GRÉCZY ZSOLT, a DK képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Természetesen örömünnep lenne Magyarország számára, hogy Magyarország tölti be majd fél évig ezt a fontos pozíciót, amiről itt most beszélgetünk, csak sajnos Magyarország Kormánya erre totálisan alkalmatlan. Alkalmatlan azért, mert Magyarország ma egy elszigetelt, pária ország egész Európában; itt állunk egyetlen szövetséges nélkül, szétzúzott diplomáciai kapcsolatokkal, szétzúzott V4-ekkel, gazdasági leszakadással, és a naponta okozott erkölcsi károkról még nem is nagyon tettem említést.

Ebben a körülményrendszerben éri Magyarországot az a megtiszteltetés, hogy ismét soros elnök lehet. Csak nem tudom, hogyan fogják elmagyarázni majd a tárgyaló partnereiknek, hogy a házelnök úr korábban azt nyilatkozta, hogy Európa nem létezik; hogyan fogják elmondani a tárgyaló partnereiknek, hogy  ugyancsak a házelnök úr szerint  az Európai Unió egy elfuserált intézményrendszer; hogyan fogják elmondani, hogy a magyar miniszterelnök azt nyilatkozta külföldön  idézem -: ma nem szavazná meg, hogy Magyarország az Európai Unió tagja legyen. S akkor nem beszélve a sok brüsszeli plakátról, meg brüsszelezésről, hogy mi majd megmondjuk nekik, meg nekünk ők ne mondják meg, meg hogyan képzelik  ezekkel hogyan fognak önök elszámolni? Én értem, hogy most fél évig megpróbálnak majd úgy viselkedni, minthogyha normális, kultúrország lenne Magyarország az önök kormányzása idején, de sajnos ezek az emberek, akik idejönnek majd tárgyalni, pontosan tudják, hogy önök kicsodák. Például az a soros Svédország is, amelyiknek a NATO-csatlakozását a magyar kormány nem hajlandó még a parlament elé sem terjeszteni, nemhogy szavazásra bocsátani.

Képzeljük el azt a helyzetet, hogy itt a rendszerváltás idejétől kezdve, 1989-90-től a kormányok azért fáradoztak, hogy Magyarország az Európai Unió és a NATO megbecsült tagja legyen. Ezért dolgozott Antall József, ezért dolgozott Horn Gyula, ezért dolgozott még az első Orbán-kormány is, és ezért dolgozott a Medgyessy-kormány, amelyik aláírta a csatlakozást, és ezért dolgozott a Gyurcsány-kormány is, amelynek idején Magyarország a schengeni övezethez csatlakozott. Most pedig itt állunk, egy olyan helyzetben, amikor Magyarországnak egyetlen barátja sincs az Európai Unióban. Az Orbán-kormány az egyetlen, amelyik a háborúban Putyin oldalán áll; az Orbán-kormány az egyetlen, amelyik úgy csinál, minthogyha nem támogatná a szankciókat  idehaza azt harsogják, hogy nem támogatják az oroszok elleni szankciókat, miközben Brüsszelben valamennyit megszavazza Orbán Viktor; egyébként a múlt héten is megszavazott egy olyan lehetőséget, hogy a következő szankciót majd jól megszavazza ismét. Tehát egész egyszerűen szavahihetőségi probléma áll fenn a magyar kormánnyal szemben. Meg lehet nézni, hogy a korábban oly fontosnak tartott visegrádi együttműködés konkrétan romokban hever. Lengyelországban készítettek felmérést éppen az elmúlt hetekben arról, hogy mi a viszonyuk Magyarországhoz: zuhant a magyar kormány és Magyarország megítélése. És ez egyébként egy olyan kormány idején történik Lengyelországban, mint a Kaczyński-kormány, amelyik elvileg, ideológiai alapon még akár rokonszenvezhetne is, továbbra is az Orbán-kormánnyal.

És ugye, olyan helyzetben éri mindez a soros elnökség Magyarországot, amikor Magyarországra nem jönnek az uniós pénzek. És az uniós pénzek azért nem jönnek, mert az Orbán-kormányról azt gondolja a teljes Európai Unió, hogy itt bizony a pénzeket ellopják, és nincsenek meg azok a jogállami feltételek, amelyek alapján Magyarországot demokratikus országnak tekintenék. Nem véletlen, hogy szigorú kritériumrendszert fogalmazott meg az Európai Unió arra nézve, hogy milyen feltételek esetén hajlandók újra megnyitni a pénzcsapot, de hát önök ezeket a jogszabálytervezeteket még be sem nyújtották az Országgyűlésnek, aminek egyébként van egy határideje, március 31e, ameddig el kellett volna fogadni; ha jól látom, még van két napunk arra, hogy mindez megtörténjen  de ezt most természetesen iróniával jegyeztem meg.

Mindez azt jelenti, hogy Magyarország hosszú távon nem fogja megkapni az uniós forrásokat, és már most lehet látni, hogy milyen irgalmatlan károkat okoz Magyarország számára az Orbán-kormánynak ez a fajta viselkedése, és ez érezhető lesz majd a soros elnökség kapcsán is.

(12.10)

Hogy milyen károkat okoz: mai friss KSH-adat, hogy reálbérzuhanás van Magyarországon, több mint 7 százalékkal csökkentek a reálbérek Magyarországon 2023 első hónapjaiban. A beruházások leállnak, rengeteg cég már nem tudja fizetni az alkalmazottjait, tehát nagyon nagy a baj. Meg kell nézni a költségvetési hiányt, meg kell nézni a forint árfolyamát, ezek mind azt a bizonytalanságot mutatják Magyarországgal szemben, a hitelminősítők a bóvli szélén táncoltatják a magyar pénzügyi rendszert, egy lépésre vagyunk attól, hogy Magyarországot még csak ne is ajánlják befektetésre.

Magyarország ma az Orbán-kormány bűneinek köszönhetően totálisan alkalmatlan arra, hogy a soros elnöki feladatokat ellássa. Egyszerűen, ha körbenézünk Európa térképén  itt még az is elhangzott a miniszterelnök úr szájából, hogy „hajrá olaszok!”, meg lehet nézni, még az olasz miniszterelnök is milyen kifejezéseket használ, mondjuk, az orosz-ukrán háború kapcsán, ez köszönőviszonyban nincs azzal, ami a magyar kormány álláspontja.

Ezenkívül hozzácsapják ehhez a mostani csomaghoz a Közszolgálati Egyetemre vonatkozó kinevezési szabályokat, ahol nem nagyon érthető, hogy ezek miért történnek most. Mi köze ennek a soros elnökséghez? Itt megint arról van szó, hogy egy ilyen fideszes mutyi történik, nagyjából annak a keretrendszernek egy újfajta megvalósítása, amikor a köztársasági elnök férjéből néhány hét alatt alezredest sikerült csinálni a honvédelemben, ami egészen példátlan. Azt gondolom, hogy ezen még a fideszes képviselők is rémülten kacarásztak, amikor ezt elolvasták. Most sem nagyon érthető, hogy egyébként a Nemzeti Közszolgálati Egyetem kinevezési gyakorlatának megváltoztatása mennyiben szolgálja vagy hogyan kapcsolódik az európai uniós soros elnökségi feladatainkhoz.

Olyan esetben, mondjuk, ezt el lehet képzelni, amikor szükség van bizonyos emberekre ezeknek a munkáknak az elvégzéséhez, amelyek ezzel a feladattal járnak, ami a soros elnökséget jelenti, de például az sem érthető, hogy a soros elnökség lejárta után még további hónapokkal, 2025-ig miért van meghosszabbítva ezeknek a kinevezendő embereknek a mandátuma, ha kifejezetten a soros elnökségre vonatkozó feladatokat kell ellátniuk.

Egyébként ez a fajta kapkodás is pontosan azt mutatja, hogy milyen cudar állapotban van a magyar diplomácia. Önök itt hivatkoztak 2011-re, amikor itt volt a soros elnökség, megjegyzem, akkor még Martonyi Jánosnak hívták a külügyminisztert, nem lehet összehasonlítani természetesen azokkal a diplomáciai képességekkel, amelyeket a jelenlegi Külgazdasági és Külügyminisztérium képvisel. Egyszerűen az a stílus és az a hangnem, amit a magyar diplomácia megenged egyébként a saját szövetségeseinkkel szemben, most már egészen az Egyesült Államokig bezárólag, tehát ezek a mondatok, hogy „Hogyan képzelik?” meg „Hogyan gondolják?”, hogy úgy mondjam, ezek nem segítik a magyar diplomáciai kapcsolatok megerősítését.

Összefoglalva: az a Demokratikus Koalíció álláspontja, hogy az Orbán-kormány teljesen alkalmatlan ennek a feladatnak az ellátására; egy olyan ország, amelyik teljesen magányosan, szövetségesek nélkül téblábol az európai térben; amikor ide, Magyarországra, nem is tudom már, mikor jött utoljára európai vezető, tehát Türk Tanácsokkal próbálják pótcselekedni azt a kapcsolatrendszert, amelyik odaveszett az utóbbi időben. Meg kell nézni, hogy hogyan nyilatkozik az Orbán-kormányról, mondjuk, akár a cseh vagy a szlovák hivatalos vezetés, most a németekről már nem is beszélve. A skandináv kapcsolatokat éppen összezúzták a NATO-csatlakozás felborításával. Ott még azt az álláspontjukat sem sikerült tartani, hogy azt mondták korábban, hogy érthetőek az oroszok aggályai, hiszen nem szeretnék az oroszok, ha a NATO-val kapcsolatos határuk bővülne. Ehhez képest sikerült Finnországnak megadni a NATO-csatlakozást, amely konkrétan határos Oroszországgal, és a svédeknek pedig nem, akik viszont nem határosak Oroszországgal. Tehát még ezt a korábbi álláspontjukat is sikerült teljesen annullálni és egyszerűen köznevetség tárgyává tenni önmagukat.

Rendkívül fontos lenne, hogy a magyar kormány méltóképpen tudja képviselni Magyarországot egy soros elnökség féléve idején. Ehhez azonban, mint jeleztem, nincsenek meg sem a diplomáciai feltételek, és nincsen meg az a morális felhatalmazás, amely egyébként a 2010 előtti kormányok mindegyikére jellemző volt. Mondok egy példát: a 2011-es soros elnökség előkészítését még a Bajnai-kormány intézte és készítette elő. Itt szeretném jelezni, hogy annak az előkészítő testületnek a társelnökét úgy hívták, hogy Németh Zsolt, a Fidesz képviseletében. Tehát akkor még úgy működtek ezek a magyar pártok közötti kapcsolatok és az Európával kapcsolatos együttműködés, hogy egy fideszes országgyűlési képviselő, aki egyébként a Külügyi Bizottságnak elnöke is volt, társelnöke volt a Bajnai-kormány idején egy 2011-es soros elnökséget előkészítő testületnek, egyébként Mesterházy Attilával, csak hogy mondjak egy másik nevet a másik oldalról. Tehát akkor ez még így működött. Ma például nem hiszem, hogy az ellenzék bármelyik képviselője felkérést kapna arra, hogy egy ilyen munkában részt vegyen, egyébként nem is nagyon tartom valószínűnek, hogy az ellenzék bármelyik pártja ezzel az Orbán-kormánnyal összemaszatolná magát egy ilyen helyzetben.

A DK rendkívül büszke arra a folyamatra, amelyik elvezetett oda, hogy Magyarország 2004-ben, a Medgyessy-kormány idején csatlakozni tudott az Európai Unióhoz, és rendkívül büszke arra, hogy 2007-ben, a Gyurcsány-kormány idején csatlakoztunk a schengeni övezethez. Látva azt, hogy a Fidesz kommunikációs felületein, úgynevezett vitaműsoraiban az úgynevezett megmondóemberei hogyan nyilatkoznak Brüsszelről, Európáról, az Unióról és a magyar európai uniós tagságról, azt gondolom, ezeket a jelentéseket, az erről készült összefoglalókat az összes nagykövetség megkapja, nyilván értesülnek arról, hogy hogyan beszélnek a hollandokról, hogyan beszélnek a svédekről, a franciákról, a németekről, elég kinyitni bármikor bármelyik fideszes orgánumot. Ha önök úgy gondolják, hogy ez segíti a magyar diplomáciát, és úgy gondolják, hogy a magyar uniós elnökséget ez segíti, akkor szerintem ez egy alapvető félreértés.

Magyarország Kormánya tehát erre a feladatra nem alkalmas, és ez rendkívül súlyos károkat okoz Magyarországnak politikailag, erkölcsileg és gazdaságilag is. Köszönöm szépen. (Ráczné Földi Judit tapsol.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage