NACSA LŐRINC, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Egy dologban van igaza Komáromi képviselő úrnak, hogy ez a törvény nem old meg minden felmerülő kérdést az egészségügyben, csak ön ezzel a hozzáállással jött ide. Ön húsz másodpercet beszélt a 15 percből a törvény passzusairól és arról, hogy mi található a törvényben, és abból mi jó esetleg vagy mi kritizálandó esetleg az ön részéről, és olyan témákról beszélt az egészségügyből, amelyek nem ennek a törvénynek a tárgyai. Tehát tény, és ezt mindannyian elismerjük, ez a törvény nem fog mindent megoldani egyszerre, ami kérdés felmerült az egészségügyben, nem is arra jött létre. Tehát az, hogy ön olyanokról beszél, amik nincsenek benne, és hogy önnek mi a véleménye egyébként a magyar egészségügyről, az nem tárgya a mostani törvényjavaslatnak (Dr. Komáromi Zoltán: A várólista sem, és Pesti képviselő úr arról beszélt!), nem tárgya… (Zsigó Róbert dr. Komáromi Zoltánnak: Nyugalom, képviselő úr!  Az elnök csenget.) Én 15 perc 4 másodpercig hallgattam önt, képviselő úr.

Ugyanakkor arról sem beszélt, hogy ön hányszor akart kórházbezárásokat, hogy hányszor állt ki a vizitdíj mellett, hogy hányszor mondta azt, hogy a fizetős egészségügy jó, és ebbe az irányba kell menni. (Dr. Komáromi Zoltán: Azt sosem mondtam! Sosem mondtam!) Hát, akkor ezt is ide lehet hozni. Az a kérdésem, tisztelt képviselő úr, hogy ön hányszor beszélgetett arról Gyurcsány Ferenccel, hogy miért vont ki 600 milliárd forintot az egészségügyből miniszterelnökként (Dr. Komáromi Zoltán közbeszól.), hányszor beszélgetett arról Gyurcsány Ferenccel, hogy miért zárta be a svábhegyi gyermekkórházat, a Pszichiátriai és Neurológiai Intézetet, a Schöpf-Mereit, miért szüntetett meg (Dr. Komáromi Zoltán közbeszól.) 16 ezer aktív ágyat, miért bocsátott el 6 ezer egészségügyi dolgozót Gyurcsány Ferenc. (Dr. Komáromi Zoltán közbeszól.)

Ezek tények, tisztelt képviselő úr. Az a kérdés, hogy ezekről ön hányszor beszélgetett Gyurcsány Ferenccel (Dr. Komáromi Zoltán: Nem tények!), és feltette neki a kérdést, hogy ne haragudj, Feri, ezt miért kellett? (Dr. Komáromi Zoltán: Nem igazak ezek a tények!  Az elnök csenget.) Ezek tények és számok. (Zsigó Róbert dr. Komáromi Zoltánnak: Képviselő úr, hívjunk orvost?!  Derültség a kormánypártok soraiban.) Önök minden egészségügyi dolgozótól elvettek egyhavi bért, vizitdíjat és kórházi napidíjat vezettek be. Ezek tényszámok. 16 ezer aktív ágyat… A privatizációra emlékszik, tisztelt képviselő úr, arra a gazemberségre, amit önök csináltak Gyurcsány-kormány néven?

Az a helyzet, tisztelt képviselő úr, hogy ezekről bezzeg nem beszélt, mint ahogy sajnos a törvényjavaslatról sem. Hiszen itt van egy törvénymódosítás, ahogy az államtitkár úr is felvezette, számtalan törvényi módosítás az elmúlt évek tapasztalataiból és a jobbító szándékú, akár bürokratikus, akár adminisztratív, akár például digitalizációs vagy éppen a nemdohányzók védelméről szóló javaslatok, amelyekről szintén nem beszélt Komáromi képviselő úr. Innen tudjuk, hogy nem is a törvény megvitatásának a szándékával érkezett ide a DK, hanem hogy egy ilyen egészségügyi félórát tartson, hiszen például a nemdohányzók védelméről szóló passzusokról, amelyek hangsúlyosan megjelennek a törvényben, nem is beszélt a képviselő úr, pedig fontos, és ebben a törvényben van, amelynek most a vitáján itt vagyunk.

Itt szerintem egy fontos cél, hogy az egészségüggyel kapcsolatos koherens jogi környezetet teremtsük meg, hozzáférések, digitalizáció, a jogrendszeri illeszkedés biztosítását tudjuk elvégezni, illetve a módosítások célja a jogalkalmazást segítő deregulációs vagy szabályozásfejlesztési célú, illetve technikai jellegű változások elérése. A képviselő úr is számos olyan dolgot kritizált és hiányolt, ami egyébként kormányrendeleti vagy miniszteri rendeleti fennhatóság, tehát kormányrendeletben vagy miniszteri rendeletben kell rögzíteni, nem a törvénynek a feladata.

A törvényjavaslatban pontosításra kerülnek a hozzáférési jogosultságok az EESZT-ben, az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben. Itt talán a Covid-járvány alatt is sokkal szélesebb körben elkezdődött az EESZT-nek a használata, és sokkal több mindenki tudta meg onnan az eredményeit, akár egy teszteredményről beszélünk, akár vérvizsgálat, egyéb más eredmények papírjait, leleteit, dokumentumait megtudhatta ebből az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térből. Ez egy felhőalapú technológiát használó kommunikációs felület, Magyarország egész területén összekapcsolja egymással az egészségügyi ellátókat, a háziorvosi ellátást, a járó- és fekvőbeteg-szakellátást, a gyógyszertárakat és a lakosságot. Az EESZT-n keresztül gyorsabb, gördülékenyebb és hatékonyabb betegellátás biztosított, hiszen nemcsak a háziorvosi és az államilag finanszírozott járó- és fekvőbeteg-szakellátásban részt vevők csatlakoztak az EESZT-hez, hanem az Országos Mentőszolgálat, a magánegészségügyben dolgozók, valamint a gyógyászatisegédeszköz-forgalmazók is.

Az EESZT lakossági portál felületén számos funkció áll rendelkezésre a betegek érdekében: e-receptek, e-beutalók, e-profil, amely összefoglalja a beteg legfontosabb egészségügyi adatait, eseménykatalógus összegzi az egészségügyi ellátás során készült vizsgálatokat, valamint elérhetőek a beteg egészségügyi dokumentumai is.

Ahogy mondtam, az EESZT a Covid-világjárvány alatt a mindennapjaink részévé vált. Itt, a felületen lehetett időpontot foglalni Covid-oltásra, innen voltak elérhetők a digitális Covid-igazolások, ami aztán mintaként szolgált az egész Európai Uniónak, tisztelt képviselőtársaim. Legyünk rá büszkék, hogy a magyar EESZT-s Covid-igazolvány szolgált mintául és alapul az egész Európai Unió számára a vakcinaigazolványok tekintetében! És, ugye, a tesztek és a gyógyultsági igazolványok is itt voltak elérhetők. Az EESZT lépést tart a korunkban folyamatosan fejlődő digitalizációval, és gyors, személyre szabott, kényelmes és biztonságos alternatívát biztosít az egészségügyi dokumentumok és ellátások kezelésére.

A magyar kormány és a Fidesz-KDNP célja, hogy a magyar lakosság a lehető legjobb egészségügyi szolgáltatásban részesüljön, ennek érdekében szükség van a korszerű szabályozás biztosítására, a digitalizációra és a jogszabályi háttér koherenciájára. Én azt gondolom, hogy minden, ami a betegekkel kapcsolatos adminisztrációt csökkenti, a hozzáférést növeli, és egyszerűbb, digitálisabb és sokkal könnyebben kezelhető, átjárható felület, és nem az történik meg, ami azért a magyar egészségügyre az elmúlt évtizedekben jellemző volt, hogy ahány szolgáltató, ahány ellátási hely, annyiféle szoftver, ezek nem kompatibilisek egymással, és úgy kellett vadászni, hogy hogyan érjük el a saját adatainkat, szerintem óriásit léptünk előre az elmúlt években.

Ha csak azt említem a magyar egészségügyből, hogy 500 milliárd forintot költöttünk arra, hogy a vidéki kórházakat felújítsuk, korszerűsítsük, ha csak megnézzük azt, hogy 6 ezerrel több orvos és fogorvos dolgozik Magyarországon, mint 2010-ben, ha megnézzük a rezidensprogramokat, ösztöndíjakat, akkor láthatjuk azt, hogy rengeteg dolog történt az egészségügyben. Ha megnézzük a történelmi orvosbéremelést, ha megnézzük az egészségügyi dolgozóknak a béremelését, akkor azt látjuk, hogy történtek dolgok.

(14.20)

Tőlünk sosem fogják azt hallani, hogy kész vagyunk, hogy nincsen feladatunk, hogy nincsen további teendőnk, mert rengeteg a teendő az egészségügyben. Ezen dolgozunk folyamatosan. Ha megnézik, évről évre növeljük az egészségügyi költségvetés számait, évről évre többet költünk az egészségügyi ellátórendszerre, ha megnézik, körülbelül évente tárgyalunk itt a nemdohányzók védelméről szóló törvény módosításáról, egyre több, egyre fontosabb lépéseket teszünk annak érdekében, hogy megvédjük a nemdohányzókat a káros hatásoktól, és persze minél többeket arra biztassunk, hogy hagyjanak fel a dohányzó életmódjukkal, és ilyen módon tegyenek többet az egészségükért, az egész ország közös egészségéért. Úgyhogy én azt tudom mondani, hogy a KDNP-frakció nevében ezeket a módosításokat mi támogatni tudjuk. Köszönöm szépen a megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage