RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Asszony! Tisztelt Ház! A kormány számára a gyermekek védelme egy olyan kérdés, amelyben semmifajta kompromisszum nem köthető, sem belföldről, sem külföldről nem helyezhető ránk olyan nyomás, amelyre ezt a legfőbb célt, a gyermekek védelmét bármennyire is elengednénk vagy háttérbe szorítanánk. Nyilván minden szülőnek a gyermeke a legfontosabb, amikor iskolába engedi, amikor bármilyen foglalkozásra, órára elengedi, amikor bárhova, bármilyen közösségbe megy, nekünk a gyermekeknek a védelmét, a gyermekeknek a biztonságát szavatolnunk kell.

Fontos ez az iskolákban is, éppen ezért vezettük be 2020. szeptember 1-jétől kezdve az iskolaőröknek az intézményét. Már 571 intézményben vannak iskolaőrök. Emlékezhetünk arra, hogy mind a bevezetéskor rendőrállamoztak itt a baloldalról, mind utána folyamatosan támadták a kormányt, mind a mai napig támadják egyébként a baloldal politikusai az iskolaőrök intézményét vagy sokszor a személyét is. Ehhez képest 385 tankerületi iskolában, 167 szakképzési intézményben, 11 egyházi és 4 egyéb fenntartású intézményben ott vannak az iskolaőrök, és ahova kérik, oda az iskolaőrök mennek és segítenek az iskolában a rend fenntartásában. Mert valóban vannak olyan esetek  és ezért is vezettük be az iskolaőrök intézményét, mert nem lehet ezt a helyzetet tagadni, hogy vannak olyan esetek , amelyek annyira agresszívek, akár nemcsak verbálisan, hanem fizikailag is, amikor a pedagógusok már nem tudnak fellépni. A pedagógusoknak nincs erre kellő kiképzettsége, mert nem azért mentek pedagóguspályára, hogy ilyen helyzeteket kezeljenek, hanem egy iskolaőrre van szükség, aki egy speciális kiképzést kapott, és speciális felhatalmazása, speciális jogosítványai is vannak, hogy akár fizikai erővel is megakadályozza a konfliktust vagy azt, hogy verekedés vagy verés alakuljon ki. Nos, ebben az esetben ő lép közbe minden egyes olyan intézményben, ahova iskolaőrt kérnek, ott ők közbe tudnak avatkozni; ahova nem kérnek iskolaőrt, ott nem tudnak közbeavatkozni, de az nem az iskolaőröknek a hibája.

Fontos ezeknek a helyzeteknek a megelőzése is, ezért növeltük meg az iskolapszichológusoknak a számát. Amikor elkezdtük a kormányzásunkat, akkor kevesebb mint ezer iskolapszichológus volt Magyarországon, 998, most már ennek a duplája, 1922 iskolapszichológus van, pontosan azért, hogy ezekben a helyzetekben, amikor egy iskolában egyre rosszabbá válik a helyzet, megelőző segítséget tudjanak adni az iskolapszichológusok.

Arra törekedtünk tehát az elmúlt években, hogy mind a megelőzésben, ezeknek a helyzeteknek a megelőzésében, mind pedig a konkrét helyzeteknek a megállításában legyenek olyanok  az iskolapszichológusok és az iskolaőrök , akik ott segítséget nyújtanak akár a konfliktushelyzet felszámolásában, akár annak a megelőzésében.

Ami az egyes ügyeket illeti, amelyekről ön beszélt, tisztelt képviselő asszony, a panaszok nyomán az egyik tanulót haladéktalanul figyelmeztető intézkedésben részesítették, két másik tanuló ellen fegyelmi eljárást indítottak, a gyermekvédelem felé történő jelzés lehetőségével is élt az iskola, így a jogszabályok által biztosított eszközök szinte mindegyikével éltek. Ezentúl természetesen meghallgatási lehetőséget biztosítottak, március 6-án büntetést szabtak ki, amelynek a végrehajtása haladéktalanul meg is történt. Volt olyan eset, valóban, amikor a panaszos nem várta meg a fegyelmi eljárásnak a lezárását, hanem a fegyelmi eljárás közben, még a döntés előtt egy másik iskolába vitte a gyermekét.

Nyilvánvalóan az iskolát is kötik a jogszabályok, egy fegyelmi eljárást nem lehet fél óra alatt, egy óra alatt vagy nagyon rövid határidő alatt lebonyolítani, hanem erre napokra vagy hetekre van szükség mindenki meghallgatásával; azt is meg kell hallgatni, aki aztán végül nem él a meghallgatás lehetőségével, és nem megy el oda. Ezt a procedúrát pár nap, pár hét alatt végig kell vinni, és utána  ön is láthatja  az intézkedések megtörténtek. Persze, voltak olyan esetek, amikor ezek lassabban történtek meg, mint kellett volna, ott akkor a tankerületi vezető figyelmét hívták fel arra, hogy itt gyorsabb eljárásra van szükség, mert a gyermekek biztonságát, védelmét minden esetben biztosítani kell, de ugyanakkor az eljárást is alaposan kell lefolytatni, hogy biztosan olyan végeredménye legyen, amely a valós eseményeknek megfelelő.

Azt kell hogy mondjuk, hogy közös feladatunk és közös érdekünk az, hogy nyilván minden iskolában rend és biztonság legyen, hogy a gyerekek valóban biztonságban érezzék magukat, és meglegyenek a tanuláshoz szükséges feltételek. Ezekben az esetekben konkrétan a panaszok nyomán a fegyelmi eljárások lezajlottak, és sok esetben akár a diákok áthelyezésével is végződtek, és nem maradhattak abban a közösségben, ahol korábban feszültséget okoztak.

Mi nyilván azoknak az érdekeit kell hogy védjük, akik az iskolába tanulni járnak, akik az iskolában végzettséget szeretnének szerezni, és azok ellen pedig fel kell lépni, és azoknak valamilyen segítséget is kell nyújtani abban, hogy ez a magatartásformájuk megváltozzon, akik másoknak a tanulását zavarják. Én azt javaslom, hogy ezt ne feszültségkeltésre, hanem valódi segítségnyújtásra használja fel a képviselő asszony is. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage