DR. KOMÁROMI ZOLTÁN (DK): Köszönöm a szót, elnök úr. Kicsit lemaradt néhány dolog, és mivel a most hallott hozzászólásokban is elég sokra visszatértek a képviselőtársaim, szeretném elmondani a saját véleményemet is.

Az lenne az egyik kérdésem, hogy a jövőben a törvényjavaslat szerint szabadfoglalkozású egészségügyi tevékenység csak egyéni vállalkozóként lesz folytatható. Ennek én nem értem a lényegét, hogy miért jobb ez, mint bármelyik más fajta, de gyakorlatilag, ha céges formában vagy vállalkozóként végeznék, ugyanolyan jogi kereteket lehet hozzá kialakítani.

A törvényjavaslat másik fontos rendelkezése, hogy az egészségügyi hatóság negyedévente fog elektronikus úton adatot szolgáltatni az állami adó- és vámhatóság részére a hatósági nyilvántartásban szereplő egészségügyi szolgáltatók azonosító adatairól, adószámáról. Amennyiben pedig az állami adó- és vámhatóság egy adott egészségügyi szolgáltató tekintetében számla- vagy nyugtakibocsátási kötelezettség megszegését állapítja meg, akkor erről elektronikus úton értesíti az egészségügyi hatóságot.

Az lenne a kérdésem, ha a jogszabályok betartásának ellenőrzését, valamint a hatáskörükbe tartozó közigazgatási hatósági eljárást lefolytatja az egészségügyi szakhatóság, akkor nem lesze arra ez jó, illetve vane valamilyen garancia arra, hogy nem lesz itt ugyanazon jogszabálysértés tekintetében dupla büntetés, tehát mind a NAV, mind az egészségügyi szakhatóság részéről.

A halottvizsgálat itt egy helyen szerepel szinte, és az is gyakorlatilag az adatkezelésre vonatkozik. Én úgy gondolom, hogy két év alatt a Hajdú-Bihar megyei ügyeleti pilot kapcsán ki kellett derüljön, hogy az éjszakai órákban, illetve a hétvégi, ünnepi időszakban a saját lakásukban vagy nem intézményben meghalt betegeknél a halottvizsgálaton kívül, tehát hogy a halál beálltát megállapítják  ez általában egyébként eddig is a mentőszolgálat feladata volt, ahol volt felsőfokú végzettségű mentőtiszt vagy mentőorvos , de a halottvizsgálati jegyzőkönyvnek a kitöltése, a halál okának a megállapítása, ez rendben van, hogy orvosi végzettséget igényel, de úgy gondolom, hogy két év alatt azért valamiféle koncepció kialakult arra vonatkozóan, hogy a mentőszolgálat ezt a feladatot mennyire és hogyan fogja átvenni. Erről viszont nem találtam semmiféle adatot, úgyhogy erre szeretnék majd választ kapni.

Én úgy gondolom, hogy az önkormányzatokat tehermentesítik a védőnői szolgálattól, én ebben egy kis cinizmust érzek, ugyanis az önkormányzatok, főleg a kisebb települési önkormányzatok az elmúlt években, évtizedekben rengeteget dolgoztak és tettek azért, hogy a településükön legyen védőnői szolgálat. Szolgálati lakást biztosítanak nekik, bérkiegészítést, bértámogatást, közlekedési támogatást kapnak. Ha most ezeket a védőnőket centralizáljuk, bevisszük a megyei kórházakba, mennyivel fogja ez javítani ezeknek a kistelepüléseknek az anya- és csecsemővédelmi tevékenységét? Mert az egy dolog, hogy szakmailag őket irányítani kell  egyébként eddig is irányították, vagy kellett volna, hogy irányítsák , de maga ez a dolog, hogy elkerülnek ezekről a kistelepülésekről, ez szerintem gondot jelent. De úgy gondolom, hogy még nagy budapesti kerületek is vannak, ahol például vidéki védőnők, akik itt végeztek főiskolát, és itt maradtak, lakást kaptak az önkormányzattól, ha nekik megszűnik ez a pótlék és ez a lakáslehetőség, akkor szerintem itt is lesznek ilyen jellegű problémák.

A körzetek kialakítása. Itt tulajdonképpen szintén mentesítik az önkormányzatokat ettől a tehertől, de úgy gondolom, hogy az önkormányzatoknak valamiféle jogosítványt kell hagyni akár törvényben vagy az önkormányzati törvényben meghatározva, hogy amennyiben nem egyezik az OKFŐ elképzelése a körzetek összevonásáról vagy a körzethatárok átrajzolásáról, akkor legyen valami lehetősége a települési önkormányzatnak ebben interveniálni.

Konkrétan egy példát mondok: Budapest XI. kerületében az elmúlt években annyi lakás épült a Kopaszi-gát környékén, hogy számítások szerint majdnem 20 ezer lakos fog odaköltözni, vagy már költözött oda. Ha kiszámoljuk, akkor ez minimum négy gyermekpraxis és minimum nyolc felnőttpraxis. (Nacsa Lőrinc: Rossz a polgármester.) Az önkormányzat nem lép évek óta, mert tudja, hogy állami gondozásba kerül ez a dolog. Az államnak vane erre valamiféle terve? Ugyanis, ha az önkormányzat nem fejleszt, és az állam fogja a körzeteket nyilvántartani és fejleszteni, ebből azért lehetnek problémák.

(15.40)

A vidéki kórházaknak az ingatlan vagyonát így tulajdonképpen a közvagyonból átvinni alapítványi vagyonba az én ízlésemnek nem túlzottan megfelelő. Igazából semmiféle állami garanciát nem látok arra, hogy ez a vagyon valóban azoknak a településeknek a további egészségügyi ellátására legyen valamiféle garancia.

Nekem végig az volt a problémám ezzel a törvényjavaslattal, hogy olyan dolgokat old meg vagy kíván megoldani, amit egyébként saját maga hozott létre. Ez tulajdonképpen a magán- és állami rendszer szétválasztása, amit egyébként én egy optimális dolognak tartok, csak nem így, hogy egy karddal kettévágom a dolgot. Például kérdezem azt is, hogy hogyan fog ebbe beleférni az, ha ne adj’ isten  én úgy gondolom, hogy logikusan és reálisan , az állami finanszírozású intézményeknek a szabad kapacitását ők tudnák a piacra kivinni, ők tudnának olyan szolgáltatást nyújtani, és annak a nyereségét egyébként visszaforgatni az állami finanszírozás mellé a forrásbővítésbe, akkor ez hogy fog megvalósulni, vagy hogy lehet. Informatikailag szerintem ezt meg lehet valósítani, de ha ennyire szigorúan és egyszerűen kettévágjuk a rendszert, annyi orvosunk, annyi ápolónk, annyi asszisztensünk nincs, hogy két önálló rendszert feltöltsünk velük, tehát ezt azért végig kellene gondolni.

Én azt hiszem, megint csak nem a vízipipa használata a magyar egészségügy legégetőbb problémája, lehet, hogy nem ebbe a salátatörvénybe kellett volna beletenni. Bár én mindössze 68 éve nem dohányzom, tehát nem tudom elképzelni, hogy ez mekkora veszélyt jelent, de úgy gondolom, hogy ezt meg lehetett volna, meg lehetne másként is csinálni. Én itt a hangsúlyokat tartom rossznak.

Természetesen arról beszéltem és arra próbálom felhívni a figyelmet, amit én nem tartottam jónak. Én úgy gondolom, hogy a parlamentnek a végén egy olyan törvényt kell hoznia, ami végrehajtható, és előreviszi az egészségügyet, merthogy megint csak negyvenvalahány éve ezen dolgozom, és szeretnék még néhány évig itt, a Parlament falai között is ezen dolgozni.

De amennyiben ezeket a kritikai megjegyzéseket sértődöttség fogadja, és utána az erre vonatkozó módosító javaslatokat mindenféle, hogy mondjam, indok nélkül lesöpri a kormánytöbbség, akkor én úgy gondolom, hogy a felelősség is a kormánytöbbségé, ha ebből az új salátatörvényből törvény lesz. Ott újabb anomáliák fognak kiderülni, és azért itt emberek életével és emberek egészségével játszunk, erre felhívnám mindenki figyelmét. Köszönöm szépen a szót.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage