DR. VEJKEY IMRE, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Az egyes törvényeknek a közigazgatás fejlesztésével összefüggő T/3514. számú törvényjavaslatában foglalt módosítások fókuszában a magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény, valamint az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény átfogó módosítása áll, az elmúlt évek során felmerült gyakorlati tapasztalatok alapján.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Örömmel kimondhatom, hogy az egyszerűsített honosítás jogintézménye bevált, így annak létjogosultsága nem képezheti semmilyen vita tárgyát, minden jóérzésű magyar állampolgár ugyanis át tudja érezni ennek a jelentőségét. A visszavonás jogintézményének célja pedig az, hogy megszüntethető legyen olyan személyeknek a magyar állampolgársága, akik erre a jogintézményre csalárd magatartásukkal, a hatóságok félrevezetésével árnyékot kívántak vetni.

Fentiekre tekintettel látniuk kell, hogy a visszavonás intézményének erősítése össztársadalmi, egyben kiemelt nemzetbiztonsági érdek. A módosítás ezen eljárásoknak a hatékonyságát kívánja növelni azáltal, hogy pótolja azokat a joghézagokat, melyeket jogi norma hiányában a hatósági jogalkalmazók, valamint a bíróságok kívántak megtölteni tartalommal, olykor akár a jogalkotói céllal ellentétesen is.

(Az elnöki széket Jakab István, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Az anyakönyvi eljárásokkal minden magyar állampolgár találkozik élete során, így az eljárások egyszerűsítése és elektronizálása hosszú évek óta az egyik kiemelt terület. A módosítás elsősorban ezt a megkezdett munkát kívánja folytatni úgy, ahogy államtitkár úr azt expozéjában kifejtette. A törvényjavaslat választ kíván adni több gyakorlati problémára is, melyeknek kezelése törvénymódosítást tesz indokolttá.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A törvényjavaslat a fentiek mellett az illetékről szóló 1990. évi XCIII. törvény módosítását, valamint a hiteles tulajdonilap-másolat igazgatási szolgáltatási díjáról szóló 1996. évi LXXXV. törvény módosítását is tartalmazza annak érdekében, hogy a közigazgatási határ változásával és fekvéshatár-változással összefüggő ingatlan-nyilvántartási eljárás során fizetendő igazgatási szolgáltatási díjakat 200 ezer forint összegben maximalizálja.

Tudniuk kell, hogy a települési önkormányzatok számára kivételesen jelentkező közigazgatási vagy fekvéshatár-változás bejegyzésének ingatlan-nyilvántartási igazgatósági szolgáltatási díja, ha az nagyszámú ingatlant érint, egyszeri jelentős költségvetési többletet jelent. A szabályozás azonban csökkenti most az ügyfelek, különösen a települési önkormányzatok adminisztratív terheit, mivel 200 ezer forintban maximálja az egyébként ingatlanonként fizetendő 6600 forintos igazgatási szolgáltatási díjat.

A törvényjavaslat módosítja továbbá az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvényt, a magyar nemzeti értékekről és hungarikumokról szóló 2012. évi XXX. törvényt, a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvényt, melyet expozéjában államtitkár úr már részletesen teljes mértékben kifejtett.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A KDNP parlamenti frakciója támogatja a T/3514. számú törvényjavaslatot, kérem, támogassák önök is. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage