RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök asszony. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Engedje meg, hogy pontról pontra cáfoljam az ön által elmondottakat, és most a változatosság kedvéért hátulról előrefelé cáfolom mindazt, amit ön elmondott.

Először is, ami a mentőszolgálatot és a felszerelést illeti: húzósín- és medenceövcsere történt két-három éven belül mindkét autón. Ez az állítása tehát nem volt valós. (Dr. Apáti István: Nem igaz, mert csak papíron történt!) Kicserélésre került a lélegeztetéshez szükséges Ambu-ballon. Tehát ez az állítása sem valós. Az orvosi táska és a defibrillátor szintén kicserélésre került. És ha megnézni, országosan 2010-2011 környékén nyolc év körül, illetve nyolc év fölött volt a mentőautók átlagéletkora, most pedig öt év környékén van a mentők átlagéletkora. Tehát helyben a felszereltség, országosan pedig és helyben is az autók átlagéletkora csökkent, ezáltal biztonságosabb az ellátás.

(11.30)

Ami az ügyeleti rendszert illeti, miért kellett foglalkozni az ügyeleti rendszerrel? Talán ön is találkozott sokakkal az elmúlt években, és még az Orvosi Kamara leveleiben és kommünikéiben is előfordult, hogy ők is szeretnék, hogyha az ügyeleti rendszer biztonságosabbá válna, ugyanis  ahány ház, annyi szokás, ahány település, annyiféle megoldás  volt, ahol a háziorvos látta el, volt, ahol kft. látta el ezt a feladatot; volt, ahol jól működött, és felvették a telefont, volt, ahol nem vették fel a telefont, az egyiket felvették, a másikat nem vették fel; volt, ahol orvosi végzettségű személy volt a telefonvonal végén, volt, ahol egy sima adminisztratív munkakört betöltő embert értek el a vonal végén, úgyhogy nagyon-nagyon heterogén volt, és az esetek nagy részében nagyon sok panasz volt azzal kapcsolatban, hogy nem, nem működik elég jól ügyeleti időben az ellátás. Mi történt azóta? A rendszert ön is ismertette, hogy hétköznaponként 8-tól 16 óráig van a normál háziorvosi ellátás, utána pedig háziorvosi ügyelet, és hétvégén is 8 és 14 óra között háziorvosi ügyelet van, az ezen túlmenő időszakokban, tehát éjszaka és hétvégén a délutántól az éjszakai órákig pedig a mentőszolgálat biztosítja az egészségügyi ellátást.

Ha megnézzük az adatokat, a számokat, mert ön nyilvánvalóan sok mindenről beszélt, hogy a rendszert kvázi ilyen akadémikus jelleggel, messziről nézve, absztrakt módon, mit tart benne rossznak, de nézzük meg, hogy valóban hogyan működik! Hát, a mentőszolgálatnak a számait ha megnézzük  ugyanis ez a rendszer most már úgy működik, hogy minden egyes eseményt naplóz, erről megvannak a statisztikai adatok, ezért ezeket pontosan meg tudjuk nézni; azért is megtehetjük ezt, mert nem harmincféle telefonszámot kell most már hívni ezekben a megyékben, hanem van a 1830-as szám, így mindenki tudja, hogy ha nagy baj van, akkor a 112-t hívja, ha kis baj van, akkor a 1830-at hívja, nem kell böngészni a számokat, nem megy ezzel el idő, hogy valaki fölmegy a netre, akkor én most melyik településen vagyok vagy melyik településnek melyik részén vagyok, ott melyik szolgáltatóval szerződött le az önkormányzat, annak mi a telefonszáma, a honlapon lévő három telefonszámból melyik telefonszámot veszik fel, melyiket nem veszik fel; egy darab négyjegyű telefonszám van, a 1830, és azt lehet hívni , azt mondhatjuk, hogy semmifajta panaszt nem tudott ön sem idézni, hogy a 1830-as számon valaki ne kapna segítséget, mondjuk, ne vennék fel neki a telefont. Tehát az első korábbi problémát, hogy nem érik el az ügyeletet, szerencsére az elmúlt hónapokban sikerült kiiktatni, hiszen az egész baloldal folyamatos össztüze alatt van az új ügyeleti rendszer, de egyetlenegy ügyet sem, egyetlenegy helyzetet sem tudtak mondani, amikor a 1830-as szám ne válaszolt volna; ugyanolyan komoly feltételeknek megfelelő telefonközpont ez, mint a 112-es általános segélyhívó szám.

Összességében április közepéig az új ügyeleti rendszerben 22 363 betegnek nyújtottak segítséget, 43 telephelyen volt háziorvosi ügyelet, ezeken hétköznap 16 és 22 óra között, hétvégén 8-14 óra között 13 490 betegnek nyújtottak segítséget; hétköznapi éjszakai ügyeletben, tehát este 10-től hajnali vagy reggeli 8-ig sürgősségi ügyeletben 1561 beteget láttak el, hétvégén pedig 14 órától, tehát délutántól az éjszakáig, hajnali 8-ig a sürgősségi ügyeletek 7312 beteget láttak el, képviselő úr, az adatok szerint.

A mentőknek is van egy hétfokozatú besorolása, és a hétfokozatú besorolás szerint egyértelműen a legtöbb bejelentés 0., 1., 2. és 3. szintű kórképek esetén történt, az előbb említett 22 ezer ellátott esetből 32 volt 4., 5. és 6. fokozatú, tehát olyanok, akik valóban gyorsabb segítségre, gyorsabb ellátásra szorultak.

Ön sem tudott olyat mondani, és más sem mondott olyat, akihez ne ment volna ki az ügyelet, mert ha visszaszorozza ezeket a számokat, ez azt jelenti, hogy az ügyeletben egy orvosnak óránként egy beteget kell ellátni. Nem igaz az a vád, hogy ez egy alultervezett vagy a betegeket nem segítő rendszer lenne, hiszen ha orvosonként és óránként egy beteget kell ellátni, ott sem torlódás, sem halasztott beavatkozás nem lehet. Vannak a sürgősségi ügyeletnek külön autói, a média (Az elnök csenget.) nyilvánossága előtt is bemutattuk  külön sofőr van, elektronikus útvezérlés, hátul egy külön szekrény , amivel kiviszik az orvost oda, ahova kell, és ott el tudja látni a beteget. Konkrét panasz nem érkezett, tisztelt képviselő úr, ön sem tudott egyetlenegy konkrét esetet sem mondani. Köszönöm szépen. (Dr. Apáti István: Legközelebb majd hozok!  Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage