BAKOS BERNADETT (LMP): Köszönöm a szót. Tisztelt Államtitkár Úr! Az LMP lassan egy éve javasolja a klímabérlet bevezetését. Ez egy olcsó, havonta 5 ezer forintba kerülő tömegközlekedési bérlet, ami országosan az összes tömegközlekedési járatra érvényes lenne a Volánbusztól kezdve a MÁV-on keresztül a helyi közösségi közlekedésig.

A klímabérlet anyagi segítséget jelent az embereknek és segíti a zöldcélokat, hiszen az egyszerű és olcsó bérlet hatására sokan válthatnak autóról közösségi közlekedésre. Javaslatunk mintája a német kilenceurós bérlet, ami  Palkovics László szavaival élve  hatalmas siker volt. A német klímabérlet valóban eredményes intézkedés, három hónap alatt 1,8 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást takarított meg. Ha Magyarországon egész évre bevezetnénk a klímabérletet, akkor 0,8 millió tonnával, vagyis 2 százalékkal csökkenne az ország szén-dioxid-kibocsátása.

Ennek ellenére hosszú hónapokig a kormány csak vizsgálta a klímabérlet bevezetését, bár ennek eredményéről nem közöltek semmit. Majd a benzinársapkát hozták fel kifogásnak, elismerve, hogy önöknek nem számítanak a szegénység vagy a tudatos zöldéletmód miatt autó nélkül élők. Orbán Viktor évértékelő beszédében végre bejelentette, hogy bevezetik a klímabérlethez hasonló vármegye- és országbérletet. Ezek ugyan messze nem tökéletesek, de el kell ismerni, hogy előrelépést jelentenek az eddigi, kilométer-alapú bérletekhez képest.

Nagy probléma viszont, hogy a bérletek nem érvényesek a helyi tömegközlekedésre, így aki ingázik, annak továbbra is két-három bérletet kell vennie. Tavaly októberben Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár még zónaalapú tarifarendszerről beszélt, vagyis a nyugati jó példák alapján integrált városi, elővárosi bérletekről. Érthetetlen, hogy ezt miért dobták most ki, hacsak nem megint Budapesttel szembeni elkülönülésüket szeretnék mutatni.

Tisztelt Államtitkár Úr! Mikor veszik bele a vármegye- és országbérletbe a városi közlekedést is? Válaszát előre is köszönöm.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage