ILLÉS BOGLÁRKA, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Az előttünk fekvő törvényjavaslatban két törvény módosítását tárgyaljuk; ahogy már elhangzott, az állami projektértékelői jogviszonyról, valamint egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2016. évi XXXIII. törvény módosítását és a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény módosítását. A törvények módosításával a cél egyértelmű, és ez nem lehet más, mint hogy újabb, más uniós tagállamok számára is példát mutató szabályozási keretet alakítsunk ki az átláthatóság, az eredményesség és a hatékonyság fokozása érdekében. Természetesen az is kiemelt cél, hogy a már elfogadott, hatályba lépett törvényekkel való összhangot megteremtsük, és ezáltal újabb lépést tegyünk abba az irányba, hogy közelebb kerüljünk az uniós források lehívásához, amely a magyar embereknek jogosan jár, és amelyért a kormány és az Országgyűlés, legalábbis a Fidesz-frakció részéről ezt kinyilváníthatom, mindent megteszünk.

Jelenleg több mint 1700 olyan, szakmai tudással és vizsgákat már eredményesen zárt, tehát a tudásukat ezen keresztül is bizonyított, az alapfeladatuk mellett többletfeladatot vállaló személy van az állami projektértékelői rendszerben, akiknek, én úgy gondolom, hogy nemcsak az önkormányzatok vagy a mikro-, kis- és középvállalkozások mint kedvezményezettek, hanem mindannyian köszönettel tartozunk. Köszönettel tartozunk azért, mert jelentős szerepet vállaltak és vállalnak abban, hogy az európai uniós források felhasználása a lehető legeredményesebben, a lehető legcélszerűbben és a lehető leghatékonyabban valósuljon meg, és ezt már az előző fejlesztési ciklus során is bizonyították.

De mit is jelent ez számokban? Az állami projekt-értékelői jogviszony 2016-os fennállása óta már több mint 117 ezer értékelési feladatot végeztek el eddig. Tehát ahogy a feladat mértéke, úgy az azzal járó felelősség is, én úgy gondolom, hogy vitathatatlan. És azt is gondolom, hogy az ő munkájuknak is egyértelműen köszönhető, hogy míg az uniós forráslehívások uniós átlaga a 2014-es és 2020-as ciklusra 77,4 százalékos, addig Magyarországon 85,5 százalékos. Éppen ezért én úgy gondolom, hogy szükséges és meg is kapják, ami szükséges, hogy részesüljenek valamilyen többletdíjazásban, támogatásban, ami átlagosan bruttó 41 ezer forintot jelent. De ugyanakkor az is fontos, hogy biztosítsuk a pártatlanságukat és a befolyástól mentességüket, hiszen ez is kapcsolódik az ő feladatuk ellátásához. Éppen ezért már most fontos hangsúlyozni, hogy a projektértékelői jogviszony létesítésének a feltétele jelenleg is vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség, valamint nemzetbiztonsági ellenőrzésen történő megfelelés.

Ezen túl az állami projektértékelők minden egyes feladat elfogadásakor büntetőjogi felelősségük tudatában nyilatkozatot tesznek, hogy nem áll fenn összeférhetetlenség az értékelendő feladat vonatkozásában, és azt is vállalják, hogy nem kerülnek összeférhetetlen helyzetbe. Ezek az eseti nyilatkozatok azok, amelyek mellé 2022. november 15e óta általános összeférhetetlenségi és érdekeltségi nyilatkozatot is tesznek az állami projektértékelők, ahogy arra államtitkár úr már utalt.

Azt, hogy ez a rendszer működik, azt, hogy már bizonyított és az ellenőrzések sorát is sikeresen állta, az is bizonyítja, hogy a rendszernek a működését az Európai Számvevőszék összeférhetetlenségek kezelésére vonatkozó ellenőrzése 2021-ben jó gyakorlatnak minősítette. A rendszer függetlenségét és az esetleges összeférhetetlenségeket az Európai Bizottság a terület- és településfejlesztési operatív program vonatkozásában is ellenőrizte, megvizsgálta, és egyértelműen rendben találta. Tehát én úgy gondolom, hogy mindannyian megállapíthatjuk, megerősíthetjük itt a Házban is, hogy a rendszer működését érdemben sem az Európai Bizottság, sem a magyar szereplők nem tudták támadni.

De ami a módosítást mégis indokolttá vagy talán igazán indokolttá teszi, az Európai Unió költségvetési rendeletére és a Bizottságnak az összeférhetetlenségek elkerüléséről szóló iránymutatása az, ami szükségessé teszi, és itt a résztvevők személyes kapcsolataira vonatkozó nyilatkozatok bekérése is szükségessé vált, és ezt a javaslat szintén rendezni kívánja az igazgatóság feladatkörének bővítésére vonatkozó lehetőségek mellett, melyekről államtitkár úr részletesen beszélt, és ezért nem kívánom megismételni, ami már elhangzott.

Éppen ezért arra kérem a tisztelt képviselőtársaimat, hogy egy még stabilabb, még átláthatóbb, még hatékonyabb, célszerűbb és eredményesebb rendszer kialakítása érdekében a Fidesz képviselőcsoportjához hasonlóan önök is támogassák az előttünk fekvő törvényjavaslatot. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage