DR. GURMAI ZITA, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen. Tisztelt Ház! A nemzetközi áruszállítás egy fontos és aktuális kérdés jelenleg hazánk és az Európai Unió egésze számára. Fontos azért, mert harminc éve nem látott áremelkedést eredményezett a rendszerváltás óta nem tapasztalt költségnövekedés a fuvarozó szakmában. Ez nemcsak az ellátási lánc biztosítása szempontjából fontos, hanem azért is, mert ha megnézzük például a közúti fuvarozást, akkor látható, hogy az hozzávetőleg 5 százalékos szeletet hasít ki a GDP-ből, és a hazai foglalkoztatottak 3,3 százaléka is ezen a területen dolgozik. Az áremelkedés szinte teljes egészét áthárították a megrendelőkre, akik azt hazánkban könnyen tovább is tudták hárítani a lánc végén lévő fogyasztókra, a magyar lakosságra. Ez különösen kritikus Magyarországon, ahol az infláció a kormány elhibázott gazdaságpolitikája miatt az egekben jár, és rekordernek számít az Európai Unióban.

Látható az is, hogy a belföldi fuvarozási költségek növekedése, illetve azok áthárított mértéke is magasabb hazánkban, mint az Unió átlagában. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a magyar Országgyűlés tegyen meg mindent, amivel ezeket a legnagyobb részben a kormány által okozott negatív hatásokat mérsékelni lehessen. Erre a jelen javaslat részben alkalmas, mivel annak hatásaként csökkennek az adminisztratív terhek.

Az Egyesült Nemzetek Szervezetének Európai Gazdasági Bizottsága égisze alatt kidolgozott vámegyezmény  a továbbiakban TIR-egyezmény  módosítására került sor, amelyek Magyarország vonatkozásában három alkalommal, 2021. június 1-jén, 2022. február 4-én, valamint 2022. június 25-én hatályba léptek. Ezek a módosítók előmozdítják a TIR-egyezmény korszerűsítését, összhangban a jövőbeni e-TIR nemzetközi rendszer jogi keretének elfogadásával. A TIR-rendszer versenyképességének erősítése érdekében a módosítások lehetővé teszik nagyobb mértékű könnyítések biztosítását, a le- és felrakóhelyek számának növelését, és technikai jellegű pontosításokat is bevezetnek.

A módosítások a nemzetközi jogszabályokkal összhangban nagyobb mértékű könnyítéseket biztosítanak a megfelelően felhatalmazott személyek számára a TIR-egyezmény rendelkezéseinek alkalmazásához. E könnyítéseket kizárólag a TIR-eljárás megfelelő lefolytatását biztosító technológiák alkalmazása mellett a TIR-egyezmény alapján a vámhatóságra általában bízott különleges feladatok ellátására jogosult személyeknek szóló egyértelmű utasítások megléte, valamint egy olyan nyilvántartási rendszer használata esetén lehet engedélyezni, amely lehetővé teszi a vámhatóságok számára a vámellenőrzés elvégzését és az eljárás felügyeletét.

A nagyobb mértékű könnyítések nyújtásának lehetősége hozzájárul ahhoz, hogy megtartható legyen a rendszer vonzereje a gazdasági szereplők számára. A módosítás 2021. június 1-jén lépett hatályba. A 38. cikk, a hozzá kapcsolódó értelmező rendelkezések és a IX. melléklet módosításával egyszerűbb lesz a TIR-igazolvány jövőbeni digitalizálása, és javul a TIR-adatok megbízhatósága is.

(10.50)

Létrejön továbbá a TIR-rendszerhez hozzáféréssel rendelkező vámhivatalok megbízható online adatbázisa. A garanciavállaló egyesületek kötelesek lesznek haladéktalanul továbbítani a TIRExB felé a TIR-eljárás alkalmazására engedéllyel rendelkező személyek valamennyi adatát, a TIR-műveletek végrehajtására jóváhagyással rendelkező vámhivatalok jegyzékét pedig a TIRExB által felügyelt elektronikus alkalmazás, az úgynevezett ITDB útján kell közzétenni. Az ITDB kötelező használata hozzá fog járulni az uniós vámpolitikának megfelelően a TIR-eljárás szélesebb körű digitalizációjához azáltal, hogy megkönnyíti a szerződő felek, az egyesületek és a nemzetközi szervezetek között az elektronikus adatok valós idejű megosztását.

E tartalmi jellegű módosítások mellett technikai pontosításokra is sor kerül, a technikai módosítások egyértelművé teszik a vámunión belül előírt útvonalak alkalmazását, és naprakésszé teszik a „Dohány/Alkohol” TIR-igazolványkénti maximális garancia összegét, amelyek a garanciavállaló egyesülettől követelhetők. A módosítások 2022. február 4-én léptek hatályba.

A TIR-egyezmény 1. és 6. melléklete, valamint a 18. cikke is módosul, amely alapján megduplázódik a lerakodási és felrakodási helyek TIR-műveletenként maximális száma, amellyel összefüggésben a TIR-igazolványok nyomtatványmintája, az 1. és a 2. változat is aktualizálásra kerül. E módosításokat a gyakorlatban felmerült igények indokolták, ezért azoktól a szabályok egyszerű alkalmazása várható. A módosítás 2022. június 25-én lépett hatályba.

A módosításokat a nemzetközi szerződésekkel kapcsolatos eljárásról szóló 2005. évi L. törvény rendelkezésének megfelelően törvényi szinten szükséges kihirdetni. Az előterjesztés célja a TIR-egyezmény fenti, soron következő módosításainak hazai kihirdetése. Az előzőekben elmondottak alapján tehát látható, hogy ez egy jó lépés a nemzetközi áruszállítással kapcsolatos egyes problémák megoldásának irányába, azonban nem elégséges, és csak bízni tudok benne, hogy az elszabaduló áremelkedés ellen a kormány mihamarabb határozott lépéseket fog tenni. Köszönöm, hogy meghallgattak.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage