AZBEJ TRISTAN külgazdasági és külügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A következő javaslat a konzuli védelemről szóló törvény, a külképviseletekről és a tartós szolgálatról szóló törvény, valamint a különleges jogállású szervekről és az általuk foglalkoztatottak jogállásáról szóló törvény, valamint a 2025. évi Oszakai Világkiállításon történő magyar megjelenés sikeres megvalósításával kapcsolatos rendelkezésekről szóló 2022. évi XLVII. törvény nyelvhelyességi módosítására irányul.

A törvényjavaslat olyan jogszabály-módosításokat tartalmaz, amelyek a tartós külszolgálati rendszer, valamint a konzuli szolgálat megfelelő működése és a konzuli védelem ellátása érdekében, továbbá a magyar külpolitikai érdekek magas szintű képviseletének ellátása érdekében szükségesek. Általánosságban elmondható, hogy a törvényjavaslatban szereplő módosítások az egységes alkalmazhatóságot, valamint a magas szintű feladatellátás további biztosítását szolgálják, ezzel jelentős mértékben hozzájárulva az egységes külképviseleti rendszer megfelelő működéséhez.

Tisztelt Országgyűlés! Az elmúlt években Magyarország külgazdasági, külpolitikai és nemzetpolitikai prioritásaival összhangban a konzuli szolgálat útján a külföldön tartózkodó magyar állampolgárok számára olyan eljárások váltak elérhetővé a külképviseleteinken, amelyek a magyar közigazgatás szolgáltató és ügyfélbarát jellegét tovább erősítették. Mindezzel összhangban a konzuli védelemről szóló 2001. évi XLVI. törvény módosításának alapvető célja a megfelelő jogi környezet kialakítása, tehát a törvény rendelkezéseinek végrehajtása és a jogalkalmazás során felmerült gyakorlati tapasztalatok jobbító szándékú, jogszabályi szintű rendezése.

Tisztelt Országgyűlés! A konzuli szolgálat eljárásainak bővítése és az ezzel összefüggésben egyre inkább sokoldalúvá váló konzuli feladat- és felelősségi kör szükségszerűen maga után vonja a konzuli szolgálatban részt vevők képzési követelményeinek átgondolását és újrafogalmazását. A módosítások sorában elsőként említendő, hogy átalakításra kerül a konzuli tisztviselők, valamint a munkájukban közreműködő konzuli ügyintézők képzési és vizsgakötelezettsége a modern közigazgatás követelményeinek megfelelően. Ebben hangsúlyt kap a konzuli munkakörben szerzett korábbi munkatapasztalat is.

Az előbbiek mellett a törvényjavaslat a kormány programjának megfelelően a magyar állampolgárok védelmének ellátása, valamint ezekből fakadóan az ügyfélbarátság fokozásának is meg kíván felelni. Fontos módosítást jelent a konzuli szolgálat konzuli védelemre történő regisztrációs szolgáltatásának szabályozása. A konzuli védelemre történő regisztráció során az állampolgárok által megadott elérhetőségek használatával gyorsabban megtörténhet az állampolgárok vészhelyzeti értesítése az utazás során a célországban történt váratlan eseményekről, és megkezdődhet a konzuli segítségnyújtás, ha egy magyar állampolgár külföldön bajba került.

Tisztelt Országgyűlés! A jogszabály-módosítás pontosítja továbbá a biztonsági besorolások kategóriáit, amelyekbe a konzuli szolgálat az egyes országokat vagy térségeket a külföldre utazással kapcsolatos kockázati tényezők mérlegelése alapján besorolja. A biztonsági besorolások alkalmazásának kezdete óta eltelt idő során összegyűjtött tapasztalatok alapján új kategória kerül bevezetésre, melynek a célja, hogy pontosabban érzékeltesse az egyes országokban, térségekben előforduló biztonsági kockázatok, fenyegetettség eltérő szintjeit az oda utazni tervező vagy az ott tartózkodó magyar állampolgárok számára. Az új kategória megteremtésével lehetővé válik annak érzékeltetése, hogy az adott ország biztonsági jellemzői jelentős kockázatot rejtenek, ugyanakkor a konzuli védelem még biztosítható, az adott ország működése egészségügyi, hatósági segítségnyújtást, habár nehéz körülmények között, de lehetővé tesz, és így a halaszthatatlan ügyben történő odautazás a besorolás kiváltotta joghatás miatt nem lehetetlenül el, azaz az utazás nem feltétlenül kell hogy lemondásra kerüljön, és utazási biztosítás is köthető.

Tisztelt Országgyűlés! A közigazgatás működésének korszerűsítésére, illetve az állampolgárokat közvetlenül érintő jogszabályok átláthatóságára irányuló állandó igény megvalósítása folyamatosan újabb kihívások elé állítják a magyar konzuli tisztviselőket. Az imént bemutatott valamennyi rendelkezés egyértelmű célja, hogy hozzájáruljon a konzuli szolgálat feladatkörébe tartozó eljárások hatékonyságának a fokozásához, az ügyfélbarát közigazgatás erősítésére irányuló kormányzati cél megvalósításához, és legfőképpen a magyar állampolgárok biztonságának a megóvását szolgálják ezek a felterjesztések.

Tisztelt Országgyűlés! A külképviseletekről és a tartós külszolgálatról szóló 2016. évi LXXIII. törvény felülvizsgálatot követő módosítása, illetve pontosítása, továbbá a Külgazdasági és Külügyminisztérium által elsődlegesen Magyarország külképviseletein tartós külszolgálatot teljesítő kormánytisztviselői révén megvalósított közfeladatok együttesen segítik elő Magyarország Kormányának a külgazdasági és külügyminiszter felelősségi körébe tartozó külpolitikai, illetve külgazdasági érintettségű kormányzati célkitűzések érvényesülését. A gyakorlati alkalmazás során szerzett tapasztalatok alapján a további szabályozást igénylő területek esetében új rendelkezések bevezetése, illetve egyes rendelkezések technikai jellegű kiegészítése, pontosítása szükséges, a törvénytervezet ezeket tartalmazza.

A külképviseletekről és a tartós külszolgálatról szóló 2016. évi LXXIII. törvény módosításai közül elsőként szeretném kiemelni, hogy a szakdiplomata-törvény meghatározása kiegészítésre kerül, így a különleges jogállású szervekről és az általuk foglalkoztatottak jogállásáról szóló törvény hatálya alá tartozó különleges jogállású szerv is tartós külszolgálati kihelyezésre jelölheti, valamint a szakdiplomata feladatok ellátására határozott időre áthelyezheti a kihelyezésre kerülő személyt. Erre tekintettel a szakdiplomaták irányítására, a kapcsolattartásra vonatkozó szabályozás pontosításra kerül, valamint lehetőség nyílik az Európai Unió melletti állandó képviseletre történő kihelyezés előtt az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter által irányított minisztériumba történő kirendelésre.

Tisztelt Országgyűlés! Jelentősebb módosítás továbbá, hogy a tartós külszolgálati munkakörben ellátandó feladatok munkaköri leírás helyett meghatározhatók a kihelyező szerv szabályzatára történő hivatkozással.

(11.20)

Ezáltal a külképviseletekről és a külszolgálatról szóló törvény rendelkezései összhangba kerülnek a kormányzati igazgatásról szóló törvénnyel, figyelemmel a külügyi, külgazdasági közfeladat-ellátásban részt vevő, egységesen és integráltan működő intézményi struktúrára. Ennek megfelelően a kihelyezésre és a más külföldi állomáshelyre történő áthelyezésre vonatkozó okiratnak is tartalmaznia kell a szabályzatra való utalást.

Pontosításra került továbbá az euró- vagy dollárárfolyam-emelkedés hatásának mérséklésére biztosítható árfolyam-kompenzáció személyi köre, illetve ugyanezen tárgykörben a kompenzáció biztosítására jogosult kihelyező szerv is konkrétan meghatározásra került.

A törvényjavaslat tartalmazza továbbá azt a módosítást, hogy abban az esetben, ha az állomáshely szerinti országban a bankrendszer állapota az utalás biztonságát veszélyezteti, arra nincs lehetőség bármilyen egyéb ok miatt, a kifizetés teljes mértékben készpénzben történhessen, ezáltal minden rendkívüli esetre felkészülve biztosított a kifizetések rendje. A módosítás értelmében a kihelyezett kötelezettséget vállal arra, hogy egymillió forintot meghaladó egészségügyi ellátások esetén a kihelyező vezető méltányossági alapon biztosítható előleg felhasználása esetén az egészségbiztosító felé történő költségelszámolás benyújtásakor a költségelszámolás kedvezményezettjeként a kihelyező szervet jelöli meg, így a korábban megelőlegezett összeg közvetlen úton a kihelyező szervhez kerül visszautalásra.

A módosítás továbbá egy új jogintézményt bevezetve szabályozza a rendvédelmi szervektől tartós külszolgálatra átvezényeltek helyzetét is.

Tisztelt Országgyűlés! A javaslat továbbá tartalmazza a külképviseletről és a külszolgálatról szóló törvény olyan technikai jellegű pontosításait, amelyek a kormányzati igazgatásról szóló törvénnyel egységes fogalomhasználat, a külképviselet által foglalkoztatott házastársakra vonatkozó rendelkezések felsorolásának kiegészítése, a keresőképtelenségre vonatkozó rendelkezések, valamint a jogszabályi hivatkozások egységesítése és javítása érdekében szükségesek.

Tisztelt Országgyűlés! A javaslatban foglaltak szerint a különleges jogállású szervekről és az általuk foglalkoztatottak jogállásáról szóló 2019. évi CVII. törvény esetében új rendelkezések kerülnek bevezetésre a tartós külszolgálati kirendelésre vonatkozó alapvető szabályok tekintetében. A törvény a tervezet alapján kiegészítésre kerül a tartós külszolgálati kirendelésre vonatkozó alapvető szabályokkal is, így a különleges jogállású szerv hatáskörébe tartozó szakmai feladatok, illetve a feladatok támogatásának ellátása a külképviseletekre kirendelt további szakemberek útján is lehetővé válik.

Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat célja összefoglalva: a külföldön tartózkodó magyar emberek biztonságának a megóvása, az ezt teljesítő konzuli szolgálat működésének hatékonyabbá tétele, valamint a magyar külügyi érdekek, a diplomáciai érdekek, összességében a magyar emberek külpolitikai érdekei érvényesítésének a még szakmaibbá és ügyfélbarátabbá tétele. Ezért a fentiekre tekintettel kérem, hogy a benyújtott törvényjavaslatot támogatni szíveskedjenek. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage