DR. SZTÁRAY PÉTER ANDRÁS külgazdasági és külügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Azzal kezdeném, hogy az elektromobilitás és az akkumulátorgyárak új jelenségként, egy új technológiaként jelentek meg, így aztán természetesen érthető, hogy az embereknek vannak kérdéseik, akár félelemeik is ezzel kapcsolatban. Ezeket a kérdéseket és félelmeket meg kell hallgatni és azokkal kapcsolatban válaszokat kell adni; helyes és megnyugtató válaszokat.

A magyar kormány álláspontja és elvárása határozott: a beruházások minden esetben a legszigorúbb környezetvédelmi normákat betartva valósulhatnak meg. Minden beruházó irányába határozott elvárásunk volt eddig is és a jövőben is az lesz, hogy a vonatkozó környezetvédelmi és egyéb szabályokat be kell tartani.

Az is tény, hogy Magyarországon több százezer család megélhetését adja az autóipar. A kormány számára fontos szempont, hogy a családoknak legyen munkahelye, rendszeres bevétele, és ebben az autóiparnak kulcsszerepe van. Több százezer család megélhetése függ az autóipartól, és ez a több százezer család akkor tudja megtartani a munkahelyét és a rendszeres bevételét, illetőleg a gazdasági növekedést akkor tudjuk folytatni, ha az itt lévő nyugati autóipari cégekhez  a jövő kihívásait és feladatait megértve  az akkumulátorgyárak is idetelepülnek.

Ugyan az autógyártó cégek nyugatiak, azonban a tíz legnagyobb akkumulátorgyártó cég a világban keleti, ezek közül hét kínai és három dél-koreai. Ezekért az akkumulátorgyárakért óriási verseny folyik. Az Egyesült Államokban 40 ilyen akkumulátorgyár létrehozását tervezik. Németországban 14 ilyen gyár megépítését tervezik. A Debrecenben megvalósuló kínai CATL gyár már működik Türingiában, és hozzáteszem, az ottani baloldali zöldek lelkesednek emellett. Franciaországban a Renault egy kínai-japán konzorciummal működik együtt.

Az utóbbi években a világgazdaság kétszer is a feje tetejére állt, így minden bizonytalan; csak egyetlen folyamat zajlik rendíthetetlenül, és ez az elektromos autók térnyerése. Most dől el, hogy hol lesznek az európai zöldipar központjai, és most dől el, hogy hol lesznek a jövő ipari központjai, a jövő autógyárai. Az elektromos autók értékének mintegy 40 százalékát az akkumulátorok adják. Ahol nem lesz akkumulátorgyártás, ott leépül az autóipar, és megszűnnek a munkahelyek. Magyarország ezt nem engedheti meg magának.

A járműipar súlya a hazai össztermékben jelenleg is közel 20 százalék, tehát ez forog kockán. Mi erős autóipart szeretnénk, magas hozzáadott értékű munkahelyeket, és azt, hogy Magyarország élen járjon egy új zöldiparág kiépülésében, figyelembe véve természetesen a természetvédelmi követelményeket. Köszönöm a figyelmüket. Kérem a válaszom elfogadását. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage