DR. KOVÁCS JÓZSEF (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Képviselőtársaim! Olyan sok mindenről esett már itt szó, hogy ha megengedik, én az előterjesztés eredeti tartalmához térnék vissza valamelyest, mert igazság szerint a szálaknak egyikét-másikát elveszítettem itt a hozzászólások kapcsán. (Dr. Takács Péter a távozóban lévő Szabó Timea felé: Elmegy?)

De mégis arról van szó ennek a napirendnek a keretében, hogy az egészségügy átalakításának rendszerével kapcsolatosan a háziorvosi ügyeleti rendszer átadása a témája a mai előterjesztésnek. Ennek pedig az a lényege, hogy ez az egész egészségügyi rendszer átalakításának egy, de nagyon fontos része, és ezzel kapcsolatosan, miután ezek az egyeztetések megtörténtek, illetve az anyag elkészült, az Orvosi Kamarán kívül nagyon sokan megkapták még ezt az anyagot. A Magyar Orvosi Kamarán kívül megkapta a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara, a Gyógyszerészi Kamara, a Magyar Rezidens Szövetség, a Kórházszövetség és a Magyarországi Munkavállalók Szociális és Egészségügyi Ágazatban Dolgozók Demokratikus Szakszervezete egyaránt. Tehát mindenki reagálhatott erre a kérdésre, reagáltak is, ahogy Szabó Timea említette. Ezeket az álláspontokat és véleményeket a tárcával egyeztették, és a tárca azokat a támogatható javaslatokat, amelyeket arra alkalmasnak tartott, beépítette az Országgyűlés elé beterjesztett javaslatba.

Ezt követően a Magyar Orvosi Kamara egy kitüntetett lehetőséghez jutott véleményem szerint, mert a kamara elnöke, miniszter úr és államtitkár úr hármasban erről az anyagról egyeztetett, megbeszélték, majd ezt követően itt egy mondatban: az ügyeleti rendszer átalakításával, szükségességével a Magyar Orvosi Kamara vezetője révén egyetértett és azokat az ellátásszervezési szempontokat jóváhagyta az egyeztetés folyamán. Ezt követően nem állt meg egyébként az egyeztetés, mert az előbb említettek a Magyar Orvosi Kamara háziorvosi munkacsoportjával is egyeztettek külön a rendszer átalakításával kapcsolatban, és olyan megállapodás született, amelynek keretében azt a véleményt fogalmazták meg, hogy mindkettőjüknek megfelel az ügyeleti átalakításnak ez a tervezett rendszere.

Ezt követően néhány nappal a Magyar Orvosi Kamara egy kiáltványt fogalmazott meg. Ennek a kiáltványnak számomra kicsit pejoratív értelmezése van, nem tudom, hogy mit jelent a kiáltvány, de ez azt jelentette, hogy a háziorvosok ne írják alá ezeket a dokumentumokat. Ez pedig rendkívül veszélyes, mert ha nem írják alá a dokumentumokat…  visszautalok itt a Kovács Sándor képviselőtársam által elmondottakra. A 2006-os átalakítás kapcsán én egy megyei kórháznak voltam éppen a főigazgatója, és amennyiben az SZDSZ egészségpolitikája kapcsán megfogalmazott átalakítást nem írtuk volna alá  a kamara egyébként egyáltalán nem vett ebben részt , akkor megállt volna az egészségügy működése, és nem tudtuk volna ellátni a betegeket. Természetes, hogy aláírtuk a tulajdonossal egyetértésben, és megpróbáltunk mindent aszerint tenni, ahogy a legjobb tudásunk szerint ez elfogadható volt. Ez az én esetemben 250 munkatárs elbocsátását jelentette, akiket a mai napig sem sikerült egyébként az ellátórendszerben visszapótolni.

Itt nagyon sokszor esett szó arról, hogy a Belügyminisztérium felügyelete alá került most az egészségügyi ellátás rendszere. Valóban sokféle próbálkozás volt már az egészségügy átalakításával kapcsolatban, de véleményem szerint nem az a lényeges, hogy melyik minisztérium látja el az egészségügyi ellátás felügyeletét, hanem az, hogy milyen tartalommal van megtöltve az a munka és az az anyag, ami ide, a parlament asztalára kerül.

(12.20)

Az ügyeleti rendszerre visszatérve mindenki részéről elhangzott már  DK, MSZP, minden oldalról , hogy a háziorvosok átlagéletkora nagyon magas, magas, az ellátási rendszer akadozik, adott esetben nem működik, így az államtitkárságnak, a minisztériumnak kényszere is volt, és javaslata abban a tekintetben, hogy ezt az ügyeleti rendszert át kell alakítani.

Egyébként a Magyar Orvosi Kamara elnöke, a jelenlegi elnök korábban, jóval korábban, több évvel ezelőtt egyetértett azzal, hogy ezt az átalakítást el kell végezni, és nincs más megoldás, mint az, hogy a mentőszolgálatot valamilyen formában be kell vonni ebbe az alapellátási ügyeleti rendszerbe, mert a jelenlegi idős átlagéletkorral bíró háziorvosi rendszer az alapfeladatokat is nagyon nehezen tudja ellátni, de maga az ügyeleti rendszer ellátása pedig ebben a jelenlegi összetételben egyszerűen lehetetlen. Ezért született az a javaslat, hogy valóban legyen délután 4 órától 10 óráig egy ilyen járási központokban lévő ügyeleti ellátási időszak az elvégzett munka után, amiből egyébként kettő  kettő!  ilyen ügyeletre lehet valakit javasolni, felkérni, adott esetben megfelelő eljárással ezt lehetőleg érvényesíteni, de azt is tudom, hogy a tárcának elég komoly elképzelései vannak arra, hogy amennyiben mód és lehetőség van rá, az idősebb kollégákat megpróbálják tehermentesíteni még ezen feladat alól is, hogy az alapfeladataikat tudják jól ellátni.

Az Orvosi Kamara tehát ezt követően, amint említettem, megfogalmazta a kiáltványát, és a végén, mindennek a végén összehívta a kamarai küldöttgyűlést. A kamarai küldöttgyűlésen, mint ahogy Komáromi képviselő úr mondta, ő is részt vett, illetve Gógl miniszter úr, akik tagjai ennek a grémiumnak, és ezt követően én magam is beszéltem néhány résztvevővel, aki ott volt…  most hogy milyen százalékban? Én nem mértem százalékokat, de a küldöttek közül nagyon sokan teljesen értetlenül álltak a kérdés előtt, hogy tulajdonképpen miért is hívták össze őket, mi volt ennek a lényege. Mert egy ilyen testületnek az összetétele, az egésznek az összetétele nyilvánvalóan az állásfoglalásnak vagy a szavazásnak a végeredményét is jelentősen befolyásolja vagy befolyásolhatja. Ennek megfelelően az előterjesztést követően azt az állásfoglalást fogalmazták meg, hogy a háziorvos-kollégák ne írják alá az új munkaszerződést.

Elhangzott Komáromi képviselő úr részéről, hogy igen, de a régi rendszerben, abban tovább végezhetik a munkájukat, abban a rendszerben, ami ebben a pillanatban istenigazából nem működőképes  mindannyian tudjuk azt, hogy nem az , illetve működik, de nagyon-nagyon nehezen.

Az is egyértelmű volt ebben az előterjesztésben, hogy a háziorvosi kártyaszámot  mindenki tudja, hogy miről beszélek  egy bizonyos szám alatt, egy bizonyos kártyaszám alatt működtetni  de még ebben is lehet felmentést adni  nemhogy nem gazdaságos, egyszerűen nem történik megfelelő munkavégzés ahhoz képest, hogyha valakinek 300 kártyája van vagy 2300, nyilvánvaló, és ugyanazt kapja elvileg az ellátásban, illetve inkább azt mondom, hogy a fizetésében. (Dr. Komáromi Zoltán: Ez tévedés! Ez tévedés!) Mert egy dolgot figyelembe kell venni, hogy a kormányzat és a kormány az orvosok béremelésével kapcsolatban a közelmúltban egy olyanfajta bérfejlesztést hajtott végre, és minden elemét betartotta ennek a bérfejlesztésnek, ez év január 1-jével is egyébként… Tudom, hogy Komáromi képviselő úr mire mondta, magasabb kártyaszám magasabb bevételt jelent, ez nyilvánvaló, de a működése ilyen hiány esetében a nagyon alacsony kártyaszámnak nem reális egyébként. Ezért kell bizonyos körzethatárokat a lehetőségekhez képest módosítani.

Amennyiben tehát arra kérjük kiáltványban, ebben, bármiben a munkatársakat, hogy ne fogadják el a szerződést, akkor egy olyan munkának a nem teljesítésére presszionáljuk vagy kérjük fel őket, amelyben meg kell tagadniuk az orvosi esküjüket, nem látják el a feladatukat, tehát ez nem egy reális kérés a kamara részéről.

Továbbmegyek: van egy olyan része is ennek a kérdésnek  a gyermekellátás részéről fogalmazódott meg ilyen , hogy néhány jóérzésű háziorvos-kolléga azt tette, hogy nem írta alá ezt a szerződést, de úgymond kötött egy önkéntes segítői, külön jövedelem nélküli szerződést, vagy megállapodást írt alá, amelynek keretében ő a kamarának sem akart véteni, de az ellátást is akarta folytatni. A kamara ezen kérdéseknek is utánanyúlt.

Véleményem szerint a kamara itt nagyon komolyan összetévesztette a saját működését a szakszervezetnek a működésével, azért, mert egyébként a munka megtagadása és az egészségügyi ellátás nem biztosítása alkotmányos jog, a szakszervezetnek a tevékenységébe pedig a sztrájkjog fér bele, ami viszont alkotmányos jog. Tehát akkor olyan irányba kell terelni az elégedetleneket, hogy ezt próbálják érvényesíteni.

Én úgy gondolom, hogy ebben az esetben, miután a kamara súlyosan megszegte azokat a szabályokat, amelyekért az őt megalakítók létrehozták, ennek megfelelően nem maradt más módszer, mint egy olyanfajta megoldás, amelyben az önkéntes tagság kötelező megszüntetésével lehetőséget biztosítunk, maradhat valaki kamarai tag is, fizetheti tovább a kamarai tagdíjat, és önként is elláthatja a feladatát.

Én teljesen egyet tudok érteni a Mi Hazánk Mozgalom véleményével a tekintetben, hogy a kötelező tagság és a kötelező tagság kötelező díjfizetése erősen megkérdőjelezhető. Egyébként a mai újságban megjelent, hogy a Gyógyszerészi Kamara is bontogatja a szárnyait ennek kapcsán, ami itt elhangzott; elhangzott, hogy az ápolásszakmai kamarában is vannak vélemények. Lehet, hogy ez valóban elindít egy újfajta gondolkozást az emberek részéről, de ezt a lehetőséget mindenképpen biztosítani kell. (Szabadi István felé fordulva:) És éppen a képviselő úr, aki most bejött a terembe, ő mondta, hogy az önálló tagság elfogadható, a kötelező és fizetéses tagság pedig erősen megkérdőjelezhető kivétel nélkül minden…  mondjuk, itt az egészségügyi köztestületi kamarákról beszélünk.

Ennek megfelelően tehát én úgy gondolom, hogy ez az előterjesztés mindenképpen támogatható, és ez megoldást jelent most, és reméljük, hogy az átalakítás további stádiumaiban is. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage