DR. RÉPÁSSY RÓBERT igazságügyi minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselők! A kormány kiemelt feladata a magyar emberek, a családok, a fogyasztók jogainak képviselete, azok védelme és érvényesítése.

A jelenlegi kormányzati ciklusban az igazságügyi miniszter a kormány fogyasztóvédelemért felelős tagja, ami lehetőséget teremtett új fókuszpontok kialakítására a területen. Éppen ezért a kormány megalkotta Magyarország fogyasztóvédelmi politikáját, amely négy fő pilléren nyugszik: a digitális fogyasztóvédelmen, a gyermekvédelmen, a fogyasztóvédelem elérhetővé tételén és az egységes joggyakorlat kialakításának támogatásán.

„A béke nem a konfliktus hiánya, hanem a konfliktus kezelésének képessége.” Dan Millman szavai különösen fontosak a mai, veszélyekkel tűzdelt időszakban, jelenleg ugyanis nincsen fontosabb dolog a világon a viták békés rendezésénél, hiszen a békére való törekvés napjainkat alapjaiban hatja át. Mindenhol, az élet összes területén észlelhető a nem formális mechanizmusok igénybevételének növekedése, így az alternatív vitarendezés is felértékelődik napjainkban. Ezek az eljárások egyszerűbb mederbe terelik a problémák megoldását, ösztönzően hatnak az önkéntes jogkövetésre, az érintettek is közelebb érezhetik magukhoz, és a bírósági eljárásokat is tehermentesíthetik.

A kormány számára kiemelt jelentőséggel bír, hogy az alternatív vitarendezési eszközök hatékonyak és ismertek legyenek a társadalom számára, ezáltal elősegítve a békés vitarendezést. A veszélyek korát éljük, és ilyen nehéz időkben többféle lehetőség áll a kormány előtt. Mi minden esetben az emberek, a családok és a vállalkozások támogatása, védelme mellett tettük le a voksunkat, ahelyett, hogy tőlük bármit is elvettünk volna. Most sincs ez másként, a fogyasztóvédelem területén sem.

Tisztelt Képviselők! Az előttünk fekvő törvényjavaslat egy újabb mérföldköve a fogyasztóvédelmi politikában meghatározott irányok és célok végrehajtásának. A kormány munkája a fogyasztóvédelem terén soha nem állhat meg. Számtalan egyeztetést követően került a tisztelt Országgyűlés elé az elérhetőbb fogyasztóvédelem érdekében szükséges törvények módosításáról szóló, az alternatív vitarendezést szolgáló békéltető testületekkel kapcsolatos javaslatcsomag.

Talán felvetődhet, hogy mik azok a békéltető testületek, és miben tudnak segíteni a fogyasztóknak. Valószínűleg számos példát tudunk arra mondani akár a saját életünkből, akár családi, ismerősi körünkből, amikor egy-egy árucikk megvásárlása, szolgáltatás megrendelése kapcsán az adott céggel valamilyen problémánk merült fel. Gyakran megesik, hogy a drága sportcipő talpa az első használat után leválik, az értékes telefonunk szoftverhiba miatt egy év után működésképtelen lesz, a lakásunkban a frissen felrakott csempe leesik. Az első bosszankodást követően mindannyian a vállalkozás felé fordulunk, valamilyen megoldást keresve, de sajnos sok esetben a céggel nem tudjuk közvetlenül rendezni a problémáinkat. Mit tudunk ilyenkor tenni? Két út áll előttünk: vagy bírósághoz fordulunk, felvállalva ezzel annak idő- és költségigényességét, vagy alternatív lehetőségeket keresünk a megegyezésre. Ilyen kiváló alternatív lehetőség a békéltető testületi eljárás, amely számos előnnyel jár a bírósági eljárással szemben.

A békéltető testületi eljárás egy peren kívüli és a fogyasztó számára díjmentes lehetőség tehát, hogy a jogvita közte és a vállalkozás között egyezséggel záruljon le és oldódjon meg, és így a fogyasztó az őt ért anyagi hátrányát a vállalkozással szemben rendezze. A békéltető testületi eljárásoknak tehát hatalmas szerepük van a fogyasztói igények érvényesítésében, működésük enyhíti az igazságszolgáltatásra, a bíróságokra nehezedő terhet.

Kiemelten fontos hazánk számára, hogy az uniós jogi alapokon nyugvó alternatív vitarendezési fórumok hatékonyságát növeljük, amely egyértelmű célja a most tárgyalás alatt lévő törvénymódosításnak.

A törvényjavaslat előkészítését széles körű társadalmi egyeztetés előzte meg, megkérdeztük mind a civil fogyasztóvédelmi szervezetek, mind a vállalkozói érdekvédelmi szervezetek képviselőinek véleményét. A Fogyasztóvédelmi Tanács márciusi ülését dedikáltan ezen javaslatnak szenteltük, és egyeztettünk békéltető testületi elnökökkel is. Szemünk előtt folyamatosan az a cél lebegett, hogy a békéltető testületek előtt a fogyasztók még jobban, még egyszerűbben, még gyorsabban tudják jogaikat érvényesíteni, miközben a vállalkozások és a testületek adminisztrációs terheit is csökkentjük, figyelemmel a XXI. század digitális kihívásaira és elvárásaira egyaránt.

Tisztelt Országgyűlés! A békéltető testületek szakmaiságának erősítése és finanszírozásának hatékonyabbá tétele érdekében a testületek regionális illetékességgel működnek a módosítást követően. A törvényjavaslat címében az „elérhetőbb fogyasztóvédelem” szerepel. Ez ugyanakkor nemcsak jól hangzó szlogen, hanem a fogyasztók számára az ügyintézési helyek bővülését jelenti.

(16.20)

A vármegyeszékhelyek mellett ugyanis a nem vármegyeszékhely megyei jogú városokban is biztosítani kell a személyes meghallgatást 2024-től. Alkalmazkodva a digitális kor kihívásaihoz, és figyelembe véve a koronavírusjárvány-helyzet idején szerzett tapasztalatokat is, a módosítás egyik legjelentősebb eleme, hogy a békéltető testület a meghallgatást elsődlegesen személyes jelenlét nélkül, online formában tartja meg. Ez a fogyasztóknak, a vállalkozásoknak és a békéltető testületeknek is hatékonyabb, egyszerűbb eljárást tesz lehetővé. Természetesen nem feledkezünk meg azokról sem, akik nem jártasak a technika modern vívmányainak használatában, vagy nem rendelkeznek a szükséges technikai eszközökkel, így a fogyasztóknak lehetőségük lesz bármikor személyes meghallgatást kérni.

Mindeközben a vállalkozások érdekeit is szem előtt tartva biztosítani kívánjuk, hogy a fogyasztó személyes meghallgatása esetén is online vehessenek részt az eljárásban választásuk szerint; azaz ezáltal jelentősen csökkentjük a vállalkozások adminisztratív terheit is, hiszen a célunk a viták békés rendezésének elősegítése.

A módosítás fogyasztók szempontjából további jelentős újítása az, hogy a békéltető testület akkor is kötelezést tartalmazó határozatot hoz, ha a vállalkozás nem tett úgynevezett alávetési nyilatkozatot, de a kérelem megalapozott és a fogyasztó érvényesíteni kívánt igénye nem haladja meg a kétszázezer forintot. Magyarán, a békéltető testület döntése kikényszeríthetővé válik, hasonlóan a Pénzügyi Békéltető Testület eljárásához. Ez a fogyasztók szempontjából hatalmas előrelépés, és bizton állíthatjuk, hogy az 1999 óta működő békéltető testületi intézményrendszer vonatkozásában is történelmi lépés, hiszen a 200 ezer Ft alatti ügyekben érdemi és végrehajtható döntések meghozatalára kerül sor 2024-től.

Módosulnak továbbá a békéltető testületi tagságra vonatkozó szabályok is. A testületi tagság betöltésének új koncepciója az, hogy az adott békéltető testület tagjaira a jelenlegi szabályozástól eltérően, már a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek is tehetnek javaslatot. A javasolt személynek természetesen meg kell felelnie a fogyasztóvédelmi törvényben előírt feltételeknek.

A békéltető testületek színvonalának növelését szolgálja továbbá, hogy a békéltető testület elnökének és tagjainak a megbízástól számított egy éven belül békéltető testületi alapvizsgát kell tennie. A részletszabályokat egy új miniszteri rendelet fogja tartalmazni; a kiválasztásra, jelölésre, pályázatra vonatkozó módosítások 2023. június 25-én lépnek hatályba, így a törvényjavaslat elfogadása esetén az új tagok, elnökök már az új szabályok alapján kerülnek kiválasztásra 2023 őszén.

A módosítás alapján tovább erősödik a vállalkozások együttműködési kötelezettsége is: a kötelező válasziraton és a személyes vagy online megjelenésen felül ezután tájékoztatást kell adniuk a békéltető testület részére a testület által hozott döntés végrehajtásáról is. Ezáltal bízunk benne, hogy a cégek még nagyobb számban fognak eleget tenni a békéltető testületi döntésekben foglaltaknak.

Tisztelt Országgyűlés! A magyar békéltető testületi rendszer komoly érték, az Európai Unióban egyedülállóan közel 25 éve működő rendszer, ugyanakkor szükséges a hatékonyság növelése és az elérhetőség jobb biztosítása. Ezért a magyar emberek, a családok, a fogyasztók jogainak erősebb képviselete, azok még hatékonyabb védelme és érvényesítése céljából az elérhetőbb fogyasztóvédelem érdekében szükséges törvények módosításáról szóló törvényjavaslat előremutató és támogatásra érdemes.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket, és kérem a tisztelt Házat, hogy támogassa a törvényjavaslatot. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage