész folyamatnak?

Ha már elég viccesen, de az EU direktíváira hivatkoznak, mi talán az egyetlen olyan párt vagyunk, akik nyíltan vállalják azt az ellenzéki oldalon, hogy kritikusak az Unióval szemben, és ez az egész kérdés jó példa arra, hogy miért is. Ebben a kérdésben ugyanis egy oldalon áll a német ipar, az Unió vezetése, a magyar kormány, és a másik oldalon pedig a magyar emberek, a debreceni a győri, a komáromi lakosság áll. Az Unió ugyanúgy az autógyárak érdekeit képviseli, mint a magyar kormány. Ez a politika nem a mi túlélésünkről szól, hanem az autógyárakéról. Ez nem a mi egészséges életünkről szól, hanem az ő profitjukról. Nincs rendes vasútfejlesztési program az egész EU-ban, egyébként Magyarországon sem, és még csak összehangolt menetrend sincs, mégis a legfőbb dolguknak azt érzik, hogy teljes mellszélességgel támogassák az Audi és a Volkswagen zöldrefestési kísérleteit.

A klímaváltozás, az energiaválság valóban egy új típusú versenyt hoz a világba, de mind az Unió, mind a magyar kormány még mindig az ellenkező irányba fut, és nem pontosan értjük, hogy a jelenlegi helyzetben hogy akarja az Unió energiaintenzív iparágakra alapozva visszaszerezni a vezető szerepét, amikor most derült ki, hogy pontosan ez teszi végletesen kiszolgáltatottá.

Nagyon szeretnek külföldi érdekekre hivatkozni, de azért megjegyezném, hogy aki itt, ebben a vitában külföldi cégek érdekeit képviselte, azok nem mi vagyunk. Köszönöm a figyelmüket. (Taps az LMP soraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage