DR. KONCZ ZSÓFIA energiaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A következő a helyzet. Az akkumulátorgyártással kapcsolatban már volt lehetőségünk többször itt, a Parlament falain belül egyeztetni. Azt gondolom, a téma fontos is ezzel kapcsolatban, ezt a témát mindenképpen körül kell járni, és ugyanúgy, mint minden beruházás esetében Magyarországon, a legszigorúbb környezetvédelmi szabályoknak meg kell felelni, ezzel teljes mértékben egyetértünk.

Ami furcsaságot ad az egész helyzetnek  amit már szintén elmondtam, de mivel úgy látom, hogy az LMP most nagyon erőteljesen viszi ezt a témát, ki kell hogy emeljem , az az, hogy pár évvel ezelőtt gyakorlatilag még teljes egyetértés volt abban, hogy az elektromos autókra át kell térni, és az akkumulátorgyártás egy fontos dolog, még azért is közös sajtótájékoztatón tiltakoztak, hogy nem Dunaújvárosban épül meg egy nagyon nagy volumenű akkumulátorgyár, és még lehetne számos idézetet hozni ezzel kapcsolatban. (Az egymással szót váltó Csárdi Antal és Szabó Timea felé:) Azt nagyon szeretem, amikor kérdeznek a kormány képviselőjétől, és utána ezt nem tudják végighallgatni, szerintem ez egy nagyon udvariatlan dolog. Próbáljuk már meg a másikat meghallgatni, mert én tényleg így állok önökhöz, szerintem ez fontos a jövő szempontjából is. Ha komoly kérdésekről beszélünk, nem egymással beszélgetünk, legalább az a személy, aki a kérdező. Szerintem ezt tegye meg a felszólalóval, mert én úgy gondolom, hogy ez a minimum ebben a Házban. (Szabó Timea és Csárdi Antal közbeszól.)

Tovább szeretnék azzal kapcsolatban is megfogalmazni álláspontot, hogy itt felmerült például a hulladék kérdése. Önök többször ezzel kapcsolatban gyakorlatilag téves információkat hangoztatnak. Itt 2006 óta van egy gyakorlat, ami azt mondja, hogy az akkumulátorból keletkező hulladék visszavételéről és kezeléséről az köteles gondoskodni, aki az akkumulátort először forgalomba hozta. (Csárdi Antal: Ez a gyár!) Gyakorlatilag önök ezzel kapcsolatban olyan információkat próbálnak elhinteni, amelyek a valóságot nem fedik, és alapvetően más irányt mutatnak. (Szabó Timea közbeszól.) Itt az új technológia…  még mindig úgy érzem, hogy párhuzamos kommunikáció zajlik, de legalább örülök annak, hogy nagy érdeklődésre tart számot a felszólalásom.

Ugye, abban is egyetértünk, biztos, önök is tudnak róla, hogy 2035-től gyakorlatilag nulla kibocsátású új gépjárműveket lehet majd az uniós piacon forgalomba hozni. Abban is biztos egyetért, vagy remélem, bár néha bizonytalan vagyok, hogy az egy hatalmas eredmény, hogy Magyarországon egymillió munkahelyet létre tudtunk hozni, ez egy hihetetlen dolog.

(11.10)

És az, amikor ezt bejelentettük… (Szabó Timeához fordulva:) Örülök, képviselő asszony, azt látom, hogy ez különösen nem tetszik önnek. Tehát amikor ezt bejelentettük, akkor gyakorlatilag nem éppen egy támogató hozzáállás volt érezhető az ellenzék oldaláról, és szerintem ez egy fontos dolog. Az is fontos dolog, hogy több százezer magyar ember dolgozik a járműiparban, és azt is látni kell, hogy egy verseny folyik azért, hogy az akkumulátorgyártásban ki vesz részt. És ezeket látni kell, mert ebben a versenyben nagyon-nagyon rossz lenne lemaradni, hiszen rengeteg magyar családnak ad biztos megélhetést a járműipar. (Csárdi Antalhoz és Szabó Timeához fordulva:) És akárhogy próbálják elbagatellizálni azt, amit mondok, ha nevetnek rajta, azzal szerintem pont a magyar embereket, illetve azokat sértik meg, akik talán ezen a területen dolgoznak.

Ezzel kapcsolatban néhány dolgot szeretnék kiemelni. Frans Timmermans, aki elvileg a zöldmegállapodásért felelős uniós biztos, elektromosakkumulátor-gyártásra szólította fel az Európai Uniót. Ma Franciaországban, Hollandiában, Lengyelországban, Nagy-Britanniában, Olaszországban, Svédországban, Spanyolországban működnek akkumulátorgyárak, várhatóan a 27 tagállam felében lesz kifejezetten lítiumionos akkumulátorokat gyártó üzem. Csak Németországban várhatóan 14 akkumulátorgyár lesz, Ciprust és Máltát kivéve pedig minden ország valamilyen módon termelőként részt fog venni ebben az értékláncban.

Azt gondolom, nagyon jól mutatja, hogy a szomszédos országaink is, Lengyelország is, Szlovákia is próbál részt venni ebben a versenyben, hogy a Porsche nemrég bejelentette, hogy körülbelül egymilliárd euró értékű akkumulátorgyárat létesít Szlovákiában. Lengyelországban 2022 végén már 60 olyan vállalat működött, amely közvetlenül részt vett a lítiumionos akkumulátorok gyártásában.

Az LMP-től szeretnék egy idézettel zárni: „A Lehet Más a Politika az elektromos autók, a megújuló energia, a zöldfordulat, az okoseszközök és az okosvárosok korszakának a nyerteseivé akarja tenni a magyar embereket.” Kérem képviselő urat, hogy térjenek vissza erre a vonalra. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage