DR. LATORCAI CSABA, a Miniszterelnökség államtitkára, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Magyarország Kormányának kiemelten fontos, hogy a rendelkezésre álló fejlesztési forrásokat a lehető leghatékonyabban, a nemzeti és az európai uniós költségvetés védelmét szem előtt tartva, mindenekelőtt a magyar családok és a magyar emberek érdekében használja fel. Ezen cél elérése nemcsak a 2014-2020-as programozási időszakban, hanem a 2021-27-es programozási időszakban és a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz keretében rendelkezésre bocsátott források tekintetében is prioritást élvez.

A kormány mindezek maradéktalan teljesítése céljából, figyelemmel az Európai Bizottság felé vállalt intézkedésekben meghatározott kötelezettségekre, létrehozta a Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóságot. Az igazgatóság feladatai és hatásköre törvényi szinten kerültek meghatározásra az Európai Bizottsággal egyeztetett módon.

Az igazgatóság az uniós támogatásokat felhasználó programok végrehajtásában részt vevők által tett összeférhetetlenségi és érdekeltségi nyilatkozatok tartalmát rendszeresen, mintavétel alapján, 2022. no-vember 15. napjától ellenőrzi. Az igazgatóság hatásköre az uniós források végrehajtásában részt vevő nemzeti hatóságokra terjed ki, ugyanakkor a magyar fejlesztéspolitikai intézményrendszer sajátosságaiból adódóan az állami projektértékelők, akik szintén részt vesznek az uniós költségvetés végrehajtásában, nem képezik a nemzeti hatóságok részét.

Az európai uniós források felhasználására a helyi és területi önkormányzatok, valamint mikro-, kis- és középvállalkozások által benyújtott támogatási kérelmek tartalmi bírálatát állami projektértékelők végzik. Ez a rendszer bizonyítottan biztosítja az egyes projektek objektív, átlátható és a piaci szereplőktől független értékelési feltételeit.

Állami projektértékelő az a személy lehet, aki az állami projektértékelői jogviszonyról, valamint egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2016. évi XXXIII. törvényben meghatározott feltételeknek megfelel, amelynek alapja, hogy állami szervnél fennálló alapjogviszonnyal kell rendelkeznie. A fejlesztéspolitikai intézményrendszer részét képező állami projektértékelői rendszer jelenleg több mint 1700 szakértőből áll. A projektértékelői rendszer az elmúlt években, mint ahogy említettem, bizonyította eredményességét, hatékonyságát, átláthatóságát és függetlenségét pedig az Európai Bizottság is több alkalommal megerősítette.

Az uniós fejlesztési programok végrehajtási rendeletei 2022. november 15-étől előírják az állami projektértékelők részére is, hogy az állami projektértékelői jogviszony létesítésekor vagy az állami projektértékelői tevékenységük megkezdését megelőzően általános összeférhetetlenségi nyilatkozatot és érdekeltségi nyilatkozatot tegyenek.

A jelen törvényjavaslat célja, hogy adatkezelési és eljárási szabályokat rögzítsen az állami projektértékelők által letételre kerülő összeférhetetlenségi nyilatkozatok és érdekeltségi nyilatkozatok tekintetében. A módosítást indokolja továbbá az uniós költségvetés hatékonyabb védelmét szolgáló, az összeférhetetlenség megállapításához kapcsolódó, azt hatékonyan támogató személyes kapcsolatokra vonatkozó nyilatkozat beépítése is. A módosításokkal Magyarország hatékonyabbá tudja tenni az európai uniós támogatások megfelelő felhasználásának biztosítása érdekében az audit- és ellenőrzési mechanizmusokat. A módosítások az európai uniós források szabályos felhasználását szolgálják tehát azáltal, hogy az állami projektértékelőknek a továbbiakban általános összeférhetetlenségi nyilatkozatot és érdekeltségi nyilatkozatot szükséges benyújtani az állami projektértékelői jogviszony létesítésekor.

A törvényjavaslat rendelkezik arról is, hogy a jelenleg állami projektértékelői jogviszonyban álló személyek a módosítás hatálybalépését követően szintén nyújtsák be a nyilatkozataikat. Ezt a hatálybalépést követő 60 napon belül szükséges megtenniük. Amennyiben az értékelő a nyilatkozatokat a határidőig nem nyújtja be, úgy azok pótlására kell felszólítani ötnapos határidő kitűzésével. Amennyiben nem nyújtja be ezt követően sem az értékelő a nyilatkozatokat, úgy állami projektértékelői jogviszonya a törvény erejénél fogva megszűnik.

A törvényjavaslat a nyilatkozatok és azok tartalmának vizsgálatához szükséges adatkezelési szabályokat is rögzíti. A Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság által végzett összeférhetetlenségi esetek hatékonyabb feltárásához, figyelemmel az Európai Unió költségvetési rendeletére és a Bizottság iránymutatására, szükségessé vált az európai uniós költségvetés végrehajtásában részt vevők személyes kapcsolataira is vonatkozó nyilatkozatainak bekérése és annak ellenőrzése a kormányzati igazgatásról szóló törvény módosítása által.

A módosítás eredményeképpen szükségessé vált az állami projektértékelői jogviszonyra vonatkozóan is rögzíteni, hogy a Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság az állami projektértékelők személyes kapcsolataira vonatkozó nyilatkozatait is bekérheti, és az abban megadott adatokat kezelheti.

Tisztelt Ház! A törvényjavaslat további, gyakorlati igényeknek megfelelő javaslatokat is tartalmaz. A kormányzati igazgatásról szóló törvény módosítása az Európai Unió pénzügyi érdekeinek védelme, valamint Magyarország kötelezettségvállalásának teljesítése érdekében magában foglal egy generális felhatalmazó rendelkezést. Ez alapján a kormány rendeleti szinten további feladatszabásról rendelkezhet a Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság számára olyan módon, hogy annak elemi függetlensége nem sérül, és nem veszélyezteti a korábbi feladatai ellátását sem.

Az állami projektértékelői jogviszonyra vonatkozó törvény módosítása javaslatot tesz arra is, hogy az agrárpolitikáért felelős miniszternek lehetősége legyen miniszteri rendeletben meghatározni azon felhívások körét, amelyben az állami projektértékelői rendszer alkalmazása kötelező, tekintettel arra, hogy a közös agrárpolitika második pillérét képező Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap társfinanszírozásával megvalósuló beruházási támogatások tartalmi értékelése során alkalmazott állami projektértékelés fenntartása a 2023-2027-es programozási időszakban is indokolt.

Rögzítésre kerül továbbá, hogy az állami projektértékelő jelentkezéskor kapott egyedi azonosító számát köteles bizalmasan kezelni. Ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, akkor azt harmadik személy tudomására nem hozhatja. A javaslat kitér arra is, hogy az állami projektértékelői jogviszony létesítéséhez szükséges nyilatkozatok tekintetében az adószámot ne kelljen szerepeltetni.

(9.10)

A törvényjavaslatban megfogalmaztuk azt is, hogy az alapjogviszony szerinti munkáltató által kiállított munkáltatói igazoláson a továbbiakban lehetőség legyen arra, hogy új alapjogviszony létesítése esetén az alapjogviszony létesítésére vonatkozó dokumentum szerint szerepeltesse az igazoláson a munkáltató a jelentkező illetményét vagy munkabérét. Alapesetben a munkáltató az igazolás kiállítását megelőző hónapra megállapított illetményt vagy munkabért tünteti fel.

Tisztelt Országgyűlés! A magyar kormány prioritásként kezeli a nemzeti és az európai uniós költségvetés védelmét, továbbá az európai uniós forrásokból finanszírozott pályázatok szabályszerű megvalósítását, amelyek a lehető legnagyobb hozzáadott értékkel szolgálják a magyar települések, vállalkozások és ezen keresztül a magyar családok életminőségének javítását, valamint Magyarország további gazdasági fejlődését. Kérem ezért a tisztelt Országgyűlést, hogy mindezen célok megvalósulása érdekében támogassa a törvényjavaslatot. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage