DR. TAKÁCS PÉTER belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök asszony. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Nagyon röviden reagálnék a tényszerű és kevésbé tényszerű felvetésekre. Mindenesetre a jelen lévő ellenzéki képviselőknek szeretném megköszönni, hogy megvárják a választ, ellentétben a baloldal többi képviselőjével, aki bedobál néhány, egyébként nem igaz számadatot, utána pedig elszalad.

Egyik divat ez a várólistázás, 700 napokról, három évről beszélnek és figyelmembe ajánlják a NEAK honlapját. Felmentem a NEAK honlapjára, és megnéztem, hogy csípőprotézis esetében az átlagos várakozási idő 131 nap, a medián egyébként 40, Dél-Dunántúlon 122 nap, Harangozó képviselő úrnál. A jelentős, kiterjesztett gerincműtéteknél Szabó Timea állításával szemben, aki három évről beszélt, a valóság 70 nap. Hetven nap! Általában is a tervezett várakozási idő és a valós műtőasztalra kerülési idő között az arány 5:1. Csak a tényszerűség kedvéért mondom el. Nyilván nem érdekli a válasz, mert már nincs itt.

A zárszónak a lényegi részére rátérve: bármennyire is igyekszik összemosni az ellenzék és az Orvosi Kamara vezetése, ahogy Kanász-Nagy Máté képviselő úr elmondta, nekünk nem az orvostársadalommal van konfliktusunk, ehhez azóta is tartom magam, hanem a tudatos és tendenciózus csúsztatásokkal operáló, ha nem is 360, de 180 fokos irányváltásokat gyakran alkalmazó orvosi kamarai vezetőséggel van konfliktusunk.

A MOK javaslatait, amelyek az egészségügy átalakítására vonatkoznak, ismertettem. Még egy apró adalékot mondanék el. A küldöttgyűlés után belügyminiszter úr kérte az Orvosi Kamara elnökét, aki egyébként az egyik titkárt is hozta magával, hogy jöjjön be, és tételesen menjenek végig a kamara 2020-as és 2022 májusában tett javaslatain. Végigmentek tételesen. Ezt javasolta a kamara? Igen, ezt javasolta. Bekerült a törvénybe? Igen, bekerült a törvénybe. Része a csomagnak, amit a kamara az alapellátásra javasolt? Igen. Része a csomagnak, amit az ügyelettel kapcsolatban javasolt? Igen.

Itt egy apró megjegyzést teszek. Elhangzott, hogy 2016-17-ben Kincses elnök úr szinte ugyanazt írta le, amit én most a Hajdú-Bihar megyei pilottal bevezettem, és amit szeretnék országosan kiterjeszteni. Egy apró különbség van. Ő egy kétezer forintos kis ügyeleti díjat a betegre ráterhelt volna. Úgy látszik, hogy a vizitdíj bűvköréből nem tud elszabadulni.

Tehát ezen az egyeztetésen végigmentek pontról pontra a kamara javaslatain, majd miután minden egyes javaslatról megállapították, hogy alapvetően a kamara 2020 májusában tett javaslatainak a leképezése, megkérdezte a miniszter úr, hogy akkor mi a probléma. Az volt a válasz, hogy egyesével ugyan minden javaslat rendben van, de kérem szépen, az összkép, a big picture.

(13.20)

Nem tudom, ismerőse valahonnan a szöveg. Hasonlót hallunk a jogállamiság tekintetében. Egyesével minden rendben van, de hát, ugye, az összkép.

Arra kérem ennek megfelelően a hozzászólókat és egyben az orvoskollégákat is, hogy mindig a tényekre alapozva próbálják meg a helyzetet megítélni, és az elmúlt négy év és a májustól eltelt időszak, az elmúlt kilenc hónap tényeit vegyék figyelembe. Talán, azt kell hogy mondjam, valamit jól csinálunk, ha megnézem azt  a legfrissebb fluktuációs adatok vannak a kezemben , hogy a tavalyi évhez képest 1414-gyel több orvos dolgozik az állami ellátórendszerben  tavalyhoz képest 1414-gyel több dolgozik az állami ellátórendszerben!  és 1758-cal több szakdolgozó. Tehát amikor a tényekre alapozva a kollégák döntést hoznak és a lábukkal szavaznak, akkor azt kell hogy mondjam, hogy az a mi munkánkat igenis pozitív színben tünteti fel, és akkor ez egyben válasz is Kanász-Nagy Máté képviselő úr kérdésére, így lesz több orvos. Így lesz több orvos és szakdolgozó, hogy jó, nekik kedvező kormányzati intézkedéseket kellett hozni, ami egyébként meg is történt.

Az orvoselvándorlás egyébként pont, megjegyzem, hogy a 2008-tól ’11-ig tartó időszakban volt a legmagasabb. Akkor évente 1100 orvos kérte ki a külföldi munkavállaláshoz szükséges igazolását, és az 1100 orvosból 980 a következő évben nem írt receptet Magyarországon. Magyarul, körülbelül ezer orvos hagyta el a magyar ellátórendszert a Gyurcsány-kormány és a szocialista kormányok tevékenységének köszönhetően.

Ezzel szemben most a helyzet a következő. Évente 300-400 engedélykikérés történik, és ennek háromnegyede, magyarul 300 orvos ír receptet a következő évben Magyarországon. Száz orvos dönt úgy, hogy külföldön vállal munkát, szemben az önök kormányzása idején lévő ezerrel. Tehát a tizedelés, Komáromi képviselő úrnak mondom, vagy nem tudom, ki vádolt minket tizedeléssel, az országot elhagyó orvosok idejében  lehet, hogy nem a képviselő úr, lehet, hogy a képviselőtársa , tehát itt tessék keresni a tizedelést. Tizedannyi orvos megy külföldre, mint az önök kormányzása idején ment, és szerintem ez egy nagyon nagy eredmény. Úgyhogy arra kérem a kollégákat, hogy a tényekre alapozva döntsenek a saját sorsukról.

Szeretném még arra felhívni a figyelmet, hogy a kamara állításaival szemben az alapellátás megújítása számos olyan elemet tartalmaz, ami nemhogy ellehetetlenítené, hanem segíti a praxisok működését. Próbáljuk újra vonzóvá tenni az alapellátást.

A kamara javaslatára került sor az indikátorrendszer kiterjesztésére, amit most persze tagadnak. A program része az, hogy átalakítjuk a rezidensösztöndíj-programot, méghozzá úgy, hogy a valódi hiányszakmákat  és ilyenek az alapellátási szakmák is  tegyük vonzóvá, sőt tervezzük egy olyan orientációs jellegű ösztöndíj bevezetését is, amivel már az ötöd-hatodéves hallgatókat célozzuk, hogy vonzóbbá tegyük a háziorvosi pályát. Ezekről az elképzelésekről a kamara tud, csak éppen erről a tagságot nem tájékoztatja.

Úgyhogy azt szeretném kérni a tisztelt képviselő asszonyoktól és uraktól, hogy ezeket a tényeket mérlegelve hozzák meg a szavazáson a döntésüket, és arra kérem a tisztelt Házat, hogy támogassák a törvényjavaslat elfogadását. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage