FARKAS SÁNDOR agrárminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Képviselő Úr! Az ön által felvetett kérdés, megmondom őszintén, nem lep meg, sőt mindennap találkozunk vele, és most már hosszú hónapok, talán évek óta ezzel a kérdéssel is foglalkozunk, mert valóban így van, hogy a magyar gazdatársadalom egy nagyon súlyos hátrányban van, mondhatnám, veszteségeket kell hogy elkönyveljen pont az ukrán válság miatt, és ez nem véletlen.

Az elmúlt most már körülbelül másfél évben, a háború kitörése után ezek a gabonaszállítmányok  amelyekről korábban megállapodás született, hogy a Fekete-tengeren keresztül jutnak el az afrikai országokba, ahol valóban az éhezés, az éhínség feloldásának a segítsége a cél, ez a korábbi években is így működött , ugye, tudjuk, ezek a hajós szállítmányok, ezek a rakományok csak török kezdeményezésre és komoly diplomáciai munka alapján indulhattak részben meg, de jelentős részben ezek a gabonaszállítmányok ott nem valósulhattak meg a kialakult katonai konfliktus miatt. Éppen ezért az ukrán miniszterrel való egyeztetés és az ukrán gazdasági egyeztetések után valóban az átrakók megerősítésre kerültek azzal céllal, hogy ott széles nyomtávú  Magyarországon normál nyomtávú, ha szabad így fogalmazni, vasúti szerelvények vannak  átrakóra van szükség. Úgy gondoltuk, és minden józan ember úgy gondolta, hogy ezek a gabonaszállítmányok, ha már hajón nem tudnak eljutni az afrikai országokba, akkor majd a vasúti szerelvényeken eljutnak Európába, és innen mennek tovább akár Olaszországból vagy Dél-Franciaországból Afrika felé.

A helyzet valóban bekövetkezett: ezen szállítmányok egy része itt maradt, gyakorlatilag nemcsak Magyarországon, hanem a kelet-európai országokban, illetve a nyugat-európai országokban jelentős részben, és nem ment tovább, így ezek a gabonaszállítmányok ezáltal nemcsak a magyar, nemcsak, most így mondom, kelet-európai, volt szocialista országok  ahogy ön is említette, lengyel, cseh, szlovák, magyar, román, bolgár  területén maradtak bent, hanem gyakorlatilag egész Európának a gabonapiaci helyzetét felrobbantották. És ebben mi, mondhatnám azt, egy szerencsétlen szituációban vagyunk, hogy itt van a legnagyobb vasúti átrakóhely. Ugyanakkor mondjuk meg őszintén, hogy nemcsak vasúton jönnek ezek a gabonaszállítmányok, hanem jönnek ezek a kamionokban is. Aki jár a 7-es és 8-as úton, habár én ritkán járok, azért rendkívül sok kamiont lehet találni, amelyik gabonát szállít tovább.

Magyarországon a kereskedők úgy gondolták, hogy ezekkel a gabonaszállítmányokkal próbálják a korábban kialakult irreális árakat  ezt azért mondjuk meg őszintén, amikor 14-16-18 ezer forintos kukoricaárról vagy 14 ezer forintos búzáról beszélünk, én mezőgazdasági termelő voltam majdnem negyvenegynéhány éven keresztül, az még a megnövekedett inputanyagok árához képest is irreálisan magas. Sok gazda úgy gondolta, hogy amikor kialakult ez az ár, 11-12 ezer forintért bevásárolt  mert ilyen is van, nem bántani akarom a gazdákat egyáltalán , és amikor majd magasabb ár lesz, akkor piacra dobja; ebben van egy csomó manipuláció is, de ez nem történt meg. Ugyanakkor természetes, hogy a gazdák jelentős része nem akarta 11-12 ezer forintért eladni a gabonáját, hanem majd az emelkedő áraknál. Ez nem következett be, mivel ez az árudömping elárasztotta Európát és így Magyarországot is.

De hogy konkrétan válaszoljak az ön kérdésére, habár ez is az volt szerintem: éppen ezért Magyarország Kormánya megtesz mindent annak érdekében, hogy az Európai Unió mezőgazdasági biztosával, a lengyel biztossal ismét egy tárgyalássorozat induljon el, egy együttműködés, amit Nagy István miniszter úr elkezdett, de sajnos abból csak a lengyel fél jutott bizonyos támogatáshoz. Ez a múlt heti európai csúcstalálkozón ismét szóba került, és egy újabb fordulóval szeretnénk elérni azt, hogy a magyar gazdák is részesülhessenek ebből az európai uniós esetleges kárenyhítési támogatásból. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage